torsdag 14. februar 2013

Nedtur i mørket....

Figurantutsikt
 
Ja, så var dagen (kvelden) kommet da vi skulle forsøke oss på mørkerundering.
Vi var så klare som vi kunne bli - og selv om jeg (som alltid) var nervøs, så var magefølelsen god.
Vi kom oss igjennom løypa - 300 meter på 19 minutter inkludert 2 funn. Da vi fant siste figurant og han spurde hvordan det var gått sa jeg: "jeg er veldig fornøyd - håper dommeren er enig". Da vi hadde rundert ferdig viste det seg at det var dommeren ikke..... :(

Skuffelsen var desto større, for jeg tror at det er første gang i hele mitt liv jeg selv har uttalt at jeg var fornøyd med noe vi har prestert.
Ficus runderte med lange, dype, fine slag, trakk fint frem - vi dekket terrenget, vi fant figurantene, men..... Jeg måtte inn med det jeg kaller dobbeltkommandoer for å få henne ut. Dommeren kaller det pressing - og dermed røyk vi ;(
Jeg har nok misforstått ordet pressing - for jeg har hele tiden trodd det var hvis man må sende hunden på nytt og på nytt.
Det som skjer med Ficus er at hun går et par meter, stopper opp, ser på meg og venter på ny kommando. Dette er helt tydelig en lært atferd.
Når det er sagt så måtte jeg også presse henne 2 steder som jeg selv vet om, før funn av siste figurant - og på slagene etter siste figurant. Der er jeg helt enig i at jeg presset.

Dommeren sa etterpå at jeg hadde mange kommandoer på alle slag. Det var/er jeg selv helt ubevisst på.
Dette er ingen kritikk av dommeren, for jeg har full respekt for at dommeren dømmer etter gitte regler - og jeg ser tross alt ikke hva jeg selv gjør.
Det er bare litt frustrasjon som "må" ut ;)

Helt til slutt fikk Ficus en liten økt til - for å se hva vi kunne gjøre for å løse opp i problemet vårt. Dommeren hjalp oss med gode råd :)
Jeg må nok jobbe veldig bevisst på dette i en stund fremover. Så da får jeg vel legge noen planer...... ;)

Likevel, mens vi jobber med dette så spørs det om ikke neste "mørkerundering" blir i bygg - da slipper jeg jo hele problemet...... - og Ficus elsker å søke i bygg ;)

Takk for hjelpen til både Dommer og figuranter :)

Ingen kommentarer: