lørdag 17. april 2010

Innkallingstips

Sitter og ser at det har vært mange inne på siden i bloggen min etter «Innkallings-innlegget». Siden det jeg la ut er en litt spesiell måte å trene innkalling på - og det tydelig er interesse for dette, så tenkte jeg derfor også at jeg kunne legge ut en mer «normal» måte å trene innkalling på ;)

Først
Under innlæring:
Det aller, aller viktigste som du må huske på er at du kun kaller inn hunden din når du mener at det er stor sansynlighet for at den vil komme. Dette må du alltid huske på. Det er for eksempel ingen vits i å kalle inn en hund som er i lek med andre hunder. Det er svært lite sannsynlig at du er kuulere en disse, hvorfor skal hunden din da komme til deg?
Joda, selvfølgelig har belønningen en stor betydning, men det er nok få belønninger som kommer opp mot lek med andre hunder ;)

Derfor unngå trøbbel, unngå å kall inn hunden på dette stadiet i treningen!
Vi må også være klar over at hunder kommuniserer med kroppen sin, derfor «må» de få hilse ferdig først. Det vil være direkte uhøflig mot den/de andre hundene som de er sammen med å bare gå før hilsingen er overstått. Hundene trenger derfor som regel noe tid før den kan komme på innkalling – når den er i møte med andre hunder. Dette vet de som kan noe om hundespråk.
Derfor står jeg fast ved; Bare kall inn når du er sikker på at hunden din vil komme.

Det neste du må tenke på
Super belønning:
Hvordan belønne kommer seinere - under treningstips :)
Med belønning mener jeg at hunden får «lønn for den jobben den har gjort». Kommer den i full fart på innkalling – når du har tilrettelagt situasjonen slik at den kan komme...., så fortjener den maksimal belønning. Alltid.

De som kjenner meg, vet at jeg selv har slitt med Tara på innkallinger. Det har jeg alltid gjort – helt fra hun var valp. Innkallingstreningen hennes foregikk da også på en helt annen måte, en måte som jeg velger å «glemme» at jeg noen gang har trent. Jeg hadde likevel ganske god kontroll på henne, fordi jeg bare kunne si dekk eller bli og så lå hun der. Da vi startet i Nrh ble det derimot anderledes fordi hun nå gikk mye lengre vekk fra meg og hun bygget opp en kolosal selvstendighet – på godt og vondt. Ganske kjedelig å stå en halv time og vente på at hunden skal rundere ferdig på egen hånd.... :O) Derfor måtte jeg inn og belønne mye. Der andre trente passering, måtte jeg trene på innkalling og belønne på midtlinja. Det fungerte – etter hvert ;) Men den første tiden måtte jeg ha maksimal belønning. Etter hvert har jeg kunnet trappe ned, men akkuratt her har jeg aldri kjedelige godbiter. Jeg prøver alltid å overraske henne med noe veldig godt eller en leke.
Jeg kom i mål! Dere klarer det dere også :) Tara var nesten 8 år da dette «problemet» dukket opp.


Så til kommandoen
Finn en kommando som aldri er sint. Stemmen din har lett for å bli irritert/sint og det hører hundene. Dewey kommer aldri hvis jeg er sint i stemmen. Ikke sjangs i havet!!!
Trikset jeg har funnet ut virker for meg og mine (våre) hunder er å bruke fløyte eller plystre. Da er lyden alltid den samme og hundene kommer alltid med forventning til belønning. Jeg kan selvfølgelig bruke stemmen også, men fløyte/plystring er mye sikrere :)

I møte med andre hunder – når hundene våre er løse, bare plystrer jeg og går videre. Dermed signaliserer jeg til hundene; dere kan hilse, men vi skal videre. Dette fungerer helt fint. Det forhindrer også slåsskamp. Hadde jeg blitt stående og rope, eller gått bort til hundene mine så er det stor sansynligvis for at det hadde blitt slåssing - i mange tilfeller.
Ok dette var litt generelt. Hvordan skal man så lære hunden å komme på innkalling.

Trinnvis innkalling:
  1. Du starter med å trene kontakt med hunden (kommer som eget treningstips).
  2. Så får du noen til å holde hunden for deg mens du lager lyd og stikker av et lite stykke.
  3. Når hunden din kommer til deg, setter du deg på huk og leker  med den – med ynglingsleken ;) Dette gjelder for hunder som har lært å leke. For de andre bruker man gode godbiter i stedet. Lek kort og energisk, ellers blir hunden sliten. Tren et par økter, ta 30 sekunders pause og tren et par økter til. Maksimalt 5 minutter. Ellers går hunden lei, den blir sliten og læringen blir dårligere enn forventet.

Skal du trene alene, så kan det være lurt å gjøre tingene på samme måte, men nå stikker du av bak et hushjørne, ett tre, en bil ol. Det må være korte avstander i starten. Så øker du etter hvert. Er lurt å variere disse tingene. Dvs. Du kan også etter hvert «gjemme deg» selv om noen holder hunden din. Dette pleier å resultere i bra innkallinger.

Husk likevel: Belønningen må være det hunden anser som belønning – og den må alltid skje på hundens primisser for å ha ønsket effekt.

Lykke til med innkallingen – og bare ta kontakt om noe er uklart ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei,

Fin blogg! :)
Har du noen formeninger om beagle og innkalling? Tror du det er mulig å få en god innkalling på en jakthund ( som ikke brukes til jakt )med supernese?

Ghita sa...

Takk :)
Ja det vil jeg mene burde gå ann, men mye kommer an på hvordan dere trener/har trent og at du har en ekstremt god forsterker (belønning).