torsdag 30. mai 2013

Rundering etter figurantharer med kuul belønning ;)

I går, onsdag møtte jeg for en gangs skyld opp i god tid på treningen (25 minutter før) og da klokka var 5 på 6 var enda ingen andre kommet. Jeg hadde derfor innstilt meg på å rundere alene - og planen var klar :)
Men 2 minutter på 6 dukket Paul opp - og noen minutter over dukket Trude opp, så da ble vi 3 stykker.
Først la Trude og jeg ut sporoppsøk for Otto og Paul, så runderte Trude og Essa (?) før det var Ficus og min sin tur. Vi var sist fordi vi måtte tenke litt på hvordan vi skulle legge opp treninga.

Paul tok styringa (heldigvis ;) og vi fikk en bra økt. Paul klarte til og med å få Ficus i lek, og hun var ivrig på å gå ut igjen etter å ha vært hos han :)
Ficus hadde 3 funn på Paul og 3 funn på Trude + ett tomslag. De var harer og kuule figuranter for Ficus og det så jo ut til å ha effekt - i går i alle fall...

Likevel må jeg få til ett bedre sammarbeid med Ficus i runderinga - tror jeg. Hun kan ikke bestemme selv, vi må bli ett team igjen. Det er ikke lett når hunden er så vâr på kroppsspråk og kommandoer som Ficus er. Selv da jeg snakket med Trude og sa "Ok" til noe hun spurde om, reagerte Ficus med å stoppe opp - og da var hun i full fart på vei ut på påvisning.

Jeg har fått mange fine tips og mye hjelp fra noen av dere og jeg brukte ett av disse tipsene i går. Ficus fikk ikke belønning på midtlinja av meg - for første gang *ever* - tror jeg (dette er det Tone som har sagt til meg tidligere, og jeg tenkte å se om det hadde noen funksjon nå). Jeg vet jo at det er viktig med variabel belønning når atferden er etablert.
Tipsene fra Bjørn Erik stemte også overens med det Paul sa, så nå er det full skjerpings for mitt vedkommende. Jeg skal også bruke noe Jon (til Helen) sa i foredraget han holdt for oss for et par år siden: hver trening skal legges opp som om det er en konkurranse - eller som Eivind sier: alle konkurranser/prøver skal legges opp som om det er trening. Poenget er at jeg ikke må forandre væremåte.

Forutenom dette så har jeg nå en liten plan gående - for å få inn igjen mønsteret i runderingen. Det er bare noe jeg skal teste ut, men Eivind var enig med meg i at det kan fungere - så får vi se.... Har hatt første trening i dag - og trinn 1 fungerte i alle fall :)

Ellers er jeg ute etter en bedre belønning for Ficus, så nå folkens er det deres tur til å komme med tips til meg, jeg vet jo at jeg har klart å hjelpe noen av dere med mine belønningstips ;)
Har selv vurdert om jeg skal legge ned masse jobb a la "Premaks prinsipp" for å få til en leke som belønning, men sitter igjen med følelsen av at det ikke kommer til å bli bra nok.....

På forhånd takk! :D

Ingen kommentarer: