onsdag 5. mai 2010

Shaping


Nå har jeg nevnt dette ordet noen ganger, og for så vidt forklart det veeeelig kort også, men her skal dere få en litt mer inngående forklaring i hvordan man shaper hunden sin.

Jeg er ganske dårlig på engelsk/amerikansk, men «Shaping» betyr vel noe sånt som «skaping».
Og det er jo det vi gjør. Vi fremelsker rett og slett en atferd ved hjelp av belønning, altså skaper vi noe vi vil ha.


Jeg gjorde dette veldig bevisst første gang da jeg fikk valpen Tex. Han var bare 8 uker da jeg begynte å shape han. Jeg shapet han for det meste. Av lydighetsøvelser var det hovedsakelig: «fri ved fot», «gå pent i bånd», «Sitt», «kontakt» «dekk», «stå» og «bli» han ble shapet for. Med andre ord «ting som er greie å ha i hverdagen». (Legg merke til at jeg ikke har skrevet innkalling, dette fordi jeg faktisk ikke trengte å trene på innkalling – med måten jeg trente på, så fikk jeg nemlig innkallingen gratis!)

Vi fikk mange beundrende blikk da han som 4 måneder gammel valp stod så flott som bare det på utstilling - og løp ved siden av meg med full kontakt. Til og med dommeren kommenterte det ;))

Tex kunne alle Lp øvelser til og med klasse 3 da han døde 10 måneder gammel. Alt var innlært via shaping.


Her er hovedtrinnene for å lykkes med shaping:
Trinn 1. Utstyr:
a) Tålmodighet i fleng
b) Ha bestemt deg for hva du vil trene – og hvordan
c) En hund i riktig modus (greit med en sulten hund når man skal trene, og en litt oppspilt hund i noen øvelser, mens skal man trene f.eks. bli er det ok om hunden er litt trøtt.)
d) En treningsplass der hunden fungerer (fredelig, trygg plass)
e) Belønningssignalet du vil bruke
f) Gode, myke, små, godbiter

Trinn 2. Belønn det du vil ha:
Vil du at hunden skal sitte så belønn hunden i det den setter seg. Belønner du når hunden sitter, så er det blien du egentlig belønner. Det er altså hva du belønner og timingen av belønningen som er det viktige. Derfor er det også så viktig å ha et belønningssignal. Helst så kort som mulig.
Har du et bra belønningssignal så har du god tid til å hente frem belønningen etterpå - og du kan være helt sikker på at du ikke får en hund som bare jobber når den ser at du har en belønning.

Trinn 3. Tren korte økter:
Dette er veldig viktig for læringen. Det er bedre å trene for lite en for mye. For det første vil dere da stoppe mens hunden har det kjekt (før den går lei) og dermed vil forventningene til neste treningsøkt øke. For det andre vil hundene få tid til å "fordøye" det de har lært før neste økt.

Trinn 4. Pauser:
Når dere har pauser skal hunden hvile. Da trenger den ro. Legg hunden derfor i bur eller la den legge seg i kurven sin (alt etter hvor dere trener, og hvilket individ man jobber med). Noen minutter er nok før man kan ta en ny økt, men husk at hundene også er individuelle – og det kommer også ann på hvor vant de er til å trene.

Trinn 5. Kommandoer:
Bruk minst mulig kommandoer (ingen) når du shaper. Hunden skal finne ut av tingene selv, du skal lede den i riktig retning ved hjelp av belønningssignal og belønning. Trenger du å legge på kommandoer, så skal dette først skje når du er 120% fornøyd med øvelsen – og alle delmomentene (i lengre øvelser som apport) er på plass....



Jeg har her tenkt å fortelle om hvordan jeg shapet inn «flat dekk» – på Tex.
Man bruker samme teknikk på all shaping.

Shaping av flat dekk:
Hvordan fikk jeg til dette? Jeg gjorde det så enkelt at jeg belønnte all atferd som jeg ville ha hos han. For å trene inn dekken – som jeg den gangen trodde ville bli litt vanskelig, satte jeg meg på kjøkkengulvet med en stor skål bitte små godbiter (tror det var pølsebiter...) på benken.
Jeg hadde bestemt meg for at jeg ville ha «flat dekk»* på han, og det skulle være «klaskedekk»*. Jeg ville heller ikke gi noen form for hjelp.

Tex hadde det med å sitte og tigge – som de fleste valper (hunder), og da var det jo bare å utnytte det. Særlig når jeg stod og kuttet godbiter var både han og Tara veldig klare ;) Derfor foregikk dekktreningen på kjøkkenet.
Samtidig så må man være veldig tålmodig. Jeg passet på at jeg hadde god tid før jeg startet treningen. Så satte jeg meg på kjøkkengulvet sammen med Tex. Tex var litt sliten etter å ha vært ute og lekt. Likevel tok det en ganske laaang stund før han la seg ned. Da var han så trøtt at han med en gang la seg helt flat. Dermed var det belønningssignal (jeg brukte klikker på Tex) og belønning ;))

Første gangen han fikk belønning for dette ga jeg han belønningen der han lå. Da måtte han bare løfte hodet mens han spiste, og i det han la hodet ned igjen fikk han et nytt «klikk» (og belønning).
Dette gjentok jeg ca. 5 ganger (Husk dette er individuelt. Jeg shaper ganske fort i forhold til mange andre, bare så dere er klar over det.... – men jeg har også hunder som takler å trene sånn), før jeg bestemte meg for å gå videre. Nå kastet jeg belønningen litt vekk fra han slik at han måtte reise seg for å få belønningen.
Tex virket noe forvirret og så overrasket på meg, men han reiste seg og spiste pølsebiten før han igjen prøvde seg på sitten ;)

For meg gjaldt det å være tålmodig. Veldig tålmodig. Jeg er egentlig ikke sååå tålmodig, men nå visste jeg at jeg måtte være det. Da vi fikk gjennombruddet og han la seg ned med flat dekk, ble det jackpot på Tex. Dette var en liten skål med ekstra gode godbiter. Så gav vi oss, men seinere på dagen gjentok vi prossedyren.

2 økt var nesten lik den første, mens 3 økt viste en voldsom fremgang.
Etter 4 økter begynte Tex å tilby atferden selv helt fra starten av (dette var dag 2), 3 dag kunne jeg legge på kommando og makan til klaskedekk er det vel bare Tara – som jeg kjenner, som også har: D


Håper dette ga noen inspirasjon til å prøve seg, for det er kjempegøy å trene hund på denne måten! :D


* Flat dekk: Hunden dekker helt ned. Også hodet ligger helt nede på bakken. 
* Klaskedekk: Hunden hiver seg ned i dekk, det ser ut som om den bare «knekker sammen» i alle beina samtidig.


    3 kommentarer:

    Liv Vihovde sa...

    Takk for tipset, Ghita. Jeg har slitt litt med å få Molly til å dekke, men denne metoden gjorde susen! Det gjenstår litt flere treningsøkter før det sitter, men hun dekker flott allerede etter 3 treningsøkter.

    Ghita sa...

    Det var kjekt å høre at dette kunne hjelpe deg/dere Liv! :D

    Ikke vær redd for å ta kontakt om det er noe du lurer på.

    Merete Kristensen sa...

    Morsomt å lese! Shaping er bra =)