mandag 10. mars 2008

Sliten.....

Søndag hadde jeg bare tenkt å ta en liten treningsøkt med hundene, - sammen med gode venner i NRH.... - men jommen sa jeg liten.....

Dagen startet ganske seint. Jeg var likevel tidlig ute, i forhold til avtalt tid, og la derfor ut 4 sporoppsøk for Dewey. Så luftet jeg hundene raskt, før Tara ble puttet i bilen. Hadde bare med meg de to eldste i dag.

Deretter bant jeg Dewey i ett tre og la ut ett felt (korridor) til han. Visste at det ikke ble noen liggetid nå, - men dette var bare ment som en liten økt for å få opp intensiteten i feltet. Og det gikk strålende! Dewey søkte fint, og aktivt med høy intensitet. Fikk god belønning i form av lek etter hver gjenstand. På første gjenstand kom han inn på plass, på de andre bare fyrte jeg han opp når han var på vei inn. Er godt fornøyd med den økta.

Så trente jeg litt lydighet «fri ved fot» og det gikk veldig bra! Han lot seg ikke engang forstyrre da det kom en mann med hund nedover veien, - så nå var jeg glad :-) Dette har jeg slitt med lenge! (Det er dermed ikke sagt at det nå er ett løst problem, - men det ser ut til at måten jeg har trent på begynner å fungere!)

Så fikk han være litt løs rundt bilene til de andre kom. Gjorde forresten ett lite ekspriment også i dag. La Dewey i dekk mens de som ankom fikk kommet seg ut av bilene og kledd seg. Så hilste jeg på dem (snakket med dem), - før jeg lot Dewey få hilse. Og nå var han langt ifra så voldsom og aktiv som han pleier! Det var nesten som om han ikke brydde seg noe med dem lengre.

Tara var i alle fall første mann til å rundere. (Ritva var egentlig først, men siden Bizzo og Sibbe hadde vert på tur, - ville Ritva vente en stund før hun ville trene).
John og Ritva var figuranter, mens Nina var på midtlinja. John lå inne i ett kamuflasjenett, så jeg var spendt på hvordan det ville gå.... Tara har aldri opplevd å trene med noen under tepper, pressenninger, ol. Derfor droppet jeg også den opprinnelige planen min – litt.
Hadde tenkt å trene på fastbittmelding (fikk låne Bina sitt fastbitt), men brukte løsbitt ute hos John siden alt var så nytt for Tara. Hun taklet det i alle fall bra! Litt forsiktig første gangen, men på alle de adre slagene gik det veldig bra. Fikk tilbakemelding om at hun kom helt under til han flere ganger.

Ritva var helt vanlig på de to første slagene, men på resten av slagene var hun gående. Og her skulle Tara melde med fastbitt. Det ble noe variert resultat. Noen ganger tok Tara bittet nesten med en gang, andre ganger måtte hun ha masse hjelp.

Ute hos john hadde Tara tatt fastbittet av seg selv en gang, men selvfølgelig måtte hun på do på vei inn og slapp dermed bittet :-( Sendte da på nytt, og nå meldte hun med løsbitt.

Korrigerte Tara også ett par tre ganger, fordi hun ville skeine helt ut. Det gjorde jeg ved å kalle henne inn og sende på nytt. Det fungerte utrolig bra. Nina sa også at du så på hele Tara at hun visste hun hadde gjort feil. Det å avbryte henne sånn ser ikke ut til å ha negativ virkning på henne, - og det er jeg utrolig glad for. Var livredd for det, - siden hun jo er så førermyk som hun er. MEN jeg MÅ passe på å ikke bli sint på henne (i stemmen) for da er det ikke sikkert det vil gå så bra.....

Tara slapp ikke bittet på vei inn bortsett fra den ene gangen, men hun prøvde på å «sirkle» ute hos figuranten en gang for å slippe å gå helt inn til meg. Hun erfarte at det ikke fungerte....
Syntes det ser ut til å gå bedre og bedre med slagene til Tara, men jeg tror fortsatt jeg skal holde meg til noenlunde lette løyper, slik at vi begge lykkes.

Tara hadde vel ca. 12 funn + ble sendt på nytt 4 – 5 ganger i går. Til sammen brukte vi 40 – 50 minutter. Så det var en lang økt. Tara virket ikke veldig sliten, men litt sliten var hun nok, det merket jeg på at intensiteten var dalt litt.

Jeg er uansett veldig fornøyd. Neste økt er det bare fastbitt som gjelder, og da skal figurantene også være litt mer vanlige, - sånn at jeg er mer rettferdig overfor Tara.

Så var de alle de andre sin tur; Bina, Odin, Bizzo og Athena (som også dukket opp etter hvert). Tror alle hadde en lang fin økt.

Helt til slutt fikk Dewey finne John ute under kamuflasjenettet, - bare for å se om han reagerte noe på det. Det gjorde han ikke. Halen gikk som bare det, og han prøvde å finne veien inn til John.

Mens vi ventet på at John skulle legge seg ut, dukket Aud og Kaare opp. Dewey gikk nesten ut av sitt gode skinn ;-) Jeg måtte bare slippe han og han regelrett overfalt dem begge to i vill glede.

Så dro jeg ned for å ta sporoppsøkene med Dewey. De var nå blitt over 6 timer, og jeg hadde ikke store forventninger.... Men Dewey slo bra på de to første sporoppsøkene. Det 3 sleit han med, men klarte det også til slutt. Det resulterte i at jeg var fornøyd, og derfor koblet jeg han bare fri, og lot han ta det 4 på fritt søk. (Tenkte bare at han skulle få finne leken..) Men Dewey sporte avgårde som bare det og gjorde funn :-D

Er tross alt veldig fornøyd, det ble MYE eldre spor enn jeg hadde tenkt. Kaare fortalte også at det hadde vert mye tråkk i området, og det tror jeg nok stemmer. Det dukket for eksempel opp to stykker (mennesker ;-) akkurat da vi skulle starte...

Jo jeg er bra fornøyd med både mine og andres hunder etter denne økta :-)

Etterpå slapp jeg Tara og Dewey så de skulle få gjort fra seg før vi skulle dra hjem. Tara sporte avgårde der vi hadde gått.... etterpå fikk de lete litt etter godbiter.

Vi var hjemme ca. 18.30 og de var ikke helt blide på oss (meg) der hjemme..... - men jeg hadde hatt en herlig om enn slitsom dag. Og i dag skal jeg bare ta det helt med ro.... - tror jeg...... ;-)

Ingen kommentarer: