torsdag 12. juli 2012

Agilityuken 2012

Agilityuken før konkurransene.

Da er det endelig ferie, etter en lang, slitsom, spennende og morsom Agilityuke, så nå har jeg tid til å blogge litt igjen ;)
Likevel så blir dette vare en kortversjon, ellers blir dette innlegget alt for langt….

Vi dro til Voll fredag formiddag  for vel en uke siden. Etter mye om og men, fikk vi så endelig rigget opp både baner og campingplasser. Det er ikke veldig feil og si at det var ett slit. Selv følte jeg ikke at jeg gjorde så mye nyttig fredagen, men noe var det vel. Jeg var i alle fall veldig sliten da kvelden kom, og jeg visste at det kom til å bli en ny lang og slitsom dag på lørdag…..
Strøm må vi ha.....
Foto: Ian Wats

Lørdagen kom og vi fikk gjort ferdig siste «finish» før vi var klare til å ta imot deltakerne. Noen kom inn på campingen tidligere enn vi hadde tenkt pga diverse misforståelser, men det vil nok ikke skje en annen gang da det laget veldig mye kaos for oss – noe som førte til at vi ikke ble ferdige med det vi ville tidlig nok. (Blant annet få satt opp våre egne telt….)  Jeg har ellers vært en «potet» hele uka (som planlagt), det vil si at jeg har gått til hånde der det har trengtes. Lørdagen endte jeg derfor ufrivillig  i campingen…. På en måte var det greit nok, jeg kunne jo likevel ikke være med å bære… men da kvelden kom var jeg helt gåen. Så mye tråkking frem og tlbake er det lenge siden sist jeg gjorde – skulle gjerne hatt en skritteller på meg denne dagen ;P  Jeg stupte derfor i seng ganske tidlig og grudde meg for morgendagen, da jeg skulle starte mitt første løp siden september 2011 - kl. 08.00 om morgenen.
Kø, for å sette opp utstillingsteltene rundt banan


Første halvdel av uken
Første dag var jeg i elendig form - på morgenen, men jeg kom meg igjennom dagen som egentlig bare ble bedre og bedre, så jeg kan faktisk ikke klage. Ficus og jeg disket alt – og det er i alle fall ikke Ficus sin skyld ;)
Mandagen følte jeg meg mye bedre og vi kom faktisk også igjennom et løp, med en 7 plass og 5 feil. Veldig fornøyd med det. Jeg har jo bare trent skikkelig en gang (og det var torsdagen før Agilityuken), siden Orre i september i fjor.

Tirsdag var en travel dag, Jeg var ganske sliten da vi skulle på festen om kvelden, klokka var over 18.00 da jeg endelig fikk kledd meg om – det gikk i ett….., likevel holdt jeg ut til bortimot 02.00. Var egentlig ikke trøtt da, men kroppen var veldig sliten…., derfor fikk jeg ikke sove. Det var også høy musikk og latter til langt ut på morgenkvisten, så sov vel maks 2 timer til sammen den natta.
Folk venter på premieutdelingen
Foto: Cassandra Jespersen

Store og små var med. Ronja synes det er hart å være liten, når mamma og pappa venter på premier. Einar gjorde det forresten også veldig bra, med 3 napp i løpet av den halve uka de var der.

Einar og Cola på pallen :)


Praktiske seminarer
Onsdag var hviledag for hundene og jeg hadde meldt meg på alle 3 seminarene med: Seppo Savikko, Sascha Grunder og  Ian Wats. Jeg hadde med Ficus på Seppo sitt seminar og det var både lærerikt og interessant. Jeg var langt ifra på samme nivå som de fleste andre utøverne, men lærte masse likevel. Seppo vektla hundens vei i banen og litt førerarbeid.

Sascha vektla førerens vei i banen og det ble for vanskelig for meg, dette fordi jeg ikke er sprek nok, sånn er det bare. Likevel lærte jeg masse også her, og forhåpentligvis kan jeg dra nyte av noe en gang i fremtiden ;) At han er flink er det ingen som helst tvil om.
Ian  hadde ikke så mye nytt å komme med, siden jeg var hos han i fjor, men det var veldig greit med en oppfriskning likevel, jeg merket at jeg hadde glemt mye….. (sansynligvis også fordi jeg ikke har kunnet praktisere det) Ian vektla brifingen generelt og mener at hunden går mer på førerens kropp enn på kommandoer, kan vel ikke si meg uenig i det…. ;)


Fødsel
Onsdag kveld stupte jeg i seng tidlig (23.30) i håp om å få noen timers søvn, meeeeen….. da klokka passerte 02.30 ble jeg vekket av at mobilen ringte – vannet hadde gått hos Veronica og de trengte barnevakt…. Tror instinktet mitt var på plass den dagen, for jeg hadde heldigvis ikke så mye som en dråpe alkohol innabords (var i det hele tatt ikke noe særlig tema for mitt vedkommende denne uken)

Halv fire om morgenen var jeg på Tananger, og Veronica og Marius kunne dra på sykehuset, men 05.30 kom de hjem igjen. Veene var ikke sterke nok…
Så da morgenen kom, fulgte jeg guttene i barnehagen og dro tilbake til Voll for å fortsette å hjelpe til der. På ettermiddagen måtte jeg tilbake til Tananger og hente guttene – for nå var det alvor. Denne gangen tok det bare 2 timer fra de kom på sykehuset til lille Therese var født. Denne natten lå guttene hos oss i campingvogna, men det var nok spente på det som skjedde hjemme for de var veldig urolige. Fredag i ett tiden hentet Marius dem, så da fikk de endelig hilst på lillesøsteren sin J

Therese Opøien Fossum bare noen timer gammel.

Guttene (Sebastian og Benjamin) fikk være med morfar på pallen,
 da han og Ficus vant 1 plassen.
 (Ficus var eneste hund som kom igjennom banen - og det feilfritt!)




Siste halvdel av Agilityuken
Torsdag klarte jeg nesten ikke stå på beina (trøtt…), så da fikk jeg Eivind til  løpe med Ficus, de kom igjennom et par løp. Det endte med at Eivind gikk resten av uken med Ficus. For det første var jeg ikke i form i det hele tatt og for det andre hadde vi det skamtravelt. De fleste dagene var vi ikke ferdige (på dataen) før i 23.30 tiden – og Merethe var stort sett seinere enn meg…..

Mitt ansvar på dataen ble i hovedsak resultatbøkene og dommerlistene, for dette tok mye lengre tid en vi hadde forutsett – tror vel egentlig ikke vi hadde tenkt på dette i det hele tatt på forhånd…, men det ordnet seg til slutt. Ellers var jeg med og registrerte ved behov og var skriver et par ganger ute i ringene.
Fredag var bare travel…. Først litt datajobbing, så barnevakt og så datajobbing igjen. Eivind gikk 2 feilfrie løp med Ficus og fikk en 2 og en 1 plass.

Lørdag lot jeg også Eivind få løpe, jeg måtte ha kontroll med det jeg holdt på med. Selv om Ficus ikke hadde kvalifisert seg til finalen på forhånd, fikk Eivind og Ficus løpe fordi flere andre hadde trukke seg og reist hjem. Dette resulterte til slutt med at Eivind og Ficus vant hele finalen i klasse mellom. Mange deltakere kom bort og sa det var vel fortjent – og det var det faktisk også J
Forresten ikke bare vant de finalen lørdag, de vant også de to andre løpene, noe som resulterte i at Ficus nå kan starte i klasse 3 både i Hopp og Agility. For en hund jeg har – fra å starte med agility til klasse 3 på et år! Likevel tror jeg vi bli værende i klasse 2 - til mamma er blitt litt flinkere til å føre J

Eivind og Ficus hadde 3 vinnerløp på samme dag!



Etter konkurransen
Da alle konkurransene var ferdige ryddet vi alt vi kunne både inne, ute, på banen og på campingen. Da vi gav oss for kvelden var vi slitne, fjasete og i godt hummør. Det endte derfor med at noen av oss som hadde jobbet som helter hele uka – og som var igjen på campingen, syntes vi fortjente en liten feiring. Nå var vi jo ferdige og vi trengte å få slappet av litt sammen. Det ble derfor en liten sosial sammenkomst. Det var ganske visst noen vogner igjen fortsatt, men det var jo bare fordi vi hadde vært snille og latt dem få stå, så vi regner med at de tilgir oss det eventuelle «bråket» (sang, latter og gitarspill) - og håper vi ikke plaget alt for mange….

Ingen kommentarer: