søndag 22. mars 2009

På freestylekurs

Da er det på tide å få ned noen ord om forrige helg - litt forsinket, men.....

Helgen var travel, men fantastisk kjekk ;-)

Forrige lørdag morgen møtte 15 ivrige – og nyskjerrige deltakere opp på Klepp. To av deltakerne var Maia med Kahrma og jeg med Dewey. Vi skulle på freestyle kurs. Det var ikke hvem som helst som skulle instruere oss heller. Merethe Andersen og Ellen Christensen hadde kommet helt fra østlandet for å hjelpe oss i gang. Dette er selve guruene innen freestyle i Norge.

Her lærer vi å bruke oss selv - ikke være redde for å dumme oss ut, før vi får lov til å ta hundene med oss på øvelsene.

Mange av oss lurte på om vi var ”gode nok” for dette kurset, men tilbakemeldingene fra Merete og Ellen var beroligende - det var vi. Vi fikk til og med skryt – og vi fikk lære noen viderekomne øvelser – sånn at vi har noe å jobbe med og mot.

Av det jeg klarte å observere rundt meg, så jobbet alle ekvipasjene bra. Forskjellige nivå - ja, men alle gjorde sitt beste, og alle fikk til ”noe”.

Vi startet dagen med presentasjoner, historie og noe teori. Så fortsatte vi med praksis. Små korte økter på ca. 3 minutter pr hund ga resultater.

Da lørdagen var omme tror jeg alle deltakerne hadde minst en freestyleøvelse inne på programmet sitt. Kjekt!

Vi ”måtte” igjennom en del grunnferdigheter og grunnleggende øvelser, men jeg synes det var både lærerikt og gøy å få innblikk i hvordan man bør tenke - og trene for å komme i mål. Tror dette passer meg midt i blinken (selv om jeg verken er en danser, eller særlig glad i å opptre). Her kan man spille på mange ting, og det er hele tiden hunden som skal være i fokus – ikke mennesket.

Vi lærte ellers litt om musikkvalg – hvor viktig det er, og litt om Koreografi og antrekk. Til slutt fikk vi også litt teori om regelverket (som var helt nytt nå i mars) og om konkurranser.

Jeg har vel nesten allerede sagt hvordan det er gått i helgen. Dette var gøy!! Det var faktisk mye kjekkere enn jeg hadde trodd, og Dewey var ganske samarbeidsvillig! Tror dette kan være noe for oss. I de to siste øktene på søndag jobbet gutten så konsentrert, stille og rolig at andre deltakere trodd vi hadde gått hjem ;-) Tror jammen ”det er håp i hengende snøre”!

Dewey var ganske lett å trene på noen momenter, mens andre var vanskeligere. Tror nok det kommer av at han ikke er like bevisst alle kroppsdelene sine enda – men det skal det bli en forandring på ;-) Han skal nå få lære å bruke alle beina sine – en labb om gangen. Hadde også vært kult å få til sidesteg på en flott måte, yepp vi har mye å jobbe med! (Ikke minst kroppsspråk, og rak holdning - som dere ser av bildet under her ;-)

Jeg fant i løpet av helgen ut, at det var gøy å gå ”fri ved fot” til musikk. Tror både Dewey og jeg gikk mye ledigere og flottere til musikken – kult! Jeg lærte at hundene er musikalske og at de alle har sin egen rytme. Det stemmer! Kanongøy å se og erfare!

Nå står en ”haug” med grunnmomenter på programmet, så skal vi sette disse sammen til øvelser og så skal vi lage et freestyleprogram – ja målet er jammen høyt ;-D

Se så flink Kahrma er til å stå i ro, selv om mammaen finner på mange rare sprell ;-)

Maia og Kahrma hadde også stort utbytte av kurset. Maia var litt skeptisk på forhånd, fordi hun trodde hun kunne så lite - og hun trodde ikke hun ville få til Kahrma, med Dewey i nærheten. Dette løste vi ved å ta Kahrma og Dewey ut annenhver gang, og da gikk det overraskende bra med den yngre garde også ;-) Tror nok Maia også syntes dette var gøy – hun har i alle fall trent litt freestyle her hjemme siden ;-)

En konsentrert og flink liten frøken :-D


Vi (Kristin og jeg) har jobbet lenge (ca 1,5 år) med å få Merethe og Ellen hit, så da kurset var ferdig - booket vi dem like godt til neste år også :-D

De sa ja uten å nøle, så da har de ikke hatt det så aller verst hos oss ;-) De fikk bo i hytter i kongeparken, var ute og spiste på lørdag sammen med oss og fikk egen ”guide” og tilbud om seiletur etter kurset søndag. De ville ikke reise hjem før mandag – og det forstår jeg godt. Det er en lang tur de har forran seg hjem (det vet jo vi som kjører denne strekningen mange ganger i året).

Neste gang er det meningen at det skal være et konkurranserettet kurs i freestyle. Gleder meg allerede!

Ingen kommentarer: