onsdag 28. september 2011

Agilitytrening

Blir ikke noen ordentlige turer på oss for tiden, siden Dewey skal gå i bånd – og ikke gå for lange turer..., men hundene får 1,5 – 2 timer med tur i bånd hver dag nå – fordelt på to økter. En med meg og en med Eivind. Ficus er derfor litt «på tuppa» for tiden, hun trenger tydelig mer aktivisering. Var derfor og trente litt agility i går (= både fysisk og psykisk trening ;) og ble igjen overrasket over hvor vâr Ficus er på kroppspråket mitt. Først (mens jeg var på treningen) forstod jeg ikke hva det var jeg gjorde feil – siden hun bare kom på feil side av meg uansett hvordan jeg stillte meg. Derfor fortsatt jeg med å gruble på dette hjemme – og kom da frem til at jeg sansynligvis sa forskjellige ting til henne med kroppen min, noe hun er utrolig til å lese... Det er neimen ikke så lett å trene alene nei – uansett hva man trener... Man trenger tilbakemeldinger og hjelp for å finne ut hva man gjør feil.

Da vi så endelig fikk litt flyt i hoppingen (som var det jeg startet med å trene fordi jeg må få kontroll på dette – har jeg erfart....), fulgte hun meg aldeles nydelig. At det ble en del klumsing noen steder er nok helt og holdent min feil – fordi jeg ikke er så flink til å handle enda. Er imponert over at hun både gikk rundt, mellom, inn og ut når jeg viste henne at det var det jeg ville. Kjempefornøyd med det :)

Vi trente også litt felt – både etter hoppingen og da vi flyttet oss til innerste bane (siden det så ut til å komme en del andre folk som sikkert også ville trene;) Feltene var/er ganske bra, men jeg ser jo tendensen til feltoppgangsfeil, så da tar vi tak i det med en gang ;) Derfor shapet jeg henne – for første gang, på labbetouch på feltoppgangen i går – ble i alle fall bra da. Trener ikke helt slik vi har gjort med Dewey, da han tross alt har trent i mange år før vi tok tak i det, og vi derfor måtte starte nyinnlæring på en annen måte på feltoppgangene med han (det ser også ut som om det har hjulpet;) Men prinsippet er det samme – shaping ;) Trente også vanlige feltnedganger – de så heller ikke så verst ut :)

Så trente vi slalom. Jeg kjørte henne litt hardt i går – da hun fikk lite trening dagen før og derfor var i veldig treningshummør :) Hun tok høyreslalomen ganske bra en del ganger. Og da jeg fant frem «vidunderbelønningen» var hun ikke sein om å fatte poenget. Så bare ikke mamma går for fort, tar hun nå hele slalomen også fra høyre side – og selvsagt finner hun inngangen selv, noe som etter min mening er ett must hvis man vil ha en god, selvstendig, slalom. MEN jeg skal innrømme at vi fortsatt har en del å trene på her. Hun kan ikke slalominngangene «around the clock» slik jeg ønsker – men vi jobber videre med saken ;) Jeg kan heller ikke løpe på høyre side enda – eller løpe fra henne på venstre side, men det kommer vel med mer trening – håper jeg.

Vi fikk jammen en rolig kveld etter denne økta ;))

Ingen kommentarer: