torsdag 9. februar 2012

Rundering i mørket, og på ny plass.

Kanskje litt feil overskrift, for vi har trent i området et par ganger før, men ikke på nøyaktig samme sted – og sist vi trente der ble Ficus ganske skadet... I tillegg var det nå mørkt...

Ficus var 3 hund ut i går, hun var ganske gira (bjeffet og peip), så da visste jeg at jeg ikke trengte å tenke på det at hun ble skadet sist uke – det hadde ingen innvirkning på henne (sånn er det når man har flinke figuranter – takk Helen!:)
Det ble 2 nye figuranter på Ficus denne gangen. Stig og Sonja, mens Steffen styrte midtlinja. For meg ble det ett ganske ukjent opplegg, og det har jeg vel ikke hatt med Ficus før. Syntes selv det var ganske kjekt, for endelig følte jeg at vi virkelig er i gang med runderinga :)
Jeg fulgte oppfordringene fra Steffen, startet der han sa, og Ficus fikk funn ganske tidlig (jeg husker ikke hvilket slag det var på...) men så ble det leeenge uten funn. Ficus jobbet etterhvert langt og bra. Jeg ble faktisk positivt overrasket :) Det viste seg likevel at hun hadde gått over en figurant – men fordi hun hadde jobbet så bra ba jeg om at figuranten skulle trekkes frem i stedet for å presse henne ut der hun hadde vært. Vinden var veldig skiftende, og jeg synes ut fra erfaringer, ikke det var riktig å sende på nytt. Så jeg dro Ficus vekk, mens figurantene ble plassert ut på nytt. Nå ble figurantene funnet når det skulle. Ganske visst gikk Ficus først inn i en bygning – på den ene siden, og undersøkte her før hun kom ut og jeg fikk henne videre, men det ser jeg på som positivt (at hun alene går inn og sjekker en mørk bygning ;) Da hun nå endelig fant Sonja begynte hun plutselig å bjeffe – en liten nedtur for meg, men det er lenge siden hun har oppført seg slik nå, og da vi ba Sonja snakke til henne gikk det helt fint. Ficus meldte fint og påviste. Totalt fikk Ficus 4 funn i løpet av økta, men hun hadde ganske mange blindslag. De aller fleste var faktisk bra! :)

Hvis jeg skal si noe i ettertid må det være at jeg var litt for treig på siste slaget, så der slapp Ficus bittet inne hos meg. Hun plukket det likevel opp igjen uten at jeg sa noe – og jeg lot henne derfor, med ambivalente følelser, gå...
Når det gjalt bjeffingen den ene gangen, på den ene figuranten så har det ikke skjedd siden i sommer (på hovedkurs i mørket), så derfor tror jeg ikke jeg vil legge så mye i det.
Slagene i seg selv var litt dårlige i starten, men så gikk hun knallbra ett stykke. Jeg klarte også å få henne videre ut, da hun stoppet en gang ved å si «ut», så det virker endelig som om hun har skjønt det! :)) Nå er ikke det noe jeg har lyst til å bruke for mye, men de gangene hun virkelig går dårlig er det greit å ha en ekstra kommando :) Dette er derfor en av tingene jeg trener på utenom Nrh, for å kunne bruke det i «krisesituasjoner». Og siden jeg tidligere på dagen oppdaget at hun tydelig forbandt denne kommandoen med «let etter figuranter» så kommer jeg til å fortsette med det :)

Takk for hjelpen til de 3 S`er: Stig, Sonja og Steffen :))

Ingen kommentarer: