tirsdag 21. desember 2010

Innkomst à la Ficus

Tenkte jeg skulle fortelle dere hvordan jeg har trent inn innkomsten på Ficus Dette fordi det er en øvelse jeg alltid har slitt med å få til selv – på de andre hundene våre. Jeg er jo tilhenger av shaping, men akkuratt på denne øvelsen har jeg måttet bruke det vi kaller «lokking» på alle hundene – ikke en gang target har fungert, noe som har irritert meg grenseløst. Derfor hadde jeg nå store planer om å trene inn *«klossen» før jeg startet på innkomst, men.... jeg tenkte at det ville jo ikke skade å trene «gå bakover» og «sitt og bli» - mens jeg gikk inn til Ficus slik at hun fikk riktig «bilde»* av øvelsen, før jeg startet med «klossen». Etter et par dager med denne treningen (ca 10-15 minutter til sammen) Satte Ficus seg plutselig en dag «på plass» hos Maia – da hun var hjemmom en liten tur – for om mulig å få belønning. Maia ble så perpleks at hun ikke rakk å belønne – og da tenkte jeg som så at nå var det toget gått. Men der tok jeg feil ;) Etter et par «bildetreninger» til, satte Ficus seg på plass helt av seg selv. Jeg belønnte selvsagt med «jackpott»! Overlykkelig trente vi bare videre med det vi egentlig hadde tenkt å trene – apport. Tror dere ikke Trulte satte seg på plass med apporten også! Helt utrolig! Hun bare kobler ting av seg selv! Her får jeg utrolig mye gratis!!! Det er «bare» å belønne den atferden jeg vil ha. Kuult!

Jeg tror på ingen måte at dette er en treningsmetode som passer for alle, men kanskje noen kan bruke den? Jeg er i alle fall helt fasinert over hvor lett det er å få Ficus til å gjøre det jeg vil – bare jeg gir riktige tilbakemeldinger og belønner henne bra nok.

* «Klossen» er en øvelse for seg, der hunden lærer å finne plassen sin ved å stå med fremlabbene på en kloss og så forflytte bakparten ved shaping (veldig kort fortalt...). Ved å lære hunden denne øvelsen vil man få en fin «på plass» og hunden blir bevisst bakparten sin.

* «Bilde» betyr bare å visuelisere øvelsen for hunden. Når hunden har sett hvordan øvelsen skal se ut er det lettere for den å gjenskape øvelsen selv. Noe jeg herved har bevist med Ficus ;)

2 kommentarer:

Gerd Marit sa...

Ja men dette var jo passende lesning for mine kommende treningsøkter, Flinke Ficus. Har jo noen spørsmål etter dette: du øver inn apport til å være å komme inn og på plass før slippkommando - eller det er sånn du vil ha det til slutt? For å gå bakover og sitt og bli + klosse det er for å få avleveringsposisjonen inn, eller? Jeg prøver å finne koden for å få Cora til å ta opp og komme tilbake til meg med en gjenstand - akkurat hvor hun sitter/avleverer tenkte jeg ikke å henge meg opp i til å begynne med? Vi har og prøvd med bilde trening - da fått henne til å holde noe i munnen og klikke, men hun er bare fokusert på at klikk = belønning og har ikke "tid/anledning" til å holde på noe annet - så jeg må få henne til å skjønne at det er aksjonen før klikket kommer - men det skal vel gå - blir mer som target innlæring...tror jeg?

God jul til dere alle - og tusen takk for fint julekort!

Ghita sa...

Litt seint svar, men....
Nei. Apporten er lært inn slik jeg har beskrevet under treningstips, vi manglet egentlig insitten, men den valgte Ficus selv og da er det jo ok :)
Jeg har alltid belønnet hundene for å komme til meg med ting - uansett hva de kommer med. På den måten tar jeg styringen også når det er ting de ikke får lov til å ha. Da bare bytter vi. På samme måte med bein ol. de kommer til oss med det og lar oss se på det og så får de det tilbake. Vi slipper all mulig trøbbel med vokting ol, så dette fungerer greit for oss.
Når det gjelder å plukke opp må hunden først kunne holde fast en stund, før man kan gå videre (se under "Apport") Tålmodighet, timing og super belønning er nøkkelordene her. Selv fikk jeg gjennombruddet da jeg brukte avstandsbelønning. Både Dewey og Ficus elsker denne formen for belønning.
Håper du forstod noe av dette.... ;)