fredag 7. juni 2013

Dro på trening uten mål og mening - fikk den beste treningen på veeeeldig lenge!

Onsdag dro jeg på trening mest for å få tankene vekk fra Kahrma.
Jeg regnet derfor med at jeg ikke kunne stille noen krav til Ficus denne kvelden - fordi jeg var så i ulage.....
Likevel hadde jeg jo en slags plan da vi skulle starte..... ;)
For å senke alle krav (og prøve å finne en bedre belønning for Ficus) var det eneste jeg ville, at Ficus skulle ha det knallkjekt ute hos figurantene.
Jeg så jo hva som fungerte greit forrige onsdag - da Paul lekte med Ficus. Dette tok jeg opp igjen nå. Så det ble "trimming av figuranter" i form av harer denne gangen også - og med belønning som var skjult i penal/pose. Belønningen var pølsebiter, kyllingbiter og pipeballfjes (i samme pose).

Figurantene hadde Ficus valgt selv før vi startet treningen.
Ritva er jo selvskreven - Ficus bare elsker henne ;) Det som var litt rart er at Ficus så ut til å forgude Stig også denne dagen. Hun var helt ellevill og gneget seg innpå han. I tillegg begynte hun å jage vekk de andre hundene som ville bort til Stig og Ritva. Jeg måtte bare flire - men jeg er ikke blind for at jeg må følge med på dette, så det ikke utvikler seg negativt.
Pga denne oppførselen til Ficus var jo ikke valget av figuranter vanskelig ;)

Trude ble derfor en selvskreven "midtlinjestyrer", som la ut figurantene for meg.

Ficus fikk først funn av Ritva. Her lekte hun med belønningsposen, før Ritva tok ut pipeballfjeset og lekte videre med den. Ficus virket ikke så interresert i godbitene her. (Rart! ;)
Så var det funn av Stig, men her var det godbiter som gjaldt - og Stig niforte henne..... (brukte egne godbiter i tillegg).
Så var det funn av Ritva igjen og så Stig. Etter bare 4 funn gav jeg meg altså, planen min her var å skru opp forventningene - og det så ut til å fungere :)

På vei inn til standplass - da vi var ferdige, herjet figurantene med Ficus - noe som også så ut til å være positivt :)

Jeg hadde full melding - og påvisning, på Ficus denne kvelden - og det var ganske bra. (Hun hadde en litt kjapp slipp - på siste slag ut på Stig, men jeg fikk rettet på det).

Ficus hadde også den evendelige ristingen da jeg sendte henne, men her kom Trude med et godt råd som jeg testet på siste figurant - det funket! :D
I stedet for å sende Ficus direkte, sa jeg "sitt" til henne før jeg gav kommandoen "ut".

At jeg ikke har tenkt på dette selv! Det at jeg holder i henne (kanskje særlig når jeg er stresset selv) gjør jo at jeg ubevisst overfører stresset til henne. Så på neste trening skal jeg teste ut hvordan hun går bare ved å kontrollere henne med lydighet. Jeg har jo vært redd for at hun vil bli "for lydig" i denne settingen - men kanskje har jeg faktisk jobbet mot min egen hensikt.
Hvis jeg nå bruker kommandoer (som hun må utføre) vil kanskje det å få løpe ut og finne figuranter bli belønning på en annen måte (jeg har jo jobbet mye med avstandsbelønning og omvendt lokking med henne).
Tror ikke jeg har noe å tape på å forsøke i alle fall :)

Tusen takk Ritva, Stig og ikke minst Trude for en skikkelig opptur på treningen. Dette trengte jeg :D

Etter treningen ble det litt fellesdekk på alle hundene - det gikk veldig bra syntes jeg :)

Fellesdekk, Sviland. Foto: Trude Hell
 
Fellesdekk, Sviland. Foto: Trude Hell
 
Dette er pappaen til Ficus - Darros, synes hun lignet veldig på han på fellesdekkbildene over ;)
 

Ingen kommentarer: