onsdag 29. september 2010

Tirsdag og en liten treningstur med mamma.

Mamma la også i dag ut jakker (3 jakker og en termos) til oss. Først fikk Dewey på seg bringkobbel og skulle ut og jobbe. Vi andre to satt i bilen og ventet. Jeg satt forresten sammen med Tara fordi jeg selv hoppet inn i buret hennes etter lufteturen før trening ;)
Mamma var nesten fornøyd med Dewey, men hun sa at han «snapper bittet» på det to første funnene (hva nå det betyr.....)

Så var det min tur... først fant jeg en jakke. Den var vanskelig å finne. Jeg fikk fert av den, men klarte ikke å lokalisere den, før mamma gikk veldig nærmed der den var. Mamma hadde gjemt den under noen paller (dårlig gjort!) Så fant jeg en jakke som hang i ett tre, den var ikke så synlig som sist, men jeg fant den likevel og fikk belønning for det ;) Til slutt (etter å ha blitt forstyrret av en dobbermann med eier) fant jeg en jakke til – under et tre. Helt til slutt fant jeg termosen. Den lå oppå en sementblokk – under ett stooort metallskilt (ca. 4 x 2,5 m) Jeg tror mamma var ganske fornøyd med meg.

Til sist var det Tara sin tur. Hun klarte det første funnet av jakke bra, men sleit med den mamma hadde gjemt under pallene. Da Tara så skulle finne den siste jakka meldte hun fint, men da mamma og Tara kom på påvisning var jakka vekk!! Mellom disse to jakkene hadde Tara en del feilmeldinger (mye melding på fert), noe mamma ikke var særlig fornøyd med. Derfor var det enda surere at hun ikke fikk funn der jakka faktisk var! Så mamma vet ikke om Tara meldte på jakka eller på fert den siste gangen..... (Seinere fant de dobbermannen som løp rundt med jakka til mamma – og han fikk lov av eieren sin! Det enda mamma hadde sagt til eieren at hun hadde lagt ut jakker i området, som vi trente på. Jeg tror aldri før jeg har sett – og hørt.... mamma, så sint.....) Hun fikk til slutt igjen jakka si og så fant Tara termosen. Tara fikk belønningen sin, men mamma var fortsatt ikke blid, derfor droppet vi å trene noe mer, men dro rett hjem i stedet. Her ble vi plassert ute i hagen, mens mamma gikk inn og «freste ferdig».

På kvelden fikk jeg være med på kurs. Jeg ble luftet litt før kurset og så fikk jeg leke litt med Dizzi (en schæfervalp) etter kurset. Da vi hadde frest fra oss litt, begynte jeg å trene mamma i stedet. Jeg startet med å tilby kontakt, innkalling og sitter – og endte med å trene på dekk med forstyrrelser. På slutten lå jeg i dekk med Dinas logrende hale som viftet meg i fjeset – og Dizzi kom bort og prøvde å forstyrre meg hele tiden. Hun stod til og med over hodet mitt den ene gangen – ikke lett å trene dekk og bli – eller kontakt da, men jeg klarte det ;)) Mamma kaller det «å trene med forstyrrelser».

Jeg er ganske god på dekk og bli – om jeg selv får lov til å si det, men så har mamma og jeg bare shapet inn den øvelsen. Jeg får godbit så fort jeg tilbyr dekk-atferden – det er ganske lønnsomt og kan virkelig anbefales!!

Ingen kommentarer: