søndag 11. januar 2015

Key - meldingstrening

Onsdag måtte jeg revurdere planene mine med Key. Fikk derfor hjelp av Tone til å baklengskjede deler av meldingen. Det er påvisningen som er problemet. Key skjønner ikke den biten enda. Det ble en fin økt til slutt.

Lørdag ville jeg fortsette denne treningen og videreutvikle om mulig. Det gikk ganske bra de 3 øktene vi kjørte samme opplegg, men ingen antydning til fremgang. Dette merket jeg tydelig da jeg i fjerde økt, forsøkte å gå bitte litt videre - hun forstod ingenting. Det hun har skjønt er at hun skal hente "noe" hos fig og komme til meg med. I fjerde økt forsøkte hun å melde med leken...
Nå har jeg gjort dette (trent påvisningen) noen ganger uten særlig resultat, dette sier meg at jeg gjør noe feil. Key er sinnsykt lettlært og tar ting fort, derfor er jeg sikker på at hun ikke forstår hva jeg vil. Jeg er vant til - og vil ha, fremgang på hver trening, men jeg synes jeg står på samme sted etter mange økter med dette nå. 2 hele lørdager, en mandag og en onsdag burde gitt litt resultat. (= 8 - 10 økter, på noe hun normalt burde tatt med en gang).
Tror rett og slett jeg forvirrer Key mer en dette gavner henne - hun kjenner ikke igjen mønsteret og forstår derfor ikke hva hun skal. Neste økt kommer jeg derfor til å trene sånn som jeg har trent melding - og påvisning, på gjenstand. Så får de som vil, bare mene at dette er feil. Funker det, så blåser jeg i det. Har jo fått det til med Ficus - og med Tara, på "min" måte.
Vet at mange ikke er enig med meg her, men dette er min treningsfilosofi. Forstår hundene hva jeg vil og jeg belønner riktig, så tar våre hunder tingene kjapt. Forstår de ikke hva jeg vil, så kan jeg trene i det uendelige uten å få noen fremgang = det gidder jeg ikke.... - og hundene syntes det er kjedelig.

5 kommentarer:

Tone sa...

Ja, det er mange ulike måter å trene inn melding på, det er sikkert.

Siden du nevner meg, så vil jeg gjerne få si litt om hva jeg tror, så får du "take it or leave it"...

Når jeg starter med melding, så har hundene mine i lengre tid før dette, gått rett i belønning. De kjenner til hva det vil si når de ser en figurant sitte ute i skogen (ut og leke).
Det nye da er bare at de må holde fast bittet (dette skal de også kjenne igjen fordi apporten sitter 100% før jeg starter med meldingstrening).

Jeg vet ikke om Key har trent rundering (direkte belønning) tidligere?
Dette har sannsynligvs betydning for om hun kjenner igjen "øvelsen" eller ei, ergo også for hvor raskt hun lærer.

Jeg er ikke enig i at det ikke var framgang på ondsgag (jeg så deg ikke trene i går). På onsdag så vi at hun tok bittet raskere og raskere hos deg, samt at hun begynte å se utover og reagere raskere på din kommando "vis".
Og det var ikke mange repetisjonene hun hadde, 4 el 5?

Og hvis jeg forstod deg rett, så hadde du ikke fått trent dette i mellomtiden (fra onsdag til lørdag), så da regner jeg med at du måtte starte "på ny igjen" i går. Da har du kanskje ikke hatt mange nok repetisjoner (på "vis" trening) før du økte vanskelighetsgraden? Spesielt hvis hun ikke kjenner igjen situasjonen med å få gå rett ut og leke med figuranten.
For det var ikke dette du gjorde forrige lørdag... Du prøvde dette for første gang nå på onsdag? Eller misforstod jeg...?

Det var bare noen umiddelbare tanker jeg gjorde meg nå.
Du kjenner din hund best og gjør det du har mener er rett for din hund.
Mitt innspill var bare ment som det, et innspill, siden jeg så hun ikke skjønte kommandoen "vis".


Lykke til!




Ghita sa...

Joda, mye av det du skriver her er riktig Tone :)
Og jeg har selvsagt trent slik du beskriver- med blant annet Dewey.
Problemet med Key er at hun lager seg mønster på nesten alt hun gjør og de er sinnsykt vanskelige å bryte samme hvor mye jeg prøver. Det kan se ut som det løsner, men i neste økt er vi tilbake ved start.
Jeg velger derfor å jobbe videre med de mønsteret hun allerede forstår i stedet for å forvirre henne med nye. Rett og slett fordi det pleier å gå bedre da.
Key har lært seg mye av det hun kan bare ved modellæring, litt shaping, fangene av atferder og belønning. Jeg har så og si aldri baklengskjedet noe på henne fordi det ikke har fungert.....

Tone sa...

Du finner nok ut av det!

Det var strengt tatt ikke baklengskjeding vi gjorde. Det var å ta et moment ut av kjeden og trene på det. Når alle momentene er ferdig, settes det sammen til hel øvelse, og da er det baklengskjedingen kommer inn, fordi vi starter med siste leddet, så nest siste osv - da i samme økta.

Men du må gjøre det du tror fungerer best og jeg kan ikke forstå at noen skulle være uenige i det... Eller synes det er feil, som du skriver.
Jeg har ivertfall ikke opplevd det i vårt NRH miljø, og er det et sted der det finnes mange ulike måter å gjøre ting på, så er det i NRH.
Har aldri hørt noen si at de synes andre gjør feil, så det kan du ta helt med ro!
Det finnes flere veier til "Rom" som sagt, og det tror jeg de fleste er klar over :-)

Ghita sa...

En liten forklaring på ordbruken min:
Lørdag startet jeg å baklengskjede, ved å sette sammen moment for moment - baklengs.

Neida, tror ingen vil nekte meg å trene som jeg vil, men vet ut fra diskusjoner at alle ikke er enige i alt - og det er helt greit :) vi lærer masse av ulikheter, så lenge vi likevel respekterer hverandre, noe jeg synes vi i NRH gjør :)

Uansett takk - både for hjelp og kommentarer Tone :)

Tone sa...

Ok, jeg tror det var for tidlig å sette sammen alle delmomentene ennå. Spesielt siden hun ikke er vant til å trene på denne måten (momenttrening, for så å sette sammen). Vi setter gjerne sammen bare to moment til å begynne med, så tre osv.

Du får bare si fra hvis dette er noe du har lyst å lære mer om/gjøre mer av :-)