torsdag 27. februar 2014

Vi trener ordentlig igjen :D

Da er jeg endelig i gang og trener litt ordentlig med hundene igjen. Å så kjekt det er!

Dewey bare vedlikeholder og finpusser jeg øvelsene på, han har jo klart å skade seg igjen og har måttet være i ro nok en lang periode pga først halting - så klo. Nå skal han for øvrig være ok igjen, så da gjelder det å bygge han opp igjen - forsiktig.... Derfor tørr jeg ikke lære inn noe nytt - for da tar han helt av....

Key trener jeg bitte litt lydighet med. Hun er begynt å få en grei fri ved fot, og apporten begynner å sitte. Slipper fortsatt litt lett inne hos meg, men ellers ganske bra.
Dekken er treigere en jeg ønsker, men vi jobber med det. Stå er vi begynt å shape inn - ser bra ut. Key elsker å trene, men jeg har hittil prøvd å holde meg unna for at Eivind skulle få legge grunnlaget for sin egen hund denne gangen.....

Key har jeg så vidt introdusert for "melding på gjenstand" nå i uka som var. Gikk ganske bra tatt i betraktning at vi etterpå oppdaget at det lå ett hjortebein (eller lignende) like i nærheten av der jeg trente. Jeg syntes det var rart at Key jobbet sånn på overvær.... Så at vi i det hele tatt fikk til to - tre vellykkede "slag" i helt nytt terreng første gang vi forsøkte dette, er jeg bare helt superfornøyd med.
Etterpå fikk hun et spor lagt av fremmed figurant. Key slo fint på sporet og fulgte det greit, men er ikke erfaren nok i terrengskifter, og jeg klarer enda ikke lese henne når sporet ble 3 timer gammelt. Ja, ja. Vi fikk hjelp av sporlegger og da viste det seg at Key faktisk hadde gått nesten hele sporet riktig. Jeg må jo bare være kjempefornøyd med henne. Vi har dessverre trent veldig lite - og aldri så gammelt spor.
Ellers har Key også fått en liten runderingsøkt for første gang. Hun forstod ikke så mye og det ble vel mer overvær en rundering, men hun jobbet bra og det var tydelig kjekt å finne folk i skogen :)

Ficus har jeg trent forskjellig med. Finpusser på lydighet og rallyøvelser foruten jobber med rundering, overvær og spor. Jeg synes det går bra. Ficus er veldig ivrig - neste for ivrig, når vi trener. Hun kommer med lyd i runderingen, så det er tydelig kjekt :)
Jeg har nok gjort noe riktig nå - ved hjelp av gode treningskammerater som kommer med konstruktive tilbakemeldinger :)

I går hadde vi patrulje/overværssøk og jeg fikk akkurat den løsningen jeg ville ha på treningen. Jeg sendte Ficus ut på et slag, og da hun var på ca 40 meter fikk hun overvær av figurantene. Hun hadde ett kjempelag på ca 150 meter. Dette var to figuranter hun ikke kjenner så godt og som satt og hvisket sammen da hun fant dem. Ficus meldte og påviste fint - samt krabbet opp i fanget på dem da hun fikk påvise.
Ellers hadde hun to funn til - og en av dem ble også denne kvelden "overfalt" før hun meldte. Ficus piper av forventning når hun finner han.

Agilityen har jeg overlatt til Eivind denne sesongen, siden det er han som skal konkurrere med Ficus i år. Kneet mitt holder heller ikke til agilityløp for tiden :( Håper det bedrer seg utover våren, men....)

Ingen kommentarer: