torsdag 30. august 2012

Kjempekjekt spor etter Tone i går


Fra sporprøven på Dyranut.
Fotograf: Tone Larsen
 
Det ble en lang dag….., først meg selv og hard egentrening i  1,5 time. Så tur med Helen og 3 av hundene, Ficus fikk ikke være med – hun har fortsatt løpetid….. Så Ficus var dødsfornærmet på meg resten av dagen ;) Deretter klarte jeg å sovne på sofaen og bråvåknet rett før Eivind kom fra jobb… Vips det var den dagen….. Etter en rask middag, var det Nrh trening med Ficus (Eivind dro på agility trening med resten av gjengen).
Denne treningen ville jeg ha spor i hogstfelt, med vinkler og utfordringer slik at Ficus måtte konsentrere seg. – Og det fikk vi jammen J Tone var sporlegger og morsommere spor en det vi gikk i går er det lenge siden vi har gått. Det var så gøy!

Tone hadde laget utfordringer i fleng, og da John også blandet seg inn, ble det enda flere utfordringer for Ficus ;P

Nesten med en gang vi startet (Spor oppsøk ved elva….) dro Ficus på feil spor – det var John som hadde vært og rotet i sporet vårt….. ;) men så fikk jeg henne på rett spor igjen ved hjelp av Tone, og rett etterpå fant hun en gjenstand – det var bra timing! Så bar det videre over stokker, greiner, kvister, røtter, langt gress, dødt terreng, bekker m.m. Det var vanskelig for meg å gå og for Ficus å ta seg frem, men vi klarte det – uten skader til og med J Ficus fikk enda en krysning som hun ville av gåre på, men også nå hjalp Tone oss på riktig vei. Deretter var det mye bra jobbing av Ficus. Hun mistet sporet noen ganger, men jobbet seg bra inn igjen og jeg fikk noen lure tips av Tone som jeg skal jobbe med seinere. Den siste gangen klarte jeg ikke å lese at hun var av, før vi hadde gått et stykke videre og nå sleit vi med å finne igjen sporet. Men Tone styrte oss og vi kom riktig av gåre igjen. Ficus jobbet nå bra til hun fant slutten, selv om hun også her hadde et sportap.
Dette var to nesten sammenhengende spor. Jeg aner ikke hvor lange de var, men det spiller liten rolle. Da Ficus skulle ta sporoppsøk på spor 2 dro hun på bakspor, noe som ikke har skjedd  tidligere, men denne dagen skjedde det faktisk 2 ganger (hun prøvde seg også på bakspor ved ett sportap). Rart. Hun fant 5 gjenstander totalt, men gikk nok over et par.

Sporene var fulle av vinkler og «spor som forsvant», så det var ett utfordrende spor, men utrolig lærerikt. Jeg lærte meg hvordan jeg skulle forholde meg til - og lese Ficus, ja og ikke minst stå i ro og ha «is i magen».
Tusen takk Tone, dette var såååå lærerikt og kjekt! :D

Ingen kommentarer: