lørdag 19. mars 2011

Da er vi igang med runderingen igjen :)

Ficus og jeg har slitt litt med å komme skikkelig igang med runderingen igjen etter de ca 3 månedene med oppholdet, som vi ufrivillig hadde. Dvs. Ficus har vel vært fornøyd – men ikke jeg. Jeg synes progresjonen har vært dårlig og jeg selv har vært ustrukturert. I dag løsnet det endelig – etter min mening :)
Det er mye takket være Krissi (som var midtlinjestyrer) og de andre treningskammeratene at jeg synes vi fikk løsning på saker og ting i dag. Krissi fikk meg til å tenke litt gjennom tingene, og jeg fikk meg et par ah-ah opplevelser. I tillegg styrte hun veldig bra, slik at opplegget fungerte slik jeg ønsket. Hun forstod med andre ord hva jeg ville :D
Jeg fikk meg også noen «lærepenger» selv. For det første må jeg være tydligere på hva jeg vil og hvordan jeg vil ha det – og jeg må gi skikkelig beskjeder. For det andre må jeg passe på at Ficus får den belønningen hun vil ha. Hun jobber bra for nesten ingen ting, men nå under innlæringen tror jeg likevel at jeg må bruke den beste belønningen for å få den fremgangen jeg ønsker – så det må jeg huske på i fremtiden.

Ficus hadde vel bare «nye» figuranter i dag: Hugo, Runar (- eller var det Jan Runar....? Gammel lavinehundtraver med ny valp), Trond Arve og Bjørn Erik. Takk til alle sammen – dere gjorde en flott jobb :))

I økt 1 var det Hugo og Runar som var figuranter. De hadde fått leker som belønning. Det fungerte ikke helt som planlagt i dag, men heldigvis er ikke Ficus så vanskelig – hun tok til takke med litt kos og gneging ;) Runar fikk noen godbiter til slutt som han kunne beønne med, og da var Ficus veldig fornøyd ;) Hugo klarte seg bra uten ekstra belønning – selv om dralekene ikke var av det kjekkeste i dag.... Siste slag ble på Hugo i denne økta. Han skulle være «hare». Det gikk bra, men mens han belønnte slo Ficus plutselig på ett spor og kom lykkelig med en gjenstand til han ;P (Schæferhundklubben hadde hatt et prøvespor her tidligere på dagen – som tydligvis ikke var helt vellykket....). Denne gjenstanden ble da brukt som belønning ;) Jeg ser bare på dette som positivt :)
Ellers hadde vi påvirkning i form av lyd på alle slagene, mulig hun også fikk syn ett par ganger. Hun reagerte i alle fall på radioen...
Ellers sendte jeg en gang uten påvirkning, men det ble ikke helt bra. Hun gikk ut, men det ble stopp og det ønsker jeg ikke.

I 2 Økt ble det Trond Arve og Bjørn Erik som ble de utvalgte figurantene. Denne gangen gav jeg begge godbiter og ingen leker. (Jeg kom til å tenke på at hun gikk knallbra før vi måtte ta oss en pause – men da var det bare godbiter som gjaldt!) Derfor vill jeg prøve det igjen. Ficus peip forresten da figurantene la seg ut (og vi stod igjen på standplass), noe som sier meg at hun var veldig gira :)
I denne økta styrte Krissi mer (vi hadde snakket litt sammen), og da ble det veldig, veldig bra! Påvirkningen ble mindre og mindre, et par ganger ble Ficus sendt uten påvirkning men da var hun helt klar. Jeg begynte også å dra henne mer vekk noen ganger – og hun fikk ett utilsiktet blindslag. Joda dette ble bra! :D

Jeg synes vi hadde bra fremgang i dag og er derfor veldig fornøyd. Takk for hjelpen alle sammen!! :D

2 kommentarer:

Krissi sa...

Fint æ kunne være te hjælp..! Dokker e nok snart tebake der dokker va! :)

Han heite førresten Jan-Rune.. :)

Ghita sa...

Jepp - du var til kjempemasse hjelp i går. Jeg følte - takket være deg, at jeg fikk tilbake noe av kontrollen på runderinga - en god følelse ;)

Huff, jeg roter fælt med navnet hans...., men jeg tror de andre er riktige nå ;P