mandag 18. juni 2012

Da er treningen av Key så smått startet....

Key er svært lite trent. Hun har jo ett veldig høyt stressnivå, og derfor har vi som tidligere nevnt vært veldig forsiktig med å trene henne. Når det er sagt så er Key utrolig lettlært – på godt og vondt….
Eivind har trent henne litt i agility – føring rundt hinderne og hindersikkerhet – selvfølgelig uten belastning. Han har også trent litt slalåminngang og felt, men….
Jeg derimot takler ikke å trene henne når hun er på sitt verste. Så jeg har ikke trent noe særlig annet enn hverdagslydighet med henne. Innkalling, vent, bli, kontakt, sitt, dekk, stå og den siste uken er vi så smått begynt å trene «innkomst» og «på plass». Hun finner posisjonen sin på egen hånd nå og klarer å rygge i posisjonen også. Jeg er veldig fornøyd med det J Er også så vidt begynt med apport. Ellers er det miljøtrening vi holder på med og her er det ingen problemer med Key heller. Tror alle hundene vi har nå er ganske miljøsterke – heldigvis J
Vent, lærte Key nesten med en gang vi fikk henne. Det skjedde ved at jeg èn gang satte henne tilbake i hagen da de hadde fått kommandoen «vent» (noe de alltid får - før jeg kaller dem inn til inngangs-døra foran huset, slik at jeg har kontroll på hva som eventuelt måtte komme….) Etter denne ene gangen tilbyr hun frivillig å vente til hun får fri kommando – det sier litt om hvor lettlært hun er (- skrekk og gru….;P)

I dag (søndag)  var jentene og jeg en tur på Åsen og da tok hun selvstendig 4 slalåmporter (hun tar alle 12 portene når vi hjelper henne og har gjort det siden hun var 3 måneder, men jeg vil at hundene jobber så selvstendig som mulig). I tillegg skjønner hun nå kommandoen «gjennom». Da hun fikk kommandoen akselererte hun så jeg ble stående å måpe. Hjelp! Denne tøttå er det jammen fart i! Hun lot seg også føre rundt hinderne – og det har ikke jeg trent med henne før – var kjekt ;)
Likevel, det er mye å jobbe med her – for vi skal jo helst kunne få til ett samarbeid med henne også…. ;) Hun begynner i alle fall å høre litt på oss og hun blokkerer ikke fullt så mye lengre – når hun går inn i gjetermoduset sitt….

Key klarer forresten nå å spise godbitene også – uten at de detter ut av munnen på henne igjen…. ;) Så vi må vel kunne si at det er fremgang tross alt, men at Key må få litt tid på seg til å ble voksen tror jeg nok.

Ingen kommentarer: