mandag 21. november 2011

I dag ble det i alle fall nok trening på Ficusen – tror jeg....;)

Først la jeg ut ett 300 meter langt grusspor – i vinkler, til henne. Så la jeg ut et felt til begge hundene før vi tok en liten luftetur. Etter lufteturen fikk de gå feltet. Var jo ikke så gammelt, men tror liggetiden er av så liten betydning (så lenge det er snakk om en time eller to) at jeg ikke gidder å bruke tid på det – på nåværende tidspunkt.

Jeg lot begge hundene gå sammen i feltet – som vi pleier ved denne type trening, men i dag gikk det ikke fullt så bra.... Ficus kom med noen rare lyder og nærmest truet Dewey vekk fra en av gjenstandene i feltet! Hun har ikke gjort det med godbiter, men det var tydelig at disse gjenstandene var hennes :0 De to gangene Dewey faktisk fikk tak i en gjenstand, plukket Ficus dem ut av munnen hans og kom og leverte dem til meg. Må si jeg ble litt perpleks – og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre..... det ble til at jeg belønnte begge hundene. Dewey er bare så alt for snill med denne trollungen min.

Etter feltsøket fikk de også lete/springe og finne noen baller, så tok jeg meg en kopp kaffe før jeg heiv Dewey i bilen og satte sporutstyr på Ficus. Så dro vi avgårde. Sporet var nå 1 time gammelt. Ficus fant sporet mitt lenge før startsløyfa – og hun gikk veldig sikkert. Var helt inne i alle vinklene og plukket alle gjenstandene. Det var utrolig å se. Jeg synes det gikk så bra at jeg lurte på om jeg ubevisst styrte – men hun dro skikkelig i lina og hadde nesten ikke tid til å svelge belønningen (godbiten) før hun ville videre i sporet. Veldig kjekt! Hun gikk bitte litt sekundært der det var sidevind – ellers veldig bra!

Pause igjen – og nå var det Ficus som måtte i bilen. Dewey fikk så en liten shapingøkt. Jeg fant noen busker som jeg shapet han til å gå rundt – både til høyre og venstre. Deretter måtte han også gå rundt meg begge veier. Neste gang skal vi sette dette sammen – har jeg tenkt.... ;P

Deretter la Dewey og meg ut gjenstander som Ficus skulle rundere etter. Jeg la ut en vest, en sko, dekkenet til Ficus og en 1,5 l vannflaske. Så byttet jeg hund igjen og sendte Ficus avgårde. Kort fortalt så runderte hun ganske bra – men hun er for selvstendig....., jeg må tenke ut noe lurt for å få kontroll på henne.... men hun fant, meldte og påviste alle gjenstandene helt uten problemer eller hjelp – og da kan jeg vel ikke klage.....

Etter dette fikk begge hundene søke etter godbiter i 15 minutter.

Så ble det 3-4 timer i bilen – før Eivind hentet dem og de fikk en liten tur og agilityøkt hver, sammen med han.

Ingen kommentarer: