onsdag 14. mars 2012

Har i grunnen vært en trave uke allerede - og vi er bare midtveis.... ;)

Mandagen tok jeg en tur for å trene hundene. Først en liten luftetur, så la jeg ut 5 feltkorridorer for Ficus, 3 overværsgjenstander for Dewey – en aliminiumsfolie til å dekke vinduer med, en 1,5 liters tomflaske og en mageveske.  Jeg hadde ikke med meg bringkobbelet hans, så jeg la ut løsbitt på alle 3 gjenstandene. Til slutt la jeg ut 3 godbitspor for Key.

Startet så med Key. Og tror dere ikke hun satte nesa i grusen og durte i vei. Jeg ble kjempeoverrasket, men tenkte at det bare var tilfeldig, selv om det så ut som om hun gikk der jeg hadde gått….. – for ca 25 minutter siden…. Fikk henne inn på første spor. Key fikk sporet før godbitdepoet/startgropen – akkuratt som jeg ønsket J sporet var helt ferskt, mellom 5 og 10 minutter. Skulle så ta neste spor, men så satte Key nesa i bakken igjen – og nå gikk hun tydelig spor etter meg – for hun gikk mot gjenstanden jeg hadde lagt ut for Dewey. I en vinkel gikk hun av, men jobbet seg så inn igjen på sporet lengre fremme. Jeg valgte å slippe lina hennes for å se hva som videre skjedde. Hun gikk nydelig! Fulgte sporet mitt rett til godbitstarten – der sporet hennes egentlig skulle starte J Hun gikk så et knall flott spor rett til slutten. Jeg svevde og glemte helt at vi hadde ett spor igjen, for hun hadde nå tatt det sporet jeg hadde lagt ut først – og som jeg hadde tenkt vi skulle gå sist. Derfor i hodet mitt var vi ferdige. Trasket så mot bilene med løs hund, men hva gjorde Key? Jo, hun slo på gjenstanden jeg hadde lagt ut til Dewey, søkte den opp, men plukket ikke bittet. Likevel skrøyt jeg masse av henne og belønnet henne J Videre på vi mot bilene tenkte jeg at dette hadde gått litt vel fort… - og DA kom jeg på at vi hadde ett spor igjen ;) Vi gikk så tilbake og fant det siste sporet. Også denne gangen fant Key sporet sitt selv før godbitgropen (- akkuratt som jeg ønsker at mine hunder skal J ) De to siste sporene var nok begge to minst 20 minutter gamle, men det affiserte ikke «lillefrøkna» en plass J.

Key 4,5 mnd finner sporet selv
Her var godbitene ja......, da gjelder det bare å lete videre i sporene til mamma

Og der fant jeg jammen slutten også - det lønner seg å gå spor :)

Så var det Ficus sin tur. Jeg blåste i liggetiden – hun har vel allerede bevist at det ikke har noe å si ;) Jeg ville bare ha litt rett ut søk. Ficus søkte nydelig og fant gjenstand 1 og 2 uten problemer. Gjenstand 3 sleit hun med – ville ikke gå der jeg sendte, men trakk «feil vei», etter mye tull oppdaget jeg at jeg stod og sendte henne feil – og at det faktisk var en gjenstand der hun ville gå. Stakkars Ficus, godt hun er selvstendig og selv ordner opp! – Og FY meg!

Gjenstand 4 gikk så smertefritt, men på gjenstand 5 fikk hun overvær av Dewey sin store gjenstand – og jeg hadde ikke sjanse til å stoppe henne. Ficus plukket bittet og meldte. Ja, ja. Jeg hadde tenkt at dette kunne skje, så det var bare å belønne ;)
Etterpå klarte jeg endelig å få henne til å ta riktig retning og finne den lille gjenstanden hun egentlig skulle finneJ Super flink hund jeg har. Ikke hennes skyld at mamma tuller….. ;)

Så til sist var det endelig Dewey sin tur. Jeg regnet med han var sliten etter helgen (reise til Oslo og Drammen for å konkurrere i agility) De var hjemme vel 02.00 om natta. Likevel sprang han som bare det. Det var tydelig at dette var gøy. Jeg gikk selvfølgelig inn fra en annen kant en der jeg hadde gått med jentene, men han sleit en stund med å finne gjenstanden som Key hadde funnet. Fra vår kant lå den bak en stor stein – og vinden gikk litt alle veier. Men da den var lokalisert var meldingen og påvisningen nydelig J Neste gjenstand måtte vi ned i godbitsporene til Key for å få, og da belønnet Dewey seg med litt godbitrester under veis…. ;P Likevel slo han nydelig på tomflaska og meldte + påviste kjempefint. Siste gjenstand måtte vi jobbe lenge for å finne  (den lå i helt andre enden), men da han endelig fant den var løsbittet tydeligvis sklidd ned under gjenstanden, så da apporterte han den i stedet ;) Jeg belønte det også – og sa «vise» hvorpå han påviste stedet akkurat som jeg tenkte han ville gjøre. Flinke gutten.
På kvelden ble det jammen litt aglitytrening på dem også – noe jeg ikke hadde trodd at Eivind orket etter bare 3,5 timers søvn den natta. Dewey fikk bare bittelitt trening da, men jentene fikk visst en god økt hver.

Alt i alt en flott dag for-  og med hundene.

Tirsdag, dro vi bare på tur. På kvelden dro jeg for å «sniktrene» litt med noen andre hundevenner ;)
Da jeg pakket godbitene – og Key oppdaget hva jeg skulle, stod hun og hoppet og hylte. Hun ville være med J men denne gangen var det bare Ficus som fikk bli med.
Ficus skulle nemlig få rundere, og målet var masse kjekke funn – etter alle lørdagens tomslag. Det gikk over all forventning – også med ny figurant J

Ingen kommentarer: