søndag 26. mars 2017

MH - Iver og Myija

Iver
Foto: Kate Amilie Leschbrandt

Forrige helg var det fullt kjør her.
Eivind var ikke hjemme, men jeg hadde meldt på Myija og Iver på MH.
Maia ble med og vi dro tidlig avgårde så vi fikk luftet de to hundene ganske godt før prøven. De 3 andre hundene hadde Maia gått tur med her hjemme før vi dro.
Jeg gikk fortsatt med armen i fatle etter skulderoperasjonen, der 3 sener ble ødelagte i fallet da skulderen ble slått ut av ledd igjen - sommeren 2016.

Iver var først ut - og ingenting gikk slik jeg fryktet. Han var i grunnen stødigheten selv. Taklet det meste og avreagerte fint. Hilsetreningen og håndteringen gikk fint. Leken i starten var ikke av den beste, men så har vi heller ikke lekt med den type leke før. Jaktlysten var heller ikke stor, ganske rart i grunnen. Han sjekket ut trinsene som tauet gikk i, men gadd ikke springe ut etter filla (haren - eller hva de nå kaller det). Sprang heller ikke ut til figuranten som var hare før jeg beveget meg med han.
Ro var det ikke mye av. Han fjollet og gjorde seg til (noe jeg ikke så), klarte ikke mange sekundene helt i ro.

Kjeledressen og lyd reagerte han ganske mye på, men avreagerte fint. Han gikk til og med oppå skrammelet og ville ta tak i det for å leke. Dommerne sa at det var veldig sjeldent sånt skjedde - de hadde vel ikke sett det før....
Spøkelsene holdt han lenge før han vek unna, men sjekket ut og hilste fint etterpå. Hang seg litt opp på det ene spøkelse. Jeg er overbevist om at han hadde fert av figuranten da det var en figurant han er glad i.
På skudd fikk han full pott. Det var like før han løp ut for å sjekke hvor skuddene kom fra sa den ene dommeren. Nå fikk vi bruke egen leke - og da lekte og beit han ordentlig.

Alt i alt en super prøve for vår del. Langt over det jeg forventet. Dommerne likte det de så, men han er ingen hund som viker unna om det oppstår en situasjon. Det ble gjennomført prøve på Iver.

Iver på vei ut - for å sjekke trinsene....
Foto: Kate Amilie Leschbrandt

Vi venter på neste moment.
Foto: Kate Amilie Leschbrandt

 Tror dette er etter kjeledressen.
Foto: Kate Amilie Leschbrandt

 Forflytning til neste moment
Foto: Kate Amilie Leschbrandt

Myija var nesten stikk motsatt av Iver. Hun hilste greit, men ville ikke la seg håndtere. Leken gikk bra. Hun var mer interessert i jaktleken enn broren, og var helt bortpå for å sjekke den ut andre gangen (første gang registrerte hun den ikke). Som dommerne sa: Hun så ut som en langhåret daks der hun strakte seg frem for å sjekke fillen. Figuranten som skulle leke gikk veldig bra, full rulle og masse lek.

- Men så kom kjeledressen.... vi kom ganske nær før den føyk opp, og da skvatt hun mange meter unna. Det tok laaaang tid før hun klarte å avreagere så jeg brøyt henne der. Det til tross for at jeg er sikker på hun hadde klart resten ganske bra under normale forhold, men i og med hun nå var så skremt var det ingen vits i å fortsette. Dommerne var heldigvis enige med meg, men de ønsket  se oss igjen når Myija er blitt voksnere i hodet. De likte visst henne også ganske godt.

Myija vil ut til figurant
Foto: Kate Amilie Leschbrandt

Ingen kommentarer: