Gå til hovedinnhold

Positiv hverdags oppdragelse


Jeg får såååå mange ganger høre at «ja, man kan trene positivt – men hjemme må man bruke andre metoder».

Hvorfor?
Prinsippene er akkurat de samme! Man belønner ønsket atferd – og hunden vil da gjenta atferden fordi den ønsker å få belønningen. Det er ganske enkelt – egentlig....
Det mange ser på som et «problem» er at man alltid må ha belønning tilgjengelig når man trener slik. Det er egentlig ganske lett å løse det «problemet»..... Det er bare å plassere ut noen godbitbokser i huset der hundene ofte er. Vi har en godbitboks stående ved utgangsdøra, en i stua og en på kjøkkenet. Det passer for oss – og vårt bruk.
Da er det lett å belønne hunden når den utfører ønsket atferd – uten at vi må fly rundt med godbiter på oss (nå gjør vi det også, vi da. Tror alle Eivinds dresser har spor etter godbiter..... ;)

En annen ting, belønning er det hunden vil ha, men fordi det er enklest å forklare treningen ved bruk av godbiter, bruker jeg det her. Det er i mange tilfeller også lettest å bruke godbiter under innlæring.

Hvordan kan man oppdra en valp positivt?
Det er ganske enkelt..... Kort fortalt så bruker man belønning, ignorering, stopping av atferder og alternativer.

Får den da ingen grenser? - Kan den gjøre hva den vil?
Så lenge du bestemmer vil hunden naturlig ha og få grenser. Du må derfor vite hva du vil tillate. Så må du vite hvordan du skal få hunden din til å «gjøre som du vil» og så må du være konsekvent. Dette er veldig, veldig viktig for å oppnå et bra resultat. Det gjelder både i hverdagen og under trening ellers. Det å være konsekvent og å ha faste grenser henger nøye ihop. Disse to begrepene fungerer sammen. Dette baserer jeg på masse erfaring med unger (i ca. 10 år fløy det 10 – 12 unger ut og inn her i alle aldre – hver dag, i tillegg har jeg jobbet på institusjoner med barn) - og hunder (mange kurs og egne hunder). Grunnen til at jeg sammenligner barn og hund – er at læringsprinsippene er de samme.

Vil hunden forstå at du er den som bestemmer?
Det vet jeg faktisk ikke, men hunden vil som tidligere sagt gjøre det som lønner seg for den. Når det er du som har – og bestemmer, over ressursene hunden ønsker seg – så blir det naturlig at det er du som bestemmer.

Belønning
Dett har jeg skrevet om tidligere. Interesserte kan lese om det her.

Hva menes med ignorering?
Dette er noe av det verste man kan gjøre mot et sosialt individ. Jeg bruker det selv på våre hunder, men jeg bruker det kun under trening og når jeg vil oppnå noe. Mange kaller det «timeout». Da er det kun snakk om noen sekunder. Man bruker dette for at hunden skal forstå at den gjør feil, eller at dette er en uønsket oppførsel. Jeg pleier telle rolig til 6, før vi fortsetter treningen – og hunden får belønning for ønsket atferd.

Ta for eksempel hunder som hopper opp på folk. Her kan man i de fleste tilfeller bare snu ryggen til hunden hver gang den hopper. Og så ta kontakt med den når den er i ro – på bakken. Slik bruker jeg ignorering. I noen tilfeller må man også inn og stoppe atferden først.

Stoppe atferder
Man går fysisk inn og hindrer hunden i å gjøre det den holder på med. Ganske enkelt ved (som i eksempelet over) ta hunden ned når den hopper – og så bruke ignorering (snu ryggen til), og til slutt ved å belønne ønsket atferd (= være i ro)

Alternativer
I noen tilfeller kan det være lurt/ønskelig/nødvendig med en alternativ atferd for å få hunden til å gi seg med den uønskede atferden. Da gjelder det å få hunden til å gjøre noe annet i stedet – og så belønne dette.
Vi fortsetter med hoppeeksempelet. Nå ønsker vi at hunden skal sitte i ro – før vi belønner den. Da blir mønsteret slik: Du dytter hunden rolig - men bestemt ned, så snur du ryggen til den, etter noen sekunder får du den så til å sitte (helst uten kommando) dette belønner du så. Jeg har selv brukt denne måten å trene på med Tara. Hun er en hund som vi lærte å hoppe på folk da hun var valp (pga at hun var så redd...), da dette så ble et problem måtte vi avlære henne. Og nå får hun ingen oppmerksomhet før hun sitter, da først får hun belønningen sin – som for henne er at vi hilser på henne, i denne settigen.

Til slutt enda et lite «triks» ;)
Har du trent inn kontaktlyd (som forklart i tidligere innlegg), så har du et utrolig bra hjelpemiddel.

Her kommer en liten historie som forklarer dette:
Tara er tradisjonelt trent. Så etter en stund prøvde jeg å gjøre henne til en «klikkerhund» det har gått så som så....., men det fungerer greit nok i dag.

Jeg hadde fått noen tips om hvordan man skulle unngå at hunden gikk opp i sofaen – noe jeg ikke ville at hundene skulle gjør den gangen ;) Dette ville jeg prøve ut på Tara – som den gangen gikk i sofaen..... Hun var ca 4 år.

Jeg startet med å finne en kontaktlyd som hun fungerte på. Etter å ha «lært inn» lyden – ved bra og godbit, satte jeg igang.
Hadde en skål med pølsebiter tilgjengelig og satte meg så for å vente. I det jeg så at Tara var på vei opp i sofaen (hun tok sats) laget jeg lyden. Tara reagerte spontant og kom til meg for å få pølsebiten i stedet for å hoppe opp i sofaen. Dette gjentok jeg 4 ganger til, og «det var det!» Jeg var faktisk helt i sjokk selv, var dette alt? Ja, det var faktisk det. Den dag i dag (nå er det lov å gå i sofaen ;) er det veldig sjeldent at hun går opp i sofaen. Stort sett bare når vi roper på henne, eller når hun blir helt ellevill fordi det kommer kjekke mennesker på besøk :))

Kommentarer

Kari Anne sa…
Bra skrevet, Ghita! :-)
Ghita sa…
Takk Kari Anne :D
Veldig kjekt å få sånne tilbakemeldinger ;)

Populære innlegg fra denne bloggen

Slalom

  Bildene er av Tara, sommeren 2008    Slalom Dette er et agilityhinder (hvis noen måtte lure ;)   Slalom er et av de hinderne som tar lengst tid å lære hunden...... I dag har jeg derfor tenkt å si hvordan jeg synes det er best å lære inn slalomen. Her er det selvsagt også «mange veier til rom», men jeg vil påstå at hundene blir veldig sikre i slalom og at de ganske snart kan gå en selvstendig slalom med denne treningsmåten. Det betyr derimot ikke at de er ferdig utlært i slalomen, men både hund og eier får en rask og tydelig fremgang – og det er jo gøy! Ja, det er shaping ;)) Jeg har faktisk klart å få kursdeltakere som følger denne måten, til å gå en selvstendig slalom i løpet av en helg. Noe både kursdeltakerene, hundene og jeg er stolt av!   Det aller vanskeligste i slalom er å få hunden til å søke selvstendig den riktige inngangen, derfor begynner man med dette. Jeg vil påstå at det er viktig å trene inngang med bare 2 - 4 ...

Valper

  I går fikk vi 8 små pyreneiske gjeterhunder med korthåret hode. 3 gutter og 5 jenter. Det er få så store kull av denne rasen. Vi fikk derfor sjokk - selv om Crystal hadde spådd at det var 8, så trodde vi ikke helt på det. Vannet gikk 08.50 så da ingenting var skjedd 09.10 ringte jeg Crystal. (Jeg stoler veldig på henne når det gjelder hundene. Hun har gang på gang hjulpet oss). Da Crystal ikke svarte, ringte jeg dyrlegen for å få vite om jeg måtte søke hjelp. Det burde jeg sa de. Men så fikk jeg kontakt med Crystal og hun loset meg igjenom førstemann. Frøkna kom mens jeg var i mobilen med Crystal og hun kom med beina og baken først, så jeg måtte hjelpe henne ut. Det var selvsagt også den største av valpene. Hun var ganske livløs, men etter god hjelp fra Crystal over telefonen ble hun snart en aktiv krabat. Før jeg hadde fått lagt henne til hos Rockrose kom det nye pressveer og  Rockrose var i gang med nestemann. Jeg kjente på panikken, men Crystal snakket meg igjennom det. H...

APPORT

Denne øvelsen bygger vi opp over prinsippet ”BAKLENGS KJEDING” som går ut på å starte med å lære hunden avslutningen på en øvelse først. Det å belønne siste leddet i en øvelse først, gjør at hunden ”går fra” noe nytt (feks nest siste moment), til noe kjent (siste moment). Dette har vist seg å være veldig effektivt, og belønningen blir en drivkraft i seg selv for resten av kjeden. På grunn av dette er baklengskjeding veldig godt egnet til øvelser der det inngår mange momenter, som feks apportering, melding mm. Man kan likevel ikke sette en øvelse sammen baklengs, før hunden kan alle delmomentene i øvelsen. Kan den først det, skal det være lett å kjede sammen øvelsen. Får man problemer går man tilbake og plukker ut det momentet som ikke er godt nok. Så trener man mer på det. Når det dårlige momentet er på plass igjen, kan man sette sammen øvelsen på nytt – baklengs. HVA TRENGER DU AV UTSTYR TIL APPORTØVELSEN? • En apportgjenstand. • En skål med GODE, og helst myke, godbiter. • Del godbit...