torsdag 29. september 2011

Rundering med og uten melding...

Ficus og jeg dro til Vigreskogen for å rundere i går kveld. Vi ble en god gjeng på 7 mann denne gangen – utrolig kjekt å være mange på trening igjen, en onsdag... :)

Ficus ble andre hund ut i den store skogen – da de som kom før oss, ville gjøre andre ting. Vi startet med ett blindslag på vindsida, så skulle det ha vært funn på motsatt side – men Ficus gikk ikke langt nok ut.... etter noen blindslag til (tror det ble 5 totalt...), fikk hun endelig funn av Steffen – det viste seg at han lå laaaangt ute, men det er bare flott at hun får den erfaringen også. Jeg er ikke spesielt glad i at figurantene alltid skal ligge på akkuratt 50 meter. Grei melding og belønning hos Steffen. Så var det Ola hun skulle finne – på høyresiden. Her gjorde hun funn, men kom uten melding :( Det resulterte i at jeg sendte på nytt – og nå kom hun med melding. Da jeg kom ut til figuranten – på påvisning viste det seg at også han lå langt ute, og ikke nok med det, han lå inne i masse vanskelig kratt/avhogde greiner som gjorde at Ficus fikk vanskeligheter med å ta seg frem. Ola sa at Ficus først hadde blitt stående i utkanten av krattet og bjeffet litt, men så hadde hun tatt runden rundt og krabbet opp på han – men ikke meldt.... Da jeg sendte på nytt var det ingen problemer.

Så ville jeg ha enda en figurant – Steffen igjen og nå tok hun bittet, men slapp det på vei inn (jeg tror hun drakk vann av en sølepytt – men det er jo ikke bra....) Sendte enda en gang på nytt og nå gikk tingene som det skulle – men hun var tydelig tørst.

Tilbakemelding fra Ola var at Ficus nok fant terrenget vanskelig og at det var derfor hun ikke meldte – jeg er enig, men nok litt skuffet – da det ikke har skjedd før.

Tilbakemeldingen fra Steffen var at det virket som om Ficus ikke helt visste hva hun skulle gjøre. Hun tok bittet men vimset rundt, før hun løp inn til meg. Her er jeg ikke enig. Jeg er helt sikker på at Ficus vet hva hun skal, men jeg tror hun er i utprøvingsfasen nå – husker at jeg hadde akkuratt det samme med Tara..... Derfor lager jeg ikke noe stort nummer ut av det, men lagrer det sammen med alle andre erfaringer. Så får jeg plukke det frem om det trengs.

I tillegg tror jeg alt tullet som nå dukker opp – i flere settinger, har med alderen å gjøre. Siden det skjer «over alt» tror jeg bare hun driver å tester ut ting – og det skal hun få lov til ;) Hun er akkuratt som en ungdom, tester grenser og lager seg erfaringer :) Så er det opp til meg å passe på at erfaringene blir GODE....

Etter treningen fikk Ficus leke litt med Balder. Skal si hun tok av! Raste rundt som en liten idiot, men hadde det tydeligvis knallkjekt :) Tror nok rotweilere og flatter er noen av favorittrasene hennes ;P

Takk for hjelpen lag 3 + Line og Bjørn Erik ;P ;)

Ingen kommentarer: