søndag 22. april 2012

Sporkurs - og Key

Bildet ble tatt på sporkurset i mars

Har denne helgen avholdt nok ett sporkurs for Berner Sennen klubben her i Rogaland. Selv om jeg blir veldig sliten, er det sååå kjekt å endelig få føle seg nyttig :) - Og dette takler kroppen min :D
Jeg er bare så imponert over hvor flinke disse store hundene er til å gå spor! Det var også kjekt med de ivrige eierne som bare ville mer, mer, mer… ;)


I dag fikk vi ganske mye mer utfordringer en planlagt i sporene, men dette taklet både hunder og eiere veldig bra. Jeg blir stadig overrasket over hvor mye hundene våre forstår – og hvor fort de lærer.
Disse hundene startet å gå spor for første gang i går – og i dag gikk de spor som var 4 timer gamle – med krysninger og forstyrrelser så det holdt (Vi hadde o-løpere over alt i terrenget….). Helt utrolig! Selv en liten valp på 4 måneder klarte det. Kan visst bare gjenta det jeg skrev sist, for det gjelder jammen her også ;)

Selv hadde jeg bare med meg Key – som ikke kan være alene hjemme i så mange timer (Eivind, Dewey og Ficus var i Arendal).  Lørdag hadde jeg tenkt å dra tidlig og legge ut spor til henne før deltakerne kom, men det var ikke Key sin plan…. I løpet av natta peip hun og jeg var ute og luftet henne (for 3 gang om natten - etter at vi fikk henne…), men da vi kom inn igjen slapp jeg henne bare inn på hunderommet – siden hun var alene… Det skulle jeg aldri ha gjort, for jeg våknet noen timer seinere av at hun igjen peip – og nå viste det seg at hun hadde forsynt seg godt av foret som stod i en bøtte (- med lokk) på rommet….. Gjett om hun hadde vondt i magen….. - derfor ble det ingen spor på Key, men hun ble luftet godt før kurset, og i pausen – der hun også fikk sneket til seg et godbitsøk….  Hun fikk ellers hilse på de store skumle Berner Sennen hundene (og en Pyrenèer)…, og etter kurset gikk vi en god tur, lekte i vannet – der Key tok sine aller første svømmetak. Key tok også opp igjen et av sporene fra en av kursdeltakerne 4 timer før – der mange av godbitene lå igjen i sporet. Alt i alt en fin lørdag.
Søndag fikk Key være med den første timen – for da skulle alle «bare» legge ut spor… og nå oppførte hun seg mye finere mot de andre hundene – de var visst ikke like skumle i dag. Hun fikk også være med da deltakerne skulle gå spor etter lunsj. Etter kurset gikk vi en tur – jeg for å lufte hodet, og Key for å få ut litt energi. Og denne gangen slo Key på et av de aller første sporene som var lagt ut denne dagen – og her var det ingen godbiter i heller. Gjett om hun imponerte meg! Sporet må ha vært nesten 7 timer gammelt – i barskog.
Hun var så vidt jeg vet, også stille hele dagen i bilen. Jammen en flink liten jente J Kjenner at jeg  blir litt bedre kjent med Key nå når det bare er oss to – og at hun faktisk er flink, på veldig mange områder J

Ingen kommentarer: