Gå til hovedinnhold

Kontaktlyd


Hva menes med det og hvorfor bør man lære valpen/hunden sin dette?

Kontaktlyd er en lyd som valpen/hunden reagerer på. Hver gang man bruker denne lyden skal den etterfølges av en belønning. Dette er alfa eller omega for om du lykkes eller ikke.
Man kan godt si at lyden blir en form for belønnigssignal på lik linje med klikkeren eller et «bra». Dette gjelder under innlæring (se Tones kommentar....)

Lyden som fungerer på din hund, er det du som må finne.... – Hvis ikke du er like heldig som oss, som har hatt en oppdretter som har brukt en spesiell smattelyd på alle valpene fra de var bitte små. Dette har vi hatt – og har fortsatt, stor nytte av når det gjelder Kahrma.


Hva er så vitsen?
Med denne lyden kan du få kontakt med hunden din resten av livet dens – når du måtte ønske. Den kan for eksempel brukes til å lære inn «gå fint i bånd» og/eller når du vil stoppe hunden din fra en uønsket atferd.


Konkret hvordan du lærer inn lyden:
Lag forskjellige lyder, plukk ut den lyden du ser at hunden din reagerer mest på – og som du er konfertabel med. Belønn så hunden for å reagere på lyden. Dette er det eneste kravet du skal ha til hunden når du trener på dette. Hunden skal reagere og vende seg mot/komme mot deg, når du bruker denne lyden.
Du vil på denne måten ganske snart få en hund som blir veldig oppmerksom mot deg, hver gang den hører den lyden dere trent inn.

Jeg bruker klikkelyd - med munnen, på Kahrma – fordi det er det hun reagerer best på. De to andre bruker jeg forkortede kallenavn på. - Det fungerer like fint, men jeg er veldig bevisst på at et ord kan påvirkes av hummøret mitt. En lyd er uten tvil best. Dette fordi lyden er mer forutsigbar og konstant, enn ord er. Ord kan få flere betydninger alt etter hummøret vårt, det gjør sjeldent en lyd.

Grunnen til at jeg ikke bruker selve navnet til hunden er at det brukes i andre sammenhenger også, og jeg vil ikke «bruke opp» den gode effekten jeg har trent inn på kontaktlyden.



Kommentarer

Tone sa…
Lurt :-)
Jeg har brukt lyden "se her" til Isi. Det jeg gjorde annerledes enn du beskriver, er at når lyden er innlært (og det gikk temmelig fort), så får hun variabel belønning, dvs jeg belønner ikke hver gang. Adferder på variabel belønning har jo lett for å "bli værende", det er jo fden geniale (eller frustrerende) med dette ;-)

Opplever at hun reagerer like bra og kanskje bedre, hvis hun ikke har fått belønning "på en stund". Hun blir mer "på hogget" liksom : "Nå får jeg vel belønning"...!
Hun får vanligvis ros hvis jeg ikke har en godbit tilgjengelig feks.
Bruker ikke dette noe mye, og ikke alltid helt bevisst lenger heller..., men adferden ser ikke ut til å forsvinne.
Her en dag brukte jeg den, og kan ikke huske sist jeg gjorde det. Jeg så en katt like borti veien og Isi hadde ikke sett den. Da jeg sa "se her" snudde hun tvert mot meg og jeg fikk gått en litt annen vei enn rett mot katten - og jeg hadde ikke godbit med meg, så hun fikk bare ROS og et klapp :-))
Ghita sa…
:) Dette har du helt rett i Tone. Når en atferd er innlært er det faktisk i mange tilfeller best å bruke variabel belønning. Som du skriver over så jobber hundene da ofte enda bedre - for å få belønningen. Men de må få en form for belønning av og til for å opretteholde atferden.

Jeg gjør nok det samme med våre hunder - uten at jeg bevisst tenker over det. Derfor er de også ganske lydige også når jeg ikke har en belønning tilgjengelig ;))

Populære innlegg fra denne bloggen

Valper

  I går fikk vi 8 små pyreneiske gjeterhunder med korthåret hode. 3 gutter og 5 jenter. Det er få så store kull av denne rasen. Vi fikk derfor sjokk - selv om Crystal hadde spådd at det var 8, så trodde vi ikke helt på det. Vannet gikk 08.50 så da ingenting var skjedd 09.10 ringte jeg Crystal. (Jeg stoler veldig på henne når det gjelder hundene. Hun har gang på gang hjulpet oss). Da Crystal ikke svarte, ringte jeg dyrlegen for å få vite om jeg måtte søke hjelp. Det burde jeg sa de. Men så fikk jeg kontakt med Crystal og hun loset meg igjenom førstemann. Frøkna kom mens jeg var i mobilen med Crystal og hun kom med beina og baken først, så jeg måtte hjelpe henne ut. Det var selvsagt også den største av valpene. Hun var ganske livløs, men etter god hjelp fra Crystal over telefonen ble hun snart en aktiv krabat. Før jeg hadde fått lagt henne til hos Rockrose kom det nye pressveer og  Rockrose var i gang med nestemann. Jeg kjente på panikken, men Crystal snakket meg igjennom det. Hun notert

Slalom

  Bildene er av Tara, sommeren 2008    Slalom Dette er et agilityhinder (hvis noen måtte lure ;)   Slalom er et av de hinderne som tar lengst tid å lære hunden...... I dag har jeg derfor tenkt å si hvordan jeg synes det er best å lære inn slalomen. Her er det selvsagt også «mange veier til rom», men jeg vil påstå at hundene blir veldig sikre i slalom og at de ganske snart kan gå en selvstendig slalom med denne treningsmåten. Det betyr derimot ikke at de er ferdig utlært i slalomen, men både hund og eier får en rask og tydelig fremgang – og det er jo gøy! Ja, det er shaping ;)) Jeg har faktisk klart å få kursdeltakere som følger denne måten, til å gå en selvstendig slalom i løpet av en helg. Noe både kursdeltakerene, hundene og jeg er stolt av!   Det aller vanskeligste i slalom er å få hunden til å søke selvstendig den riktige inngangen, derfor begynner man med dette. Jeg vil påstå at det er viktig å trene inngang med bare 2 - 4 pinner. Dette fordi da f

APPORT

Denne øvelsen bygger vi opp over prinsippet ”BAKLENGS KJEDING” som går ut på å starte med å lære hunden avslutningen på en øvelse først. Det å belønne siste leddet i en øvelse først, gjør at hunden ”går fra” noe nytt (feks nest siste moment), til noe kjent (siste moment). Dette har vist seg å være veldig effektivt, og belønningen blir en drivkraft i seg selv for resten av kjeden. På grunn av dette er baklengskjeding veldig godt egnet til øvelser der det inngår mange momenter, som feks apportering, melding mm. Man kan likevel ikke sette en øvelse sammen baklengs, før hunden kan alle delmomentene i øvelsen. Kan den først det, skal det være lett å kjede sammen øvelsen. Får man problemer går man tilbake og plukker ut det momentet som ikke er godt nok. Så trener man mer på det. Når det dårlige momentet er på plass igjen, kan man sette sammen øvelsen på nytt – baklengs. HVA TRENGER DU AV UTSTYR TIL APPORTØVELSEN? • En apportgjenstand. • En skål med GODE, og helst myke, godbiter. • Del godbit