tirsdag 3. april 2012

Uke 13 - oppdatering.....

Forrige uke var en veldig travel uke, så jeg fikk ikke så mye tid til blogging…
Men vi har da holdt på med «noe» nesten hver dag .
Onsdag var Ficus og jeg på Nrh trening, og vi trente på rundering med fremdrift. Jeg er godt fornøyd med økta – og syntes Ficus jobbet bra, selv om hun ikke fant(?)/meldte på den ene figuranten. Det var en litt rar setting, aner ikke hva som forårsaket dette…. Ficus fikk en «hare» da hun var ute og lette etter figuranten, så dro hun fint frem, fant figurant og tok meldingen (i følge figuranten), men kom ikke til meg med melding – og ville ikke gå og finne figuranten på nytt. Veldig rart!
Til slutt bare lot vi dette bare være, og trente videre – og nå var det null problemer hverken med funn, melding eller annet.
Figuranten prøvde etterpå å leke med Ficus og det var ingen ting som viste at det hadde vært noe trøbbel da. Rart.

Uansett er jeg fornøyd med momentet vi trente på – Fremdrift. Det var bra! J

Vi fikk alle (som runderte) 2 små økter denne dagen, og i andre økt fikk Ficus funn på samme (den hun ikke ville finne) figurant inne i en bygning – litt gjemt.
Ficus jobbet og jobbet, men fant ikke figuranten. Hun ville ikke gi seg. Jeg så at hun tok bittet, men hun meldte ikke (hun slapp det igjen) – for hun hadde ikke lokalisert figuranten. Dette er jeg faktisk superfornøyd med – etter å ha slitt litt med at hun melder på fert. Jeg har tydeligvis trent riktig siden hun nå egentlig viste med hele seg at det er noen her, men da hun ikke kom helt frem til figuranten ville hun ikke melde. Figuranten løste det med å kaste ut leken til henne da jeg kom helt frem der de var – så alt i alt er jeg veldig fornøyd.

Torsdag fikk alle 4 hundene en «kjapp» treningsøkt hver. Alle jentene gikk spor og Dewey fikk gå overvær/teig og meldte med løsbitt.
Vi startet og avsluttet dagen med lek ;)
Kahrma og Key leker med "pinne"

Key og Ficus begynner å bli fornøyde.... ;)

 la jeg ut sporene til jentene. Key og Kahrma fikk godbitspor. Samtidig la jeg ut to bruksgjenstander til Dewey, med løsbitt oppå (hadde ikke med bringkobbelet hans, for dette ble en litt impulsiv treningsøkt ;)
Key var første frøken ut, hun jobbet så fint som bare det. Slo på spor og fant godbiter og slutt – så fornøyd J

Key tar sporoppsøk

- og går ett fint spor :)

Slutten....

Så var det Kahrma sin tur. Hun jobbet knallbra. Slo faktisk på spor allerede fra bilen av og jobbet seg frem til starten av sporet sitt og gikk det kjempefint J

Sporstart

Kahrma går sikkert i sporet

 Og finner slutten :)

Dewey fikk så gå overvær/teigsøk. Han jobbet også nydelig, og var tydelig fornøyd med seg selv J Påviste første gjenstand ved å stå på den, mens den andre var så langt unna at han valgte å apportere den og komme mot meg med den  – da mamma var litt treig med å komme seg helt frem. Det spiller jo ingen rolle for han – det viktigste var at de hadde det kjekt ;) 

Funn av 1. gjenstand

Melding

Påvisning :)

Dewey har kontrollen - overvær :)

Melding på gjenstand 2

Påvisning....."Hei, kommer du ikke snart?"

"Neivel - treiga...., - da henter jeg gjenstanden til deg" ;P

Ficus var siste hund ut. Hun hadde fått ett spor med skiftende terreng (overganger) – det var det jeg ville trene på, siden jeg ikke hadde tid til å la sporet ligge noe mer en en time. Ficus jobbet superbra. Jeg hadde med vilje gått litt «kronglete» for at jeg ikke selv skulle huske hvor jeg hadde gått – da kunne jeg ikke styre henne ;) Så da vi gikk virket det som om hun virret omkring, men jeg kjente igjen noen steder – og Ficus gikk rett på alle gjenstandene – så jeg var superfornøyd med henne.

Ficus leter etter spor

Nydelig sporoppsøk

Sikker på seg selv denne frøkna ;)

Gjenstand funnet.

Sporet fortsetter

Bekk, ingen hindring :)

Beinrester bryr vi oss ikke om.....

Slutten

Belønning.... ;D

"Kaste mer mamma...? - Please....?"

Etterpå ble det litt freesbykasting på hele gjengen - tror de var godt fornøyde :)

Lørdag dro jeg på trening med mange tanker og planer i hodet. Jeg hadde sett at det var mange påmeldte på rundering (inkludert meg selv), men siden flere snart skal opp til prøve tenkte jeg at det var bedre de fikk tid/plass på runderingen enn meg. Så da jeg hørte at Hugo og Paul skulle trene spor, spurte jeg om å få være med dem i stedet – og det fikk jeg.
Derfor ble det sportrening på Ficus denne lørdagen. Det var Paul som la ut to spor med masse vinkler til henne. Det første sporet ble 2 timer gammelt og det andre nesten 2,5 time. Ficus startet bra i begge sporene, men på det første sporet begynte hun å rote da vi nesten var kommet til slutten. Jeg mener hun hadde fert av slutten (så det på oppførselen hennes), men det nektet Paul for at var mulig ;P - Spiller ingen rolle, jeg ga opp og slapp henne, og da gikk hun rett bort til slutten…

Neste spor gikk knallbra. Lite sekundær gåing og veldig bra spor i det hele tatt. Sporene gikk på skogsbunn, så det var veldig lite vegetasjon der.
Seinere på dagen fikk Ficus ett lite feltsøk – etter at Otto hadde gått der (Jeg fikk Hugo til å legge ut gjenstandene på nytt). Det gikk ganske bra – men helt fornøyd er jeg ikke, for Ficus ville ikke gå langt nok ut L Likevel fant hun alle 4 gjenstandene i løpet av ganske kort tid, så søke kan hun…. Rart at hun plutselig ikke ville langt nok ut  – det har jo gått så bra på treningene ellers…..

Hundene har selvfølgelig også fått en del turer og agilitytrening , så de bør være ganske fornøyde ;)

Ingen kommentarer: