søndag 18. desember 2011

Velkommen Turboline Key!

Ficus ønsker Key velkommen

Da vi mistet Tara i våres, ble jeg ganske fort klar over at Eivind kom til å ønske seg en ny border før det var gått alt for lang tid. Så da jeg var på hovedkurs i Voss med Ficus, kom jeg på samme lag som Bente Langhelle (som har godkjent redningshund, men som nå var begynt å trene med border collien sin, Mini). Det er en utrolig mentalt sterk border – etter min mening. Hun var også veldig sosial, lærevillig og et arbeidsjern. Jeg falt pladask for henne (hun minnet mye om Tara...). Så da Bente fortalte at hun var paret dagen før hun dro på hovedkurs nølte jeg ikke engang før jeg sa - «sett oss på valpeliste – en liten tispe, takk» ;)
Jeg dro hjem og tenkte ikke så mye mer på dette – bortsett fra at jeg selvfølgelig fortalte det til Eivind. Han sa ikke så mye....

Så i høst, sier Eivind plutselig at han kunne tenke seg valp nå i vinter. Til sommeren har vi ikke planer om å reise utenlands - og Dewey holder nok ikke så mange år til blant norges beste hunder....., han har vært mye dårlig dette året og har i lengre perioder ikke kunnet trene i det hele tatt. Eivind har ganske visst fått låne Ficus - fordi jeg også har vært dårlig, men det er ikke nok i lengden. Eivind trenger en egen hund å trene med. Da det så også kom en «valpeboom» i treningsmiljøet – begynte Eivind å lete på nettet etter valp – men vi fant ikke det vi var på jakt etter.

Da kom jeg på Bente og Mini. Jeg sendte Bente en melding – og joda, hun hadde prøvd å få tak i meg – men hadde tydeligvis feil nummer. 5 tisper og en hanhund hadde Mini fått – de var nå 1 uke gamle! Yey! Vi satte oss på liste umiddelbart – og skulle få første valget etter Bente selv. (Hun hadde kun gjort denne paringen fordi hun selv ville ha en valp etter Mini :)

Både Minnie og Tiko (pappaen) gjeter. Han er en korthåret border. Så her er det i alle fall brukslinjer ;) I tillegg har Mini noe av samme linjer som Tara i seg – Moel Nap er olderfaren hennes :)
Begge foreldrene er rønket med A hofter, så alt ser bra ut så langt :))

3 desember var valpene 6 uker og 1 dag, og da dro vi opp for å plukke ut Key. Det må ha vert den verste uværsdagen vi kunne ha dratt, for bølgene slo innover båten da vi dro til Arsvågen – og hjem igjen kunne ikke båten gå til Mortavika, men måtte gå til Mekjavik i stedet. Huh! – Til og med jeg ble småkvalm!
Men det var verdt det :D


Alle valpene var så jevne og fine at det var utrolig. Tror aldri jeg noen gang har sett ett så jevnt kull. Ingen virket redde og alle var lekne og sosiale. Jeg falt selvfølgelig pladask for den eneste hanhunden – og det var visst gjensidig...., men vi skal ikke ha ny hanhund...., så da fikk Eivind velge – og han valgte den tispen han hadde sett seg ut allerede ved første bilde. Bente har døpt den Turboline – det sier vel litt om aktivitetsnivået.... ;P

Hun virket som den valpen som det var mest stress i – noe Bente også bekreftet, men det var visst det Eivind ville ha, og det er hans hund..... (Dvs. Det er visst min det første året....) Så da får vi bare jobbe med å bruke stresset på en positiv måte.
Vi satser også på at vi har såpass mye kunnskap om hund nå, at dette går bra.

Vi var ellers ganske imponerte da vi var hos Bente – for hele kullet gikk til døren og peip når de skulle ut! Det synes jeg er bra gjort! Selvfølgelig skjedde det noen uhell – skal noe til å passe på 6 viltre krabater, men bare det at valpene forsøkte – imponerte oss :)

Når dette legges på nett er lille Turboline Key kommet til oss – og hjertelig velkommen skal hun være:) 2012 bli visst også ett aktivt og spennende år.... :)

7 kommentarer:

Kari Anne sa...

For ein nydelig kvalp!!! Gratulerer så masse til heile gjengen!!

Anonym sa...

Grattis med "baby". :)

Hilsen fra Marianne og Amy

Anonym sa...

Gratulerer :D Kjempesøt!

IKS sa...

Gratulerer så mye med Key :) Blir det forresten Turboline eller Key? :) Gleder meg til å treffe henne :)

Aud sa...

Så fin! Kunne tenkt meg en valp selv med linjer etter Moel Nap, fordi jeg er veldig fornøyd med Odin. Det er for tidlig for oss enda med noen valp i huset (spesielt akkurat nå :)) Lykke til med en ny flott BC. Blir spennende å følge med på :)

Marit sa...

Gratulerer så mye med valp Ghita! Selvfølgelig får du den til! Du har jo masse kunnskap inne:)
Lykke til!
Håper å få hilse på den en gang!

Ghita sa...

Tusen takk alle sammen. Hun er faktisk helskjønn :)

Det blir nok Key Isabell.

Kanskje ikke så lett med en valp når dere nå plutselig har fått kattunge Aud ;)

Tror nok vi skal klare dette ja Marit. Hun er en utrolig trygg og selvsikker valp :) Har enda ikke tisset inne og har lekt som bare tusan med Ficus :)Reagerer nå på kontaktlyd og sitter pent sammen med de andre når de får godbiter. Har ellers trent på bur og alene hjemme. Her går læringen i reserfart ;)