onsdag 7. april 2010

Slalom


 

Bildene er av Tara, sommeren 2008
  
Slalom
Dette er et agilityhinder (hvis noen måtte lure ;)
 
Slalom er et av de hinderne som tar lengst tid å lære hunden......
I dag har jeg derfor tenkt å si hvordan jeg synes det er best å lære inn slalomen. Her er det selvsagt også «mange veier til rom», men jeg vil påstå at hundene blir veldig sikre i slalom og at de ganske snart kan gå en selvstendig slalom med denne treningsmåten.
Det betyr derimot ikke at de er ferdig utlært i slalomen, men både hund og eier får en rask og tydelig fremgang – og det er jo gøy!
Ja, det er shaping ;))
Jeg har faktisk klart å få kursdeltakere som følger denne måten, til å gå en selvstendig slalom i løpet av en helg. Noe både kursdeltakerene, hundene og jeg er stolt av!
 
Det aller vanskeligste i slalom er å få hunden til å søke selvstendig den riktige inngangen, derfor begynner man med dette. Jeg vil påstå at det er viktig å trene inngang med bare 2 - 4 pinner. Dette fordi da får hunden riktig inngang og riktig utgang, uten å måtte «gå ut» midt i slalomen. Jeg gjorde selv feil her - med Dewey, og fikk derfor mange unødige feil (på konkurranser) og mange unødige treningstimer – dumt av meg. Jeg bare ga belønningssignalet og belønnte midt i slalomen, noe som ble veldig dumt fordi hunden da trodde det var ok å gå ut midt i slalomen. Han var derfor flink på selvstendige innganger, men gikk alt for ofte ut midt i slalomen. Anbefales derfor ikke!

Så til «metoden»
Sett opp to slalompinner (eller andre "ufarlige" pinner) med 60 cm mellomrom, og start å trene hunden til å ta inngangen ved hjelp av shaping. (Hunden skal gå inn med den første pinnen på sin venstre side og avslutte med den 2 pinnen på sin høyre side).
 
Jeg regner med at alle vet hva shaping er....., - det er å belønne hundens eget initiativ skritt for skritt i riktig retning av en ønsket atferd. (Veldig kort fortalt.....)
 
Man stiller seg opp slik at det er lett å få hunden til å gå inn riktig port i starten (hjelper hunden til å lykkes). Når hunden går inn denne porten beveger man seg fremover slik at hunden også beveger seg frem, gir belønningssignal og belønner i det hunden kommer tilbake til deg etter neste port. Så snart hunden forstår poenget begynner man å forflytte seg. Først lenger vekk fra portene, så i sakte sirkel (som en klokke) rundt den første pinnen. Noen ganger kan det hende du må ta museskritt for at hunden skal lykkes, andre ganger går det fortere. Dette må uansett skje gradvis. Selv har jeg alltid latt hunden være forran meg, slik at jeg er sikker på at det er hunden selv, som søker riktig port og ikke jeg som ubevisst hjelper den. Noen ganger hjelper jeg bevisst, hvis vi står i stampe. Hjelpen jeg da gir, er å gå tilbake i treningen og å bruke kroppen til å hjelpe hunden i riktig retning. Dette har som tidligere sagt med hvor jeg stiller meg opp, og hvor i treningen det blir vanskelig for hunden. Jeg forventer alltid en eller annen fremgang på treningen, ellers så har jeg gjort noe feil.
Dette gjentar jeg med disse to – fire slalompinnene klokka rundt. Det betyr at jeg mener at hunden først kan slalom når den kan finne slalominngangen fra absolutt alle vinkler, og at den kan gå hele slalomen (12 pinner) både fra venstre og høyre for føreren.
 

Har her prøvd å tegne hva jeg mener. Håper det er vellykket....;) Føreren starter i alle fall ved nr. 1 og beveger seg rundt mot 19. Det tar nok noen treningsøkter å komme så langt, så stå på!
Jeg er 100% sikker på at dette er en god metode å trene på. Jeg ser jo hvor langt kursdeltakerne mine kommer på veldig kort tid, når de får riktig veiledning og «gjør som jeg sier» ;)
 
Innimellom, mens jeg trener slalominnganger, så bygger jeg også på selve slalomen med 2 og 2 pinner, til det er 12 totalt. Dette fordi hundene jo skal kunne gå hele slalomen, men også for å variere treningen. Det eneste jeg gjør er å ta dette ut som et eget moment. Jeg forventer ikke både en selvstendig, vanskelig inngang og en full slalom på 12 pinner. Det er for mye forlangt tidlig i slalomtreningen. I stedet hjelper jeg kanskje hunden (ved å stille meg opp slik at den lettere kan lykkes) og så lar hunden gå pinnene - og bygge på disse.
Høyreslalom lærer jeg inn til sist.
Håper dette var forståelig.....
 
Key prøver seg på høyreslalom 21 oktober 2012 - 1 år gammel :) 
 
Forresten, jeg mener at man kan starte å konkurrere før man (etter min forståelse) kan hele slalomen. Du starter når du føler deg klar, selv om du vet at hunden kanskje sliter med noen innganger - fra noen vinkler. Da må du bare ta det med i beregningen når du brifer.

7 kommentarer:

Kari Anne sa...

Juhu! Denne går rett i Bokmerkearkivet! :-) Thank you!

Ghita sa...

Bare kjekt hvis jeg kan hjelpe noen :))

Tommy sa...

Select all + print.

Denne er en lett metode som jeg selv har lest meg opp på, men som du forklarte her har jeg aldri sett før ;)

Maia viste meg grunnstegende i fjor med Fast, og det gjorde at han fikk KANON slalom. Bare synd at han ikke fikk vist det skikkelig

Ghita sa...

;) Så flott Tommy!
Da gjør du det samme med det nye lille håpet - når du kommer så langt i treningen :D

Regner med at det er nok annet å trene på enn så lenge.... ;) Virker forresten som en trivelig liten krabbat!

Tommy sa...

Ja, hovedplanen for treningen vår nå, er bare å prøve å rette litt av energien hennes mot "nyttige" ting, for den hunden sprut gal.!

Anonym sa...

Hei. Når du belønner, kaster du leke fremover?

Hege

Ghita sa...

Selv bruker jeg avstandsbelønning, men jeg har den bak meg for når man bruker klikker - som jeg gjør, betyr det ikke så mye. (Og bak har jeg kontroll på leken så hunden ikke får stjålet den når jeg trener alene).
Hjelper jeg andre som trener uten klikker belønner vi fremover som du skriver, men jeg kaster aldri fremover for jeg vil ha kontroll. Må man kaste så slipper jeg leken rett ned. Draleker og godbiter belønner jeg fremover i posisjon mot neste port.