søndag 2. desember 2012

Fredagstrening - et lite teigsøk

Denne gangen falt det seg sånn at det ble en liten fredagsøkt på Ficus og meg – og det passet meg ypperlig, siden vi ikke kunne trene på lørdagen.

Vi møtte Helen i nærområdet hennes. Og etter å ha instruert meg litt (jeg var ukjent her), la hun seg ut som figurant for Ficus. Etter ca 5 minutter begynte vi så på teigen vår. Jeg syntes Ficus jobbet med noe på overvær nesten med en gang – faktisk før jeg slapp henne, men jeg gikk videre-  og hun fulgte ikke opp…..
Ficus så ut som om hun forstod at hun var på jobb, men hun gikk likevel mye på stien som jeg fulgte – noe som bekymret meg litt…. Men med jevne mellomrom søkte hun også ut i terrenget og det virket som om hun jobbet på overvær, noe jeg er fornøyd med.
Etter å ha startet på «tilbakeveien» og gått ett lite stykke til i teigen vår – slo Ficus skikkelig og satte av gårde uten betenkning. Da hun kom tilbake var det med melding J

Ficus leverte og påviste fint - og Helen (som lå inne i jervenduken sin og leste til eksamen) ble funnet under et tre J
Ficus får belønning hos figuranten :)
Så fikk vi beskjed om at Helen hadde «mistet» noe på veien – og da måtte vi jo finne det også ;) Vi jobbet oss videre, men fant ingen ting. Jeg synes flere ganger at Ficus slo, men hun fulgte ikke opp noen av gangene. Så begynte jeg (vi) å gå mer inn i terrenget og etter en god stund fant Ficus endelig sekken til Helen – som hun meldte fint på. Sekken var dekket av ganske mye snø – kanskje det hadde noe å si på ferten? Ficus har ikke trent i snøvær før ;)

Jeg må jo være fornøyd med Ficus, men jeg har tenkt at i et reelt søk (eller på en prøve) så hadde jeg nok fulgt Ficus allerede da hun slo - i det vi startet. Nå ville jeg ikke at hun skulle få funn med en gang, men jeg har etterpå tenkt at det var dumt at jeg ikke gjorde det. Vi skal jo lære oss å samarbeide….. Det må ha vært sekken hun slo på ut fra vind og beliggenhet. Jeg skal også ta med gps neste gang og markere hvor hun slår – da er det lettere å se om hun faktisk slår på det som ligger der, eller ikke (hvis man husker på vindretningen i tillegg ;)
Jeg er en erfaring rikere og Ficus hadde det superkjekt J

Tusen takk for hjelpen Helen J

Jeg hadde også med de andre hundene og de fikk en liten tur før og etter at vi trente :)

Gjengen elsker snø ;)
 

Ingen kommentarer: