søndag 26. juni 2016

Vi trener lydighet igjen

(Bilde er tatt av Eloise, Catch hundetrening)
Her venter vi på tannvisning.

Det er mange år siden sist jeg aktivt trente lydighet sammen med likesinnede, men det siste halve året har jeg trent lydighet på alvor.
Jeg har gått lydighetkurs (for første gang siden Ficus var på valpe kurs - dvs 6 år) og seinere fortsatt på konkurranse lydighet treninger. Det har vært kanon kjekt!
Det var mening å gå med Key på disse treningene, men hun har vært mye skadet (tredeputene) så de andre hundene har måttet steppe inn og pga det har vi ikke fått den fremgangen jeg hadde håpet på. Likevel har jeg lært masse.

- Og så har det gått så mye bedre enn forventet. Selv om jeg ikke får trent så mye som jeg egentlig ønsker - da jeg har litt mange jern i ilden.... Dermed må jeg bare belage meg på at ting tar litt lengre tid.
Jeg har alltid syntes lydighet er gøy, likevel er det en bi-aktivitet for oss - men, nå er det sovende konkurranseinstinktet vekket.

Så kanskje kommer jeg til å konkurrere i lydighet igjen, siden jeg har et par hunder som tydelig syntes lydighet er kjekt. Iver og Key - ja, Ficus også for den saks skyld - men kanskje hun allerede har nok på programmet som godkjent redningshund (for ja, det skal og må trenes på fortsatt), landslagdeltaker i agility - og litt rallykonkurranser på si.

(Bilde er tatt av Eloise, Catch hundetrening)
Fellesdekk

Nå har jeg bestemt meg for at det blir Iver jeg satser på i lp. Key blir også trent innimellom, men jeg vil nok få noen flere utfordringer med henne. Iver er godt over halvveis i klasse 1 programmet. Noen småting mangler før jeg vil si at vi er konkurranseklare, men jeg håper å bli det i år. Hvis ikke så starter vi neste år - det ser jo ut til at det blir mye kjekt i de nye lydighetsklassene. Jeg er i alle fall ikke skremt enda.
Iver tok blant annet det nye klasse 3 hoppet i dag - og mamma er veldig fornøyd.
Key hadde endelig ganske kjappe dekker, Ficus klarte å "låse" beina i avstandskommanderingen og gamle Dewey lekte seg med utsending til kjegle og apportering. Han gjorde det han skulle - når han forstod hva jeg mente. Han hører jo ikke så godt lengre....


Legger ved de nye lydighetsøvelsene, gjeldende fra 1.1. 2017.

Her er de nye klasse I øvelsene i lydighet:
1. Tilgjengelighet. I stedet for tannvisning. Her er det ikke krav om å se på tennene til hunden, kun berøre snutepartiet
2. Fellesdekk 2 minutter med synlig fører. Som før.
3. Lineføring. Som før.
4. Dekk fra holdt. Som før.
5. Innkalling fra sitt. Som før.
6. Fremadsending til rute med stå. Ny øvelse! Ruta er 3x3 m, det er 10 m avstand og øvelsen avsluttes med at hunden står i ruta.
7. Hopp over hinder. Utførelse som tidligere, men nå skal hunden starte ca 5 m fra hinderet (det sto 3-5 m før)
8. Avstandskontroll. Som før.
9. Helhet.




Her er nye klasse II øvelsene i lydighet:
1. Felles sitt 1 minutt med synlig fører.(Den er lik øvelsen i dagens klasse III).
2. Fri ved fot. Er som før.
3. Stå under marsj. Er som før....
4. Innkalling fra sitt med stå. Som før.
5. Fremadsending til ruta med dekk. Det er 15 meter til ruta, hunden skal legges ned i ruta. Fører marsjerer mot ruta - helt om marsj ca 2 meter fra ruta - og hunden kalles inn, på ordre, etter 3 meters marsj.
6. Apportering. Ny utførelse: Fører går fra den sittende hunden, legger ned apporten ca 1 meter foran hunden og går ca 10 m. Fører kommanderer hunden apport/inn til utgangsposisjon.
7. Hopp over åpent hinder. Utføres som i klasse I, men hinderet er av åpen type lik dagens FCI kl 3.
8. Avstand. Som før.
9. Helhet.




Her er de nye klasse III øvelsene i lydighet:
1. Fellesdekk 2 minutter med skjult fører. Hundene skal legges ned èn og èn. Oppsitt i motsatt rekkefølge etter 2 minutters perioden.
2. Fri ved foten. Som i dag, men med 3 meter baklengsgange.
3. Sitt og dekk under marsj. Utføres i en figur L. (lik utførelse som to momenter av øvelse 4 i dagens FCI kl 3) Det er dommeren som avgjør rekkefølgen på momentene sitt og dekk under marsj.
4. Innkalling fra dekk med dekk. Som før....
5. "Rutesending". Som i dag, men med 20 meter ut til ruta. Ikke lov å vise retning.
6. Apportering med dirigering. Nesten som dagens FCI klasse 3, MEN kun 5 meter til stå-markør, og kun to apporter; venstre og høyre. Ingen apport i midten.
7. Apportering over hinder. Ekvipasjen stilles opp 10 meter fra et tett hinder. Fører forlater hunden, passerer hinderet, og gjør helt om og holdt 5 meter fra hinderet. Konkurranselederen legger ut tre-apporten midt mellom den sittende hunden og hinderet. Så kommanderes hunden til apport over hinderet til utgangsstilling.
8. Neseprøve. Som før. Men neseprøven merkes på forhånd, og den utleveres ifm øvelsen. Fører får holde den i 10 sek.
9. Fremadsending rundt Kjegle. Kjegla på 40 cm høyde er 10 meter fra startpunktet. Hunden skal kommanderes til å løpe rundt kjegla. Hunden skal selv komme inn til utgangsstilling etter runding.
10 Avstand. Som før, men med 10 meters avstand.
11. Helhet.

Ingen kommentarer: