torsdag 8. mars 2012

Grusspor - med bilkross i slutten......

Hadde denne gangen bestemt meg for å trene grusspor – tørr ikke gå vanlige spor i mørket pga. kneet. Men fordi det blåste og regnet skikkelig denne kvelden valgte jeg veldig kort liggetid på sporet. Jeg gikk det også ut selv, for da visste jeg ca hvor sporet gikk – og slapp å binde opp en av de andre, for i så fall ville jeg hatt vedkommende med meg når jeg skulle gå sporet også.

Fordi jeg skulle ha så kort liggetid (ca 15 min) var jeg først med som figurant, så la jeg ut spor for Ficus og kort etter gikk vi sporet.
Jeg la ut gjenstander etter ca hver 50 meter, slik at jeg kunne belønne Ficus ofte. Først gikk jeg drøye 200 meter spor på grusen (4 gjenstander), så gikk jeg over marka (ca 100 meter) og la så ut ca 70 meter grusspor og en gjenstand til sist.

Ficus ble tatt ut av bilen og «kledd på», så la vi i vei. Før vi kom til grusveien ned mot sandtaket virket det som om Ficus var på spor (det var ikke her jeg hadde tenkt hun skulle ta sporet – men selvfølgelig var det spor der ;) Jeg hadde jo gått der. Dette resulterte i at hun fikk enda ca 50 meter ekstra med grusspor ;) Hun gikk ganske sikkert, men med noen små avstikkere (virket som hun hadde full kontroll….) Da vi kom ned, hadde jeg gått opp i 8-tall haugen til høyre – og Ficus durte av gårde i riktig retning. Likevel er jeg ikke sikker på at hun gikk i sporet hele tiden, men periodevis sjekket hun liksom at hun var på riktig vei. Det virket veldig bra – og hun gikk rett på gjenstanden. Denne sleit hun for øvrig med å plukke – virket som om hun ikke likte å få sand i munnen ;) Så gikk hun videre – her prøvde hun seg på overvær, men da jeg holdt igjen valgte hun å følge sporet rundt hauen i stedet for å dure over. Igjen gikk hun rett på gjenstanden (og her husket jeg ikke hvor jeg hadde gått, så jeg hadde ingen som helst mulighet til å styre henne - heldigvis). Så fortatte hun på spor, men tok en avstikker for å gå på do, før hun durte videre. Nå gikk hun så bra at da hun kom til gjenstanden ville hun ikke plukke den! Hun ville bare gå videre i sporet, ikke engang belønningen virket særlig interessant. Det har jeg aldri opplevd før, så det var en veldig rar opplevelse. Det samme skjedde ved neste gjenstand. Rart. Kanskje det er pga grusen….? Men hallooo! Vi hadde leverpostei – og lever som belønning – noe av det beste Ficus vet.

Nå var det mening at vi skulle ha en transportetappe frem til det siste sporet, men neida – Ficus gikk spor videre hun – og siden det var såpass ferskt lot jeg henne bare gå, det blir jo for dumt å nekte henne også ;)
Igjen overrasket Ficus meg, for hun gikk spor i bekken!! Ikke langsmed eller ved siden av, neida I. Jeg visste ikke at det gikk an engang, så jeg ble helt perpleks :)

Siste spor gikk delvis på asfalt, delvis på grus, men mens vi hadde gått de andre sporene hadde en bil spunnet rundt i dette sporet (den stod der enda), derfor hadde jeg ingen forventninger, og da Ficus virret litt antok jeg at det var fordi vitringen fra meg var spredd utover. Det var nemlig ganske våt grus – nesten sand, som jeg hadde sunket litt ned i. Hjulsporene etter bilen var dype…. - så til sist virket det nesten som om Ficus ga opp. Da forflyttet jeg meg litt fremover i riktig retning i håp om at det skulle hjelpe Ficus i gang igjen – og plutselig setter hun nesa i bakken - på asfalten, og durer rett på slutten – som denne gangen ligger inne i noen gresstuster. – Og nå plukker hun den! J
Jøss så fornøyd jeg er med henne. Dette gikk over alle forventninger. Ficus må ha gått 450 meter spor minst, og det brukte vi 20 minutter på. Hun gikk saktere en i terreng, men det anser jeg om normalt. At hun klarte det så bra i sånt vær og med forstyrrelsene som var, er jeg veldig fornøyd med. Terrengskifte bød jo heller ikke på problemer J

Ingen kommentarer: