mandag 26. november 2012

Dogs4All m.m...

Denne helgen har Eivind og Maia vært på Dogs4All med to av hundene våre + «Minus» (Lene sin BC)

Ficus fikk bare gått et løp fordi det var skjedd en glipp og hun ikke var påmeldt i hoppen. Fryktelig surt å kjøre 120 mil for å gå ca 35 sekunder i en agilitybane…..

I tillegg hadde Eivind glemt å melde henne på utstillingen, så denne helgen var ganske bortkastet for Ficus sin del.  Ja for selvfølgelig gjorde hun det ikke så bra…. - noe jeg ikke hadde forventet  heller, siden det var første gang hun skulle gå agility inne i en hall – og med så mange hunder og mennesker.

Ja, ja hun kom igjennom uten disk og vi får vel være fornøyde med det 3 gang hun starter i klasse 3 ;)

Dewey hadde så travelt at han reiv det meste både i hopp og agility. Det endte visst med en 5 plass i agility og med en disk i hopp (tror jeg…) Det som var overraskende bra var at han hadde 2 beste tid i agilityen (tror ikke Eivind sjekket hoppen)  og det er slettes ikke verst for den store bamsen vår J

At han river, er vel fordi han har fått trent alt for lite de 2 siste årene. Ikke lett å få trent når han ikke kan trene så mye på banen uten å halte….. (alt for hardt underlag for han, - hvis noen lurer….)

Forresten så var visst underlaget på Dogs4All supert! Det er vel første gang jeg har hørt mange utøvere skryte av underlaget på Agilitydelen. Jippi!! :D

Maia var på Dogs4All for å jobbe, men i siste liten fikk hun med seg Minus til Lene W. da Lene likevel ikke kunne gå selv. Så nesten uten å ha trent sammen stilte Maia og Minus til start. Det gikk vist ganske bra – selv om de disket. Det var med andre ord fine disker J

Søndagen slappet Eivind og hundene av hjemme hos svigermor i Oslo, mens Maia jobbet….. De var hjemme rett før midnatt….

Jeg har vært hjemme med Kahrma og Key. Vi har kost oss sammen – og det var helt utrolig så rolige de to var når de var alene. Til og med Key har vært en drømmehund hele helgen!
 
Kahrma og Key

Kahrma har jeg ikke trent noe – hun har bare fått turer og lek, men Key har jeg trent en del apport med. Jeg har slitt litt med å finne det som gjør at hun gidder å jobbe ordentlig. – Hun har slurvet, og ikke villet holde, helt inn på plass - noe som sier meg at belønningen ikke har vært god nok. Men i løpet av helgen har vi fått til noen kjempefine apporter. Hele apportøvelsen faktisk - med nydelig innkomst J

Belønningen som funket var en gammel leke etter Tara som jeg valgte å teste ut for gøy – og joda da løsnet det! J

Jeg er ganske streng når jeg trener. Dvs. jeg belønner det jeg vil ha noen få ganger og så må hundene prøve seg frem til hva de får belønning for. Jeg fortsetter med andre ord ikke å belønne på samme sted i det uendelige. Hunder er nemlig ikke dumme, de skjønner fort når kravene blir høyere. Selvfølgelig må jeg gå tilbake i treningen av og til, men jeg vil se fremskritt også. Så nå har Key hatt en enorm stigning på læringskurven – og det er kjekt J

Tips: Jeg bruker forresten omvendt lokking og avstandsbelønning på «hold fast» delen av apporten, det fungerer veldig bra J

Ingen kommentarer: