søndag 9. desember 2012

Julesamling, trening og A-fest for Paul ;)

Lørdag var det den årlige julesamlingen i Nrh. Dette er en litt annerledes trening der vi både trener og vektlegger det sosiale (mer en vi gjør til vanlig ;)

Gps og kart klargjøres før start

Vanligvis har vi hatt en rundløype med forskjellige oppgaver som vi har gjennomført på denne samlingen, i år var det et annerledes opplegg. Vi skulle konkurrere om hvilket lag som fant flest figuranter i løpet av 1 time.
Tone hadde delt oss inn i «Gjeterhundlag» og «Fuglehundlag»
 Vi var 5 ekvipasjer på hvert lag.

Gjeterhundlaget bestod av:
Helen & Mist
Herman & Linus
Paul & Otto
Beate & ?
Ghita & Ficus

Fuglehundlaget bestod av:
Sylvelin & Sibbe
Sonja & Xilly
John & Odin
Tone & Isi
Morten & Snusken

Det ble så trukket en lapp om hvilket lag som skulle starte. Det ble Gjeterne…..
Dermed skulle Fuglehundlaget gjemme seg innenfor en radius på 300 meter fra «basen». Vi fikk 15 minutter på oss til å planlegge søket, så hentet vi hundene våre og gikk i søk. Vi hadde blitt enige om hver vår teig. Ficus og jeg fikk en teig som delvis var ganske bratt og som også hadde et område med skog og myr. Vi skulle starte inn mot naboteigen slik at vi fikk dekket under fjellet der naboteigen var og opp en steinur.

Ficus startet søket med en gang jeg slapp henne. Hun begynte selv å søke av rundt bygningene der vi gikk, noe som gjorde meg litt overrasket da vi ikke har vært med på denne typen søk før.
Så jobbet vi oss oppover steinura. Da vi var kommet et stykke oppover begynte Ficus å halse. Jeg ble litt perpleks – det er ikke halshund jeg har….. likevel forstod jeg at her var det noe utenom det vanlige og jeg gikk derfor så fort jeg klarte oppover. Ficus fortsatte med å halse på stedet. Da jeg kom frem til henne var det to turgåere med hund som var på vei nedover ura. Jeg valgte å ikke belønne Ficus, men fikk henne med meg videre. Vi sleit likevel litt nå, da turgåerne fortsatte med å vandre rundt i teigen vår….
Da Ficus igjen fant samme personer valgte hun å melde på dem! Ganske visst litt på avstand, men den kjøper jeg når det er hund med, og nå måtte jeg jo bare belønne J Så jobbet vi videre. Jeg sendte Ficus opp der det var for bratt (farlig pga is) å gå, og hun jobbet villig J Jeg synes det så ut som om Ficus jobbet på noe (overvær + kroppsspråk) et par steder og det - sammen med at hun søkte så ivrig, gjorde at jeg valgte å gå rundt fjellet og opp på andre siden. Her durte vi av gårde i et slags spor. Men Ficus fulgte ikke sporet slik hun gjør når hun normalt går spor. Jeg stusset litt på dette og tenkte at det jo kunne være et gammelt spor, men uansett så måtte vi sjekke det ut. Sporet hadde også trykk på hælen og det syntes jeg var rart – siden vi gikk oppover… Forklaringen kom siden – da Tone fortalte at hun hadde gått sporet baklengs! J

Uansett etter å ha strevd oss oppover kom Ficus til slutt med melding – og hun påviste, til tross for at Tone forsøkte å «stikke av» (ikke så lett når man ligger inne i en jervenduk ;)
Da Tone var funnet fortsatte Ficus og jeg oppover for å få sjekket ut resten av toppen (jeg vet jo hvor lur Tone kan være…. ;) Deretter fortsatte vi å søke bortover fjellsiden. Nå var vinden veldig god her, jeg valgte derfor å stole på at Ficus ville ha fått overvær hvis det hadde vært noen der. Slik at jeg slapp å klatre helt til topps selv – det var veldig glatt – og bratt noen steder.

Så startet vi med å søke av de nedre områdene og også her overrasket Ficus meg med den iveren og søkslysten hun viste. Jeg kjente rett og slett at jeg ble litt stolt av henne J Jeg har jo hele tiden bekymret meg litt for teigsøk – men det tror jeg ikke lengre at jeg trenger å gjøre J

På slutten fikk vi hjelp av Helen og Mist som var ferdige med sin teig. Da det var gått en time gav vi oss og gikk inn til basen. I det vi kom tilbake til bygningene ser jeg at det står en bil ved låven og døra står på vid gap. Her hadde vi søkt av før, men Ficus satte av gåre og jeg lot henne gå…. Kort etter kom hun med melding. Jeg tok på line (for jeg regnet med at de vi nå fant ikke hørte til oss….) og ganske riktig, der inne satt 4 menn og en gutt og spiste lunsjen sin. Jeg belønnet Ficus selv og ba pent om unnskyldning for at vi forstyrret. De syntes visst bare det var kjekt – og Ficus hadde oppført seg fint – sa de J

Hjertet mitt svulmet av stolthet nå – for denne dagen hadde Ficus overgått alle mine forventninger mange ganger. Ficus hadde aldri meldt på folk med fremmed hund før, hun hadde aldri meldt på en gruppe folk som spiser og snakker, og hun har ikke vært så veldig selvstendig i teigsøk før. Er det rart jeg var glad! :D
Vi koser oss med pølser +++

Kort fortalt videre, så «forlangte» Tone omkamp – fordi gjeterhundlaget vant med funn av 3 – 1 figuranter. Hun mente det var fordi 2 av «fuglehundene» ble skadet….
 
Så etter bålkos og grilling ble det lagt ut to spor – ett til Paul med spesielle gjenstander i - og ett (usynlig spor) til John.  Så startet «omkampen». Da de begge var vel av gårde sneik John seg tilbake til bilen, stallet opp Odin og så fortet vi oss opp til grillhytta der vi kunne se når Otto fant slutten ;)
 
Noen av gjenstandene i sporet til Paul og Otto ;)

-          Og i følge Paul selv, så hadde han ingen mistanke da vi stormet frem og ropte «A-fest» ;))
 
Bildene snakker vel for seg ;)
 
Etter treningen ble jeg med Tone og Morten for å «pynte» litt i lokalet der festen skulle være. Deretter rakk jeg bare å hoppe i dusjen og kle meg før jeg ble hentet av Trond sammen med flere andre. (Takk til Trond som kjørte oss - selv om han var sjuk!)

Kvelden ble kjempekjekk. Tror vi fikk feiret Paul på skikkelig «Dio 6» vis. For en gangs skyld slapp jeg å kjøre og hadde ingen ting jeg måtte opp til neste dag (i alle fall ikke tidlig…) så da kunne jeg slappe helt av – noe jeg visst gjorde……. ;) Eivind sa jeg kom hjem kl. 03.00 - jeg har ingen aning….., men fantastiske, snille, Sonja kjørte oss hjem.

Takk for en utrolig fin dag, ettermiddag, kveld og natt alle sammen  J
 
Broderiet  jeg laget på en jakke til Paul
 
Bildet jeg brukte som mal til broderiet
 

Ingen kommentarer: