mandag 9. november 2009

Tanker og "studier" rundt orientering, kart og kompass

Siden jeg sannsynligvis brygger på noe for tiden, er jeg i elendig form. Derfor valgte jeg å ikke dra på trening lørdag. Hadde heller ikke satt meg opp på noe, ville bare vente å se hvordan formen var om morgenen, og så heller ta kontakt med ”praksisgruppa” hvis formen var ok. Det var jeg altså ikke. Jeg sov 11 timer i strekk, og våknet med verkende kropp og dundrene hodepine (noe jeg aldri har vert plaget av før….)


Så dermed ble det at jeg skulle ta det med ro denne dagen. Derfor har jeg benyttet dagen til å oppdatere meg litt på kart og kompasskunskaper – i teorien. Jeg fant mye nyttig, og ser jo tydelig selv at her er det mer en en ting jeg bommet på, på prøven forrige helg.


Dette skriver jeg for at kanskje andre som er i startgropa kan finne nytte av det. For selv om jeg lærte knallmye på utmarsjen, og hos Helen, så er det ikke nok. Man må selv ”lese seg opp” og praktisere – noen mer enn andre….. Jeg tror ikke vi har nok fokus på orienteringen, sånn at man ikke er klar over hvor viktig dette egentlig er. Det holder ikke å være med i orienteringscupen – på langt nær. Jeg ønsker nå å bevisstgjøre nye ekvipasjer på dette. Hvis du ikke kan orientere fra før, så start å tren på det med en gang. Det er vel så viktig som å trene hunden!


Jeg har vært så heldig å ha mange flinke folk som har hjulpet meg (og som hjelper meg), men jeg tenker på de som kanskje ikke er like heldige. Jeg håper med dette at jeg setter fokuset på orienteringen, slik at alle andre kan være skikkelig forberedt når deres tid kommer.


Jeg pleier ikke være tunglært, når jeg får lære ting i praksis, men orientering er tydelig ikke noe som ligger naturlig for meg, så her må jeg bare øve og øve…. (det er i grunnen rart å tenke på at jeg har bodd i fjellet hele barndommen og at jeg har gått turer alene i skog og mark både - sommer og vinter fra jeg var 3 år gammel. Jeg var til og med gjeter i 10 – 13 års alderen! Men jeg har aldri lært kart og kompass, og likevel så har jeg aldri gått meg bort før..….)


Når jeg selv klarer kravet, så skal jeg i alle fall stille meg til disposisjon for alle som vil ha/trenger hjelp – på samme måte som mange nå har hjulpet/og hjelper - meg med orienterinen.


Hva jeg kunne før orienteringsprøven: (Eller rettere sagt: ”hva jeg trodde jeg kunne”….)

(Dette er lært under utmarsjen – med instruktør Paul, på kurs hos - og med Helen, lest på nettet - og i bøker, og tips jeg har fått fra treningskammerater)

Orienter deg etter himmelretningene før turen!!! Se etter tegn, som mauretue (alltid sør), hvor er solen? Polarstjernen (Alltid Nord!) (Karlsvognas to stjerner på bakhjulet x 5...) Legg merke til vinden, m.m.


Å TA UT KOMPASSKURS:

Du legger kompasset fra der du er til der du skal, med marsjpilen i retning der du skal. Så dreier du kompasshuset slik at merianene i kompasshuset ligger helt likt med merianene på kartet. Nord-pilen (ikke nålen!!!) skal peke oppover på kartet. Når du nå løfter opp kompasset, skal du dreie det slik at kompassnålen ligger inni kompasspilen (i kompasshuset). Da får du den retningen du skal gå i.

KRYSSPEILING

Du tar deg ut minst to punkter (helst med ca. 90 graders vinkel) Så ”sikter” du inn punktet mens du dreier kompasshuset slik at Nord nålen blir liggende midt inne i Nordpilen. Pass på å hold kompasset vannrett! Deretter legger du kompasset ned på kartet med marsjpilen fra punktet du har tatt deg ut og i den retningen du skal finne. Så flytter du kompasset slik at merianene ligger paralelt med merianene på kartet. NB!! IKKE drei på kompasshuset!!!! Og tegn en blyantstrek på kartet. (Gradene kan også leses av, men er mer for å samenligne med andre i dette tilfelle)

Deretter gjentar du det samme med det andre punktet. Der hvor blyantlinjene treffer hverandre er ståpunktet vårt!


KARTREFERANSE

Vi finner kartreferansene ved å gå opp vertikalt og inn horisontalt.

Alltid nedenfra og opp, eller fra venstre mot høyre! Man skal ha passert ett tall før det ”gjelder”, hvis man er i tvil... 3 tall er gjeldende hver vei.


UT AV KURS

Kommer vi til ett stort vann eller andre hindringer, som vi må rundt og som derfor forflytter oss ut av kurs, så må vi telle skritt!! Da teller vi de skrittene vi går til høyre/venstre, så teller vi de skrittene vi går rett frem og til slutt teller vi skritt tilbake til venstre/høyre. Noen ganger kan man se ett markant kjennetegn, og da kan man bruke dette i tillegg...


TEGN I NATUREN

  • Trærne har flere grener på sørsiden. De er også frodigere, (unntak finnes, særlig i trange daler)
  • På stubbene er årringene bredere på sørsiden av treet.
  • På fjellet er det gjerne mer reinmose på nordsiden av store stener.
  • Lav er det mest av på nordsiden av stammen på trærne.
  • Snøen tiner raskere i sørvendte hellinger.
  • Stilken på geitrams er grønn på nordsiden og rød på sørsiden.
  • Maurtuer ligger på sørsiden av stener, trær o.a. ting som gir beskyttelse mot den kalde nordavinden.
  • Vegetasjonen er frodigere i sør-vendte skråninger.
  • Du finner varmekjære og sårbare planter og trær i hellinger som er vernet mot nordavinden.

Vassdrag bør bare følges i flatt terreng. Kan være villedende i kuppert terreng.


MENNESKESKAPTE STIER I TERRENGET

  • De er brede nok til to føtter
  • Det ligger ikke greiner og stokker over den
  • Det henger ikke greiner og kvister ut i stien
  • Stener er sparket bort


KLOKKA

Med klokka kan du fastslå vandre-tempoet ditt og tilbakelagt distanse.

Gjør det til en vane og memorer klokkeslettet når du starter og når du avslutter turen. Gjerne også ved sikre holdepunkter under veis.

Dersom marsjtempoet ditt er 4 kilometer i timen så tilbakelegger du 8 centimeter på et kart med målestokk 1:50 000.


Hva jeg ikke kunne/ikke var klar over/bevisst nok på/ burde ha trent mer på..…..

VIKTIG! VIKTIG! VIKTIG! VIKTIG!


  • Memorer kursgraden, når marsjretningen er bestemt. Det er fort gjort å komme borti kompasshuset under veis, slik at man kommer ut av kurs hvis man da ikke husker gradene.
  • Orienter kartet hver gang du tar det frem.
  • Orienter deg etter landemerker. Sjekk marsjretningen hver gang du kommer til landemerket ditt, enten det tar 5 minutter eller en halv time å komme dit.
  • Sjekk ofte at terrenget og kartet stemmer overens, særlig hvis du må gå lenge på kompasskurs.
  • Pass på at en hele tiden ser en topp, ett vann, en høyspentmast eller lignende som en vet hvor er på kartet.
  • Når en er usikker på hvor en er; gå tilbake til siste kjente sted.
  • Hvis ”hindringer i veien” sånn at du mister oversikten (eksempel en dal), så finn et utgangspunkt som du skal til og ta ut kompasskurs til dette punktet. Les av gradene og gå utelukkende på kompasset til du finner igjen punktet ditt. Må du gjøre dette så sjekk marsjretningen ofte – kanskje hver 50 meter!
  • Snu deg ofte og se hvordan terrenget ser ut den veien en kom fra. Holder du kursen, eller dreier du av til høyre/venstre?


SUNN FORNUFT

(Trodde jeg hadde det…..;)

Stopp opp, still kritiske spørsmål og tenk logisk.

Skap deg et tankebilde i hode ditt mens du går: Memorer detaljer.

Ta kartet hyppig frem - også når du er sikker på hvor du går.

Studer kartet grundig etter dagens marsj. Tenk tilbake på landskapet du gikk i. Legg merke til de små detaljene.


FØLG LEDELINJENE

Da sparer du - om ikke tid, så energi. Da det er lettere å gå her, en om du durer rett over tunggått /vanskelig terreng.

Se etter mulige ledelinjer på kartet og hold øynene oppe under marsjen!

· Elver, bekkeleier, islagte vann, små daler, myre og åskammer fra naturens side.

· Eller skogsbilveier og åkerkanter, som er menneskeskapt.

10 GRADER TIL SIDEN

Skal du til et punkt langt fremme, så benytt deg av det gamle orienteringsknepet med å ta ut et punkt ti grader til siden for det punktet du skal til. Hvis du vet marsjtempoet ditt, og hvet hvor langt det er til punktet du har tatt deg ut, så skal du kunne gå til punktet på tid. Når du så er kommet frem går du til høyre/vestre til du treffer punktet ditt. På denne måten slipper du å lete opp og ned til du finner punktet - du går rett på.

TIL SLUTT

- Gå mye tur med kart uten kompass. (Det er lov å sjekke kompasset for å se hvor nord er)

- Tegne egne kart over steder du allerede er god kjent og så sammenligne dem med kartet etterpå.


Det smaker litt ”bittersøtt” å lese om disse tingene nå, da alt sammen er ting som kunne ha hjulpet meg til å klare prøven hvis jeg hadde vært flinkere på disse områdene - før jeg gikk opp….. Alltid lett å være etterpåklok….! Men kanskje jeg kan litt mer nå – i hvert fall i teorien……. ;-) Jeg var rett og slett ikke klar over at det var så mye teori rundt dette, jeg trodde bare man mått praksisere –men det har jeg skjønt nå, at er feil. Begge deler må til.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eg syns du e kjempeflinke Ghita. Å se e du så flinke å evaluera deg sjøl. Eg e imponerte:-)
Hege

Ghita sa...

Tusen takk, Hege.

Det gjør godt å høre selv om jeg ikke alltid synes det selv ;-)