onsdag 19. januar 2011

På agilitybanen igjen

Mandag ville Eivind en tur på banen – og jeg valgte å bli med. Ficus har bare godt av å trene ro og konsentrasjon mens andre går agility. Johnny og Sindy kom samtidig med oss – og Sindy bjeffer om mulig enda mer en Dewey, så jeg var litt usikker på om jeg måtte hive Ficus i bilen med en gang. Utrolig nok gikk det veldig bra. Hun bjeffet nesten ingen ting og klarte å konsentrere seg ganske bra :)
Ficus fikk lov til å gå gjennom tunnellene, mens de andre bygget bane, og det gikk bra – hun er begynt å skjønne kommandoen «gjennom» ;)) jeg lot henne også få lov til å gå litt slalom. Hun begynner å gå selvstendig nå, men det er enda masse igjen... Når det gjelder inngangen så er hun ikke så flink, men så har heller ikke jeg vært flink til å trene dette uten forstyrrelser – og da kan jeg ikke forvente mer. Prøvde meg på avstandsbelønning på slutten, men da kokte hun sånn over at hun bare «stjal», dermed avsluttet jeg og hun gikk i bilen. Tror likevel vi hadde en fin treningsøkt. Ikke minst det jeg ville trene på: ro og konsentrasjon. Hun tok forresten litt av da Dewey gikk, men det er kanskje ikke så rart:) Hun stakk også av da jeg tok av båndet den ene gangen. Jeg hadde akkuratt sett etter at det ikke var noen «fristelser» i nærheten – men det var det likevel.... (andre hunder) – Og denne gangen kom hun ikke på innkalling.... Vi får bare trene videre ;)

Må forresten bare fortelle at Dewey og Eivind gikk nydelig! Jeg begynner å skjønne hva Eivind mener når han prøver å fortelle meg om føring – for jeg ser det jo. Om jeg noen gang klarer å få det til selv er en helt annen sak....
I går hadde til og med Jan spurt Eivind om Dewey kunne banen fra før – så bra gikk de!
Tara var også veldig flink. Hun startet med å få en strekk i foten mandag – før hun begynte å gå agility, men da jeg hadde massert henne litt og vi hadde varmet henne opp, var hun helt fin igjen :)
 
Tirsdag tok vi helt pause fra alt – men Ficus har gravd opp hele hagen – og om det er så mye bedre for beinet hennes tror jeg jo ikke.....
Ficus har ellers haltet en gang nå – på 5 dager, så kanskje er det bedring på gang – håper det.... For dette er rett og slett ett mareritt!

2 kommentarer:

Gerd Marit sa...

Du er så flink å oppdatere på blogge at jeg nesten ikke får lest alle innleggene! Spesielt kjekt å lese om sporene du legger ut. Vi har jo gått blodspor med Cora, og litt ID spor prøvde vi, men aldri lagt ut spor som du beskriver. Går de da på at det er ei lukt de kjenner (leker) - eller på din lukt. Og er det sånn at de skal markere eller plukke opp leka underveis før de går videre? Høres jo litt enklere ut enn all logistikken som går med for et blodspor...men skjønner altså ikke helt hvilken lukt det er du mener de går på. For det er ikke slepespor av leka?

Håper Ficus snart er bra - det høres hvertfall ut som det går mye bedre nå på bare ei lita uke :)

Ghita sa...

;) Jeg noterer ned litt etter hvert, og så reinskriver jeg og legger ut når jeg har tid. Syes selv det kan gå litt vel lang tid mellom blogginnleggene av og til - men sånn er det bare. Er ikke akkuratt bloggingen som blir prioritert. (Men jeg har alltid skrevet ned treningene til hundene - også før bloggens tid;)

Jeg har hverken prøvd blodspor eller ID spor (på ordentlig), men tror likevel jeg vet hva det går i...

Sånn som jeg har beskrevet spor her er nok ikke det vanligste - men jeg har det med å prøve ut ting selv - og fungerer det, så bruker jeg det ;)) Jeg er av den typen som ikke gidder gå lange omveier for å komme til målet. Så "Rema-metoden" (det enkle er ofte det beste) passer godt til meg ;P

Det er menneskelukt (her min lukt) jeg vil at hunden skal lære å gå på. Hunden har jo en enorm luktesans, og når vi "tvinger" dem til å lukte etter godbiten, så får de også lukten av mennesket som har lagt godbiten - og det er hele vitsen. Man kan fint legge spor uten godbiter også, men jeg velger denne måten av flere grunner (blir for langt å utdype her).
Slepespor av leke eller skanke blir vel egentlig litt det samme. Mennesket går jo først og sleper "tingen" etter seg.

Man kan enten lære hunden dekkmarkering eller apportering av gjenstandene - alt etter hva hund - og eier, skal bruke dette til- og hva man selv ønsker.

Håper dette gav litt svar, ellers får du spørre igjen;)

Ja. Ficus virker mye bedre - heldigvis! :D