lørdag 19. januar 2013

Å velge riktig spor....

Denne dagen begynte tidlig....
 
Ca. Kl. 07.00 og Ca. Kl. 08.00 i dag tidlig.

Først var det å kjøre Eivind til flyplassen - han og Johnny skulle representere Sbk på møte som Nkk hadde innkaldt til, i Oslo.
Så var det å lufte alle hundene.... Siden vi allerede var avgårde hadde jeg bestemt meg for at hundene skulle få en ordentlig luftetur - selv om det var tidlig. Da kunne jeg nemlig med god samvittighet dra på Nrh-trening resten av dagen :)

Så det ble en times tur på og ved Regestranda. Selvsagt hadde jeg glemt lykt - både til meg selv og hundene, bare Ficus hadde en liten lykt på selen sin. Men vi vandret avgårde i bekmørket - og de fire hundene hadde det kjekt likevel ;)

Deretter bar det hjem for å hente Maia (og sjekke at hun hadde luftet Dewey - som fortsatt er sykemeldt....) - og bytte til lånebilen.
Ficus, Maia og jeg fikk plass, - men det var ikke mer heller...
Kjørte så Maia på jobb før vi la avgårde mot Veraland og dagens trening.

Det ble en aldeles nydelig dag!
Jeg jobbet sammen med Morten. Han la ut spor til Ficus og jeg la ut spor til Snusken.

Morten og Snusken går spor.

Siden jeg ville ha tråkk rundt en gjenstand som sporleggeren hadde lagt fra seg, måtte Sylvelin og Sonja også hjelpe til i mitt spor. Det var oss 4 som var på Veraland i dag - av Nrh-ere.

Ficus sine 4 spor ble mellom 3 og 4 timer gamle, men tråkkene rundt var mye ferskere.
I spor 1 apporterte Ficus gjenstanden som lå i starten, så sjekket hun ut tråkkene og forstod ikke helt hva som var ventet av henne - tror jeg. Men da hun satte seg på sporet gikk det greit, så greit at jeg lot Morten gå for å gå sine spor - med Snusken.

Ka meine du mamma - det er mange spor her......?

Spor 2 startet også veldig bra. Ficus apporterte igjen gjenstanden før hun durte avgårde uten å så mye som antyde at hun ville sjekke andre spor - overraskende. Likevel gikk ikke resten av sporet bra, for Ficus ville bare gå spor etter sauene.... (Det lå en hel flokk med sauer i området før Morten gikk ut sporene hennes).

Det samme skjedde i spor 3 - og nå gaflet Ficus i seg sauelort :(
Jeg vurderte å la Morten få gå sporet sammen med oss, slik at jeg fikk tilbake kontrollen, men sammen valgte vi å heller gå spor 4.

Nå ville jeg sjekke noe annet samtidig, så jeg koblet Ficus av sporlina og sa "pass på". Ficus fant gjenstanden - og denne gangen meldte hun på den i stedet for å apportere. Akkuratt det jeg ville ha henne til å gjøre (gjenstandene var litt små i forhold til det vi vanligvis bruker som bruksgjenstander - dette var mer litt store sporgjenstander) :D
Da jeg så koblet på sporlina igjen sjekket hun bitte litt ut sporene - som var tråkket rundt, før hun gikk spor. Men det var tydelig vanskelig, for hun var mye av sporet. Jeg må jo tilstå at jeg hadde fulgt henne helt feil uten Morten, på dette sporet og det var litt surt å oppdage - nå som vi egentlig har funnet "tonen" i spor.

Joda Ficus kan gå spor.... ;)

 Ja, ja, vi må nok bare trene mer i saueterreng - selv om dette ikke har vært et problem tidligere, så var det et problem i dag. Det jeg ville trene på, var jo egentlig ikke problematisk i det hele tatt ;) Så feil kan man ta ;)
 

Ingen kommentarer: