onsdag 23. mai 2012

Ficus og Agility

Er ikke så mye  jeg får skrevet for tiden, men kan jo fortelle at Ficus nå er startet i klasse 2 hopp og klasse 2 agility - hun har allerede fått første napp til klasse 3 agility (det er høyeste klasse for de som ikke vet det ;) Og Ficus er bare 23 måneder....

Må ellers si at agility (og hopp) sannelig har utviklet seg fra jeg startet med det for noen år tilbake. Jeg er glad jeg er i en aktiv klubb, som også henter inn dommere fra utlandet til stevner - det er sinnsykt mye å lære og å ta hensyn til. Jeg er også glad vi reiser så mye som vi gjør, slik at vi klarer å henge med i det som skjer.
Jeg lærer også mye av å være med som banemannskap når klubben arrangerer stevner - for jeg graver og spør, når det er noe jeg lurer på, og dommerne svarer så godt de kan - forutsatt at vi kan kommunisere da..... (sleit litt med tysken nå i helgen - er litt for lenge siden den er praktisert kjenner jeg ;)
Jeg oppdager stadig at jeg faktisk kan reglene bedre en mange utøvere som har konkurrert i årevis - fordi jeg er så nyskjerrig av meg ;P Nå forsøker jeg jo alltid å holde meg oppdatert på det jeg holder på med også da, men det er fort gjort å ikke få med seg alt.

Agilitysporten er faktisk på grensen til å være ekstrem noen ganger....., men det mener jeg at vi utsetter hundene våre for temmelig store belastninger i enkelte av banene. Det er så og si helt slutt på "lydighetsagilityen" - hvis du vil nå helt til topps - bare fart, fart, fart - og selvfølgelig feilfrie løp, gjelder. Skjønner godt at hundene må være 18 måneder før de kan starte!

Selv driver jeg bare med agility for gøy, men det bor nok litt konkurranseinstingt i meg også - for det er jo gøy å vinne.... ;)

Ingen kommentarer: