lørdag 23. februar 2013

Miljøtrening i NRH regi - knallkjekt!

Etter å ha hatt en entusiastisk gjeng på Rallykurs, bar det avgårde for å få trene litt selv, torsdag kveld.
Det var miljøtrening som stod på programmet til Nrh denne kvelden.
Siden det er veldig lenge siden Ficus og jeg har trent noe sånt - og vi begge synes det er skamkjekt, ville jeg så gjerne være med - og Bjørn Erik var grei og sa at det kunne jeg. Så med litt dårlig samvittighet fordi jeg kom så seint (kunne da ikke være med som fgurant for alle andre), gledet jeg meg likevel over treningen.

Ficus føyk først bare villmann avgårde da jeg slapp henne og tok et slags grovsøk. Jeg ville ikke styre henne fra starten (har Tones råd om at hun skal få mer "frihet" godt bak i hodet....), så jeg lot henne løpe - tok heller og gikk samme vei tilbake - og da begynte hun å søke mer fint - helt av seg selv :)
Nå har jeg en hund som jeg stoler veldig på at finner - hvis hun får fert. Har enda ikke sett henne gå over en figurant der hun har mulighet til å få denne i nesa.

Ficus jobbet selvstendig og kjempebra. Hun gjorde først funn oppi en binge med belegningsstein (eller lignenede), så jobbet hun videre - hun søkte selvstendig og fint hele tiden.
Fikk så beskjed om at vi måtte søke på begge sider av gata vi gikk i. Jeg ville fortsatt ikke styre for mye, så jeg sa "vi tar en side om gangen". I det jeg hadde sagt dette, slo Ficus elegant over på motsatt side, hoppet inn i en konteiner - og kom ut igjen med melding :)
Jeg ble litt overrasket siden jeg viste at det hadde vært figurant der før, og ble redd for fertmelding, men før jeg rakk å si noen ting fløy Ficus tilbake til figuranten - og fikk belønningen sin.

Jeg er jo ikke helt fornøyd med denne avslutningen, men må jo le litt over iveren hennes ;) Jeg vet også at det ikke er så vanskelig å plukke dette vekk (hadde det en stund på Tara....), så om det nå skjedde èn gang så er det vel bare et ledd i den nye trenden vi skal følge - om at Ficus skal få lov til å være litt ulydig..... ;p

Takk til torsdagens "miljøgjeng" for at vi fikk være med :)

Dagen etterpå fortsatte vi med litt miljøtrening (alle våre hunder synes det er gøy), for da vi var på tur med Mist og Helen fant vi noen rør hundene kunne få leke seg med ;)

Den kule "rørgjengen" vår ;p

Ingen kommentarer: