mandag 26. mars 2012

Her kommer ett kort innlegg om fredagen - og helgens, aktiviteter

Visste på forhånd at dette ble en travel dag – og at hundene kom til å få lite trening i helgen… pga det, ville jeg ha ett spor med Ficus fredag.

Derfor tok jeg med meg Dewey ut på tur mens jeg la ut ett spor på ca 350 – 400 meter til Ficus i nærområdet. Selvfølgelig møtte vi en mann med en gjeng hunder da vi gikk – deriblandt en løs løpetispe…. L så det endte med tur i bånd for gutten mesteparten av veien (det var ikke helt planlagt….)
Ja, ja vi fikk lagt sporet med 4 gjenstander – den siste var slutten. Fordi det går så mye folk/hunder i området ville jeg ikke legge ut noe annet en «søppel» i sporet.

Så dro jeg hjem til jentene som var i hagen, hadde en siste finish på agilitykurset vi skulle ha i helgen – og dro til tannlegen, så først 4 timer seinere fikk Ficus gå sporet.
Da jeg fant frem sporsele og sporline begynte Ficus og hoppe og pipe av forventning ;) Tror hun har forstått hva det betyr J

Ficus slo fint på sporet og jobbet som en liten helt, men det var tydelig et vanskelig spor for henne. Det var flere terrengskifter, masse overtråkk og krysninger – av både hunder og mennesker og det ble veldig varmt i været. Alt sammen spille jo inn….. Vi kom i mål – med alle gjenstandene, men jeg er usikker på om hun hadde klart å dra meg av sporet hvis jeg ikke hadde visst hvor det gikk – det var nemlig ikke helt lett å lese henne alle steder. Likevel er jeg superfornøyd med frøkna, for det er ingen tvil om at dette var vanskelig. Vi brukte 20 minutter på sporet.
Før Ficus gikk sporet hadde jeg lagt ut et spor for Key – bare med tråkk. På vei tilbake la jeg ut slutten (for at den ikke skulle forsvinne mens vi var vekke). Så hentet jeg Key og lot henne gå. Men dette var for vanskelig for Key. Hun virret og forstod ingen ting. Likevel fulgte hun delvis sporet – og vinklet faktisk veldig fint! (Jeg hadde lagt inn en 90 graders vinkel for å se hvordan hun taklet det) Dessverre lå sporslutten litt for langt vekke fra vinkelen så jeg hadde stilt for høye krav/gjort tingene alt for vanskelig for henne. Men hun kom i mål til slutt – neste gang må jeg bare gå litt tilbake og la henne få noen godbiter i sporet igjen – som en påminnelse.

På kvelden fikk hundene en liten agilityøkt hver. Dewey før teorien – og de andre etter.
I helgen var Eivind flink og gikk minst 1 times tur med hundene både lørdag og søndag morgen før vi hadde agilitykurs - og så fikk de litt trening etter kurset. Hele dagen lå de i bilen bare avbrutt av luftepauser – og faktisk var alle 3 kjempeflinke! Jeg er positivt overrasket over at det ikke var mer lyd i dem enn det var J

Søndag kveld kom Kahrma også hjem til oss – og gjensynsgleden var stor mellom Ficus og Kahrma, Key derimot var veldig forsiktig – er lenge siden hun har vært sååå rolig en hel kveld ;P
Ellers så har Ficus lært seg å stikke av fra hagen i løpet av den siste uka. Tror jeg har hentet henne inn hver dag nå. (Jeg aner ikke hvordan hun kommer ut) – Key og Dewey er på innsiden av gjærde – bortsett fra en gang da hele gjærde lå nede….. (det var bare hurtigløsning med felleskjøpgjærde – før jeg skulle ha dem i bilen)  Heldigvis så har hun enda ikke skremt noen av naboene….
Når jeg finner ut at hun er stukket av så roper jeg jo på henne – og da dukker det opp en nabo eller fler som spør «er det en svart hund du leter etter?  – Den er der….»  
Så hun stikker ikke langt – og de jeg har snakket med har sagt at hun oppfører seg fint og vennlig både mot folk og andre hunder. Og det er jo greit å vite…. J Forresten så kommer hun faktisk også på innkalling – men er hun under et skur eller lignende så tar det jo litt tid å komme frem igjen….. ;)

Ingen kommentarer: