lørdag 22. september 2012

Onsdag - og spor med krysninger :)

Dro på trening med håp om å få tatt feltprøven denne onsdagen. Det gikk ikke da det allerede nå blir for mørkt klokken 20.00, så da ble det plan 2 som ble gjennomført – spor med ferske kryssninger.

Paul la ut sporet (ca 300 meter) og så krysset Herman og Sonja sporet rett før vi skulle gå det. Sporet ble ca 2,5 timer gammelt og Ficus slo på sporet med en gang. Hun durte av gåre veldig sikkert. Paul hadde ikke hengt opp sløyfer i krysningene – så jeg måtte bare lese hunden min, noe som var veldig lærerikt J Paul hadde forklarte meg hvordan sporet gikk – og hvordan krysningene gikk (men ikke hvor) derfor var det gøy da jeg klarte å lese Ficus helt tydelig i det hun dro på den første krysningen.
Jeg bare stod i ro og lot henne sjekke ut. Snart bestemte hun seg for å fortsette på sporet vi egentlig fulgte – og det førte til funn av gjenstand = belønning ;) I neste krysning merket jeg ingenting annet enn bitte litt vimsing i sporet. At det var en krysning der fant jeg bare ut fordi Ficus fant en gjenstand ikke lenge etterpå. Jeg er kjempefornøyd! Så durte vi videre i terrengskifte, men her har Ficus gått over gjenstanden (en gappateip-bit) – jeg har vel en mistanke om at hun fant den, men ikke ville plukke den – så det skal testes…. ;) Jeg begrunner mistanken min med at det virket som om hun jobbet med noe et sted (som kan stemme med det Paul fortalte etterpå), men at hun ikke kom med noen gjenstand. Jeg er vant til at hun plukker det hun finner, så jeg tenkte ikke på å sjekke selv – men nå har jeg lært igjen….. ;) Deretter bar det rett på slutten som hun viste meg med logrende hale J

Knallfornøyd med onsdagens trening. Denne gangen var det kvalitet fremfor kvantitet – og jeg er sikker på at Ficus lærer. Jeg fikk også noen råd av Paul om videre læring, så dette skal nok bli bra J

Ingen kommentarer: