søndag 5. august 2012

Videre rundering i ny Svilandløype….

Vi 3 som skulle trene denne dagen, bare bestemte oss for å trene på Sviland i stedet for å dra til Tjørn. Det passet meg ypperlig siden jeg helst skulle være hjemme litt tidlig…..
Vi var som sagt bare 3 stykker, Bjørn-Erik, Ritva og meg.

Først la Ritva ut spor og jeg felt, til Balder. Og siden disse skulle ligge litt, så ble det Ficus, som var første runderingshund. Tror det er første gang hun har vært først, og dermed første gang hun har trent i urørt terreng.
Ritva og Bjørn-Erik la seg ut, og de la også ut en gjenstand hver. Så skulle jeg rundere fra «den blå sløyfa» i ytterløypa på Sviland og mot gården. Vi startet ett stykke oppe for ikke å komme borti sporslutten som Ritva hadde lagt ut.
Jeg tok med meg GPS for å se ca hvor langt vi gikk - og så startet vi. Etter å ha rundert tomt – ca 400 meter fikk Ficus funn på funn på funn. Dette var ikke helt planen til de som la seg ut – men sånn ble det. Ficus gikk over første gjenstand og fant først figurant 1, nesten på slutten av løypa.
Tror det surret litt i hodet på Ficus for hun meldte først på Ritva - dvs hun meldte hos figurant, men kom ikke inn med melding da hun stoppet i bekken for å drikke…. Jeg fikk beskjed på radioen, men valgte å late som om jeg ikke viste noe og sendte henne videre. Nå fløy hun ut på motsatt side og meldte fint på Bjørn-Erik - oppe på haugen, så sendte jeg henne på påvisning – og da påviste hun Ritva! Da jeg så skulle rundere videre ville hun ikke ut igjen til Bjørn- Erik, men fløy ut, meldte og påviste gjenstand i stedet. SÅ kunne hun på ny melde og påvise Bjørn-Erik.
For meg virker det nesten som om Ficus hadde alt i nesen på en gang og at det dermed kokte litt over for henne. Jeg velger derfor å være fornøyd likevel. Hun påviste jo alle 3….. ;)
Ellers er jeg ikke fornøyd med slagene. Jeg synes hun går for kort. Likevel klarer jeg ikke helt å finne ut hvordan jeg skal jobbe videre med dette da hun andre ganger går slag på 150 meter – og det ønsker jeg jo heller ikke….. (- selv om det etter min mening er bedre….)
Noe bra var det jo og hun lystrer når jeg presser henne ut. Likevel, det er enda ikke godt nok – er jo derfor hun ikke fant en ene gjenstanden….
Hun hadde forresten ingen bittsnappinger – ikke engang antydning til det, selv om jeg både presset og nok ble irritert i stemmen. DET er i alle fall bra J
Dette var første økt. Og Gps`en stod på 989 meter da vi gav oss. Jeg hadde jo 3 funn på denne økta, men at Ficus har rundert over 500 meter er jeg sikker på. Så selv om det fortsatt er ting å trene på, vet jeg nå at hun kan gå både langt og tomt når hun må. (Har jo også tidligere hatt noen knallbra økter på bortimot 700 meter ;)
Er figurantene oppe i trærne kanskje.....??

Klokka løp totalt fra oss denne dagen og vi kom ikke i gang med andre økt før nærmere 14.00. Denne gangen valgte jeg å trene på vanskelig/tett terreng, og så funn. Vi startet nede ved det falne treet og runderte opp veien til parkeringsplassen. Ficus meldte fint på gjenstanden som var plassert ut – men jeg måtte presse…… Hun fant Ritva på spor, men meldte og påviste fint her også. Så la Ritva seg kjempevanskelig til og Ficus sleit veldig for å finne henne – ca 70 meter fra oss. Men hun fant, meldte gikk i bekken – og drakk – og slapp meldingen….. L Og jeg fikk henne ikke ut igjen. Til slutt ba jeg Ritva komme inn med masse tjo og hei og ablegøyer – og ganske riktig Ficus peip av forventninger – men fikk jo ingen ting.

Spurde Hugo (som kom på besøk) hva han ville ha gjort-  og han sa, som jeg også tenker i etterkant, at Ficus burde fått direkte belønning når det er såpass vanskelig for henne.  Æsj at jeg ikke lærer….

Ja, ja. Jeg synes jeg fikk en fin trening uansett, og opplevde (igjen) at det var rart, uvant – og lærerikt, å gå uten noen på midtlinja og styre alt selv. Man må stole mye mer på hunden da.
Takk for en flott dag Ritva og Bjørn – Erik J

4 kommentarer:

Tone sa...

Flinke Ficus, mye bra her Ghita!

Det du kanskje bør ta tak i, som momentrening, er at hun drikker og dermed slipper bittet. Min mening er at de ikke bør stoppe og drikke når de har tatt bittet, da er det raskeste vei inn til fører for å få belønning (figurant) som gjelder.

Dermed må man passe på at hunden (sannsynligvis) er utørst når man sender den.
Flere ting kan forebygge her:
* Ha med vann på midlinja (leverposteivann) og gi på midtlinja eller hos figuranten (etter belønning)
* Man lar hunden drikke på transportetapper inn/langs midtlinja
* Man vanner hunden i god tid før treningen (feks 2 timer) + ev litt rett før økta.

Så på selve økta (momenttrening med vann som forstyrrelse) finner man vann/bekk ol og legger figuranten slik at hunden må passere vannet når den skal inn med melding.
Kanskje man er nærmere figuranten, ev gå utenom midtlinja. Her er ikke midtlinja viktig, man kan stå midt ute i skauen om så er...

Hvis hunden sakker farten og det ser ut som den vil stoppe og drikke, rop den inn, før den får drukket noe - så påvisning - og kjempegøy hos figurant - da tar man fram superbelønningen/superfiguranten!
Altså er det VIKTIG at man ser hunden der vannforstyrrelsen er!

Dette er ivertfall et eksempel på hva man kan gjøre :-))

Ghita sa...

Takk Tone :)
Er helt enig med deg her, men har lett for å glemme det..., så takk for påminnelsen - og tipsene!
Nå skal det legges i "boksen for momenttreninger":)

Tone sa...

Ja, sånn er vi skrudd sammen vettu...
Og dette er jo bare tips til starten og litt videre på slik momentrening. Senere (dvs når det lette går bra) bør du trene vanskeligere, når hun er litt trøtt og litt varm. Målet er jo at hun skal klare det når hun er trøtt og varm! Gå nært figuranten da, til å begynne med, og øk avstanden.

Men jeg lar alltid Isi drikke vann hvis det finns og hun vil, langs midtlinja eller på vei inn fra figuranten. Men av og til vil de ikke drikke når det fins, og da er noen "skvetter" med leverposteivann el lign til god hjelp!

Dette er typisk "sommertrening", og man kan jo trene på dette alene også, feks kaste/legge ut apporter forbi vann/pytt. Men du må kanskje skynde deg, dette er ikke lett å trene på om vinteren :-DD

Ghita sa...

Har ikke oppdaget problemet før nå (tidligere har hun tatt opp igjen bittet når hun drakk....), men ja må skynde meg - høsten er jo allerede her..... ;)