lørdag 23. april 2011

Agilitytrening langfredag

Lille bølla har fått helt treningsfri torsdag – og ja, i følge Dewey (og henne selv) så er hun høyløpsk nå for tiden.... De to er derfor stort sett i hvert sitt rom.
Fredag ble jeg likevel med en tur på agilitybanen – og det gikk overraskende bra! Kanskje fordi jeg ikke hade noen forventninger....?

Jeg startet med å trene litt på slalominganger med Ficus – mens de andre (proffene ;) bygde en liten bane.
Jeg er veldig godt fornøyd med slalominngangene hennes. Hun bommer mindre og mindre og søker veldig aktivt riktig port nå. Jeg gjorde det også vanskeligere ved å stå på venstre side av slalomen - så måtte hun selv søke riktig inngang , og fikk belønning ved at jeg kastet pipeleken i riktig retning. Vi gikk hele slalomen et par ganger og den var allerede mye bedre en tidligere. Veldig bra.

Da vi brifte holdt Maia på å le seg i hjel av meg – jeg så visst ut som en pingvin.... – tviholdt på å ha armene ned og ikke viftende opp mot himmelen :) – Man lærte da noe på kurs! :)
Ficus gikk banen ganske greit. Vi klarte ”Grefstadsvingen” uten problemer. JEG synes faktisk Ficus var den som hadde kortest sving i banen akkuratt her – men så så jeg ikke oss selv da..... ;) - men Ficus er veldig var på kroppsspråket mitt når vi går. En bitteliten vridning så tar hun feil tunellinngang... Her kreves det nok masse trening både av Ficus og meg.

Ficus måtte være i ro mens noen av de andre hundene gikk agility (det var visst vanskelig...), hun måtte ligge i dekk i banen mens jeg beveget meg rundt og hun måtte sitte og bli før start. Da hun fikk frikommando ville hun gå over vippa. Jeg sa ingen ting. Hun gikk halvveis opp – og hoppet av. Så ombestemte hun seg, gikk helt til vippepunktet, stod i ro, gikk ned på feltet og stod i ro, før hun løp videre – alt sammen på egen hånd – mens jeg var i andre enden av banen. Dette er jeg veldig fornøyd med, siden hun har reagert litt på vippa etter å ha kommet overraskende over den da hun var liten valp. Vi trente også litt på vippa i andre økt – og det ble bra! :)
Bortsett fra dette så trente vi på fremadsending. Vi har nok ett stykke igjen, men jeg tror ikke det vil ta lang tid før hun forstår dette. Eivind ga meg også noen råd/tips vedrørende føring – så gjelder det bare å huske alt da.....

Dewey er fryktelig påvirket av væromslaget. Han peser – til og med om natta. Likevel er Eivind begynt å sykle med han, og det ser faktisk ut til å fungere bra. Det er bare korte turer enda, men det er tross alt en start – i denne varmen. Ellers prøvde Maia og Eivind ut forskjellige føringer med hundene (Dewey og Kahrma), her er jeg ikke så erfaren at jeg kan si så mye – bare se og lære... ;) Eivind trente dessuten Dewey på feltoppganger (vi tester ut noe nytt her;) og Maia og Kahrma trente på fart. Andre og Bella trente på føring og felt.

Alt i alt en flott treningsøkt med alle fire – både førere og hunder. Tara var hjemme. Hun hadde tidligere fått en liten tur sammen med Ficus og meg – der hun bestemte hvor langt hun ville gå og i hvilket tempo.

Ingen kommentarer: