torsdag 1. april 2010

Hvordan ta på halsbånd og leiebånd


Dette er noe jeg har sett på kurser – og ellers, at mange har problemer med. Derfor vil jeg her komme med noen gode råd som kanskje kan hindre seinere problemer.


Lær hunden din til, at det å få på halsbåndet er kjekt. Belønn hunden din hver gang du tar på halsbåndet og hver gang du - etter en innkalling, griper fatt i halsbåndet og setter på leielenken. Det er slettes ikke vanskelig, men man må være bevisst på det. På denne måten vil man unngå hunder som «stikker av» når man skal ta bånd på dem. De kommer fint bort til eieren og venter på å få på båndet - og belønningen.
Jeg bruker dette på våre hunder enda – selv om de er voksne, og «kan øvelsen». Det hender jeg av en eller annen grunn ikke har med meg godbiter - eller jeg slipper opp for godbiter, men hundene kommer nå like fint for det. Dette fordi de vet at de pleier å få belønning for å komme og la meg sette på dem båndet. (Belønningen for våre hunder er her ¼ del av en frolic – så det er ikke så mye som skal til ;)


Dette er altså en invistering som letter innkallingen resten av livet. Jeg har aldri måttet «jage» etter hundene mine for å «fange» dem. Og jeg får helt vondt i magen når jeg ser folk som må ty til sånne midler.
Det lønner seg å starte med dette med en gang man får valpen i hus, men husk: det er aldri for seint – selv om hunden er voksen.


Slik gjør du:
1. Ta tak i halsbåndet til hunden (forsiktig de første gangene). I det samme du tar tak i halsbåndet gir du et belønningssignal* og belønner. Gjør dette i rolige omgivelser og uten mange forstyrrelser under innlæringen. Når hunden har spist opp godbiten, slipper du halsbåndet. Vent et par sekunder og gjenta "øvelsen". Gjør dette noen ganger, men husk likevel å ta pauser!


2. Etter hvert kan du være litt mer voldsom og uforsiktig når du tar tak i halsbåndet. Du ser om du har jobbet riktig ved å se på reaksjonen til hunden. Den skal ikke vegre seg, men derimot logre og se fornøyd ut når dere har gjort dette noen ganger. Man skal kunne se at hunden har forventninger til "noe" (godbiten).

3. Når dette fungerer ok, kan du starte med å ta tak i hundens halsbånd når den kommer på innkalling (gi belønningssignalet først etter at du har tatt tak i halsbåndet og koblet på båndet).

Dette kan selvfølgelig også trenes med sele.

* Med belønningssignal mener jeg "bra", "ja", "klikker" eller "fløyte" for å ta noen eksempler.....
Et belønningssignal skal alltid etterfølges av en belønning.

Ingen kommentarer: