tirsdag 28. november 2023

Valper

 



I går fikk vi 8 små pyreneiske gjeterhunder med korthåret hode.

3 gutter og 5 jenter. Det er få så store kull av denne rasen. Vi fikk derfor sjokk - selv om Crystal hadde spådd at det var 8, så trodde vi ikke helt på det.

Vannet gikk 08.50 så da ingenting var skjedd 09.10 ringte jeg Crystal. (Jeg stoler veldig på henne når det gjelder hundene. Hun har gang på gang hjulpet oss). Da Crystal ikke svarte, ringte jeg dyrlegen for å få vite om jeg måtte søke hjelp. Det burde jeg sa de. Men så fikk jeg kontakt med Crystal og hun loset meg igjenom førstemann.

Frøkna kom mens jeg var i mobilen med Crystal og hun kom med beina og baken først, så jeg måtte hjelpe henne ut. Det var selvsagt også den største av valpene. Hun var ganske livløs, men etter god hjelp fra Crystal over telefonen ble hun snart en aktiv krabat. Før jeg hadde fått lagt henne til hos Rockrose kom det nye pressveer og  Rockrose var i gang med nestemann. Jeg kjente på panikken, men Crystal snakket meg igjennom det. Hun noterte vekt for meg og fikk meg rolig igjen. 

Valpen la jeg på brystet mitt mens jeg hjalp Rock med nestemann.

Jeg forsøkte å ringe etter hjelp for jeg kjente at dette ble for mye for meg alene. Valpene måtte holdes varme, navlestrengen skulle av, de skulle merkes og det skulle noteres vekt, farge, størrelse, tidspunkt m.m. (Må innrømme at tidspunktene ble ca tider, men innimellom klarte jeg å få eksakt tid).

Det ble Maia som fikk fri fra jobb og kom for å hjelpe meg. Vet ikke om alt hadde gått så bra uten henne. Valp 3 kom da hun kom inn døra.

Fra og med 3 valp ville ikke Rockrose føde i valpekassa, hun valgte en krok der hun hadde dratt med seg ett teppe. Vi lot henne føde der selv om det ble vanskelig å hjelpe henne der.

Siden hun hadde pressveer så fort etter hverandre ville hun ikke la valpene få mat, så for å holde dem varme la vi dem under dyna i sengen min.

Litt etter kom Eivind (jeg hadde ringt han også). Da var valp nr 5 på vei, han ble hjemme en stund og fikk med seg de 3 siste fødselene.

Maia ble værende for å hjelpe meg mens Eivind dro på jobb igjen.

Det var en hektisk formiddag. På 3 timer var alt overstått. Jeg var sliten - ikke minst psykisk og etter lite søvn de siste nettene i det varme valperommet.

Da Eivind kom hjem og kunne overta, fikk jeg tatt en dusj og så sovnet jeg på sofaen noe som er veldig sjeldent.

Rockrose er en fantastisk mamma. Hun passer på at hun ikke legger seg på valpene og reagerer så fort en av dem piper. Hun har nesten ikke tid til å spise eller gå på do selv.

Nesten alle valpene har lagt på seg noen gram og de bæsjet allerede i går som bare det.

Nå ligger en spennende og sikkert slitsom - men gøy, tid foran oss.

Hvis noen er interessert i en aktiv og ernergisk valp så er det bare å ta kontakt på ghfossum@gmail.com, for her kom det mange flere en vi hadde tenkt 🥰


Ingen kommentarer: