mandag 26. mai 2008

Ny dag – og nye utfordringer..…..

Jeg våknet grytidlig til enda en travel dag, i nydelig vær på Tjørn. Denne dagen ble en og en kaldt ut til Monica, så fort vi hadde fått i oss litt frokost. Alle fikk forskjellige oppdrag. Noen var figuranter og andre måtte finne figurantene – enten på spor eller ved teigsøk. Da det til slutt var en liten gjeng med nybegynnere igjen, fikk jeg beskjed om å gå ut ett spor på ca. 500 meter for Umi. Jeg gikk der jeg hadde fått beskjed om, men sporet ble kanskje litt lengre enn Monica sa…. . jeg kom ut av tellingen…. - 4 gjenstander ble lagt ut + slutt.

Da jeg kom ned igjen fikk jeg beskjed om at vi skulle trene overvær. Da gutta hadde fått trent ble de delt i to, og måtte være figurater, sånn at jentene også skulle få trent overvær. Tara var første mann. Vinden hadde snudd i forhold til det jeg var blitt fortalt, så Tara fikk den siste figuranten først, det vil si - egentlig tror jeg hun fikk ferten av begge samtidig, men at hun valgte å gå til Kai-Erik som hun tross alt kjenner litt fremfor Kent som hun aldri før har møtt. Det var vanskelig å komme frem til Kai-Erik, som lå mitt ute i ”steinelva”, men Tara meldte fint og fikk gå på påvisning. Da hun etterpå skulle finne Kent, var ferten som forduftet, og ”vi” måtte ganske langt opp mot veien for å finne den igjen. Derfor ble det ett veldig kort slag, men Tara meldte også nå fint – selv om jeg stod ganske nær.

Så var det lunchtid, ogg deretter vill jeg ha ett spor med Tara. Aud la seg ut som figurant, og etter en time gikk vi sporet. Tara var tydelig på spor, men jeg syntes hun virret veldig i sporet. Hun hoppet frem og tilbake, så jeg ble helt satt ut….., etter en lang stund ga jeg opp å finne Aud, da hadde vi bare funnet en gjenstand – som Tara heldigvis plukket!!! Jeg klarte ikke på noen måte å få kontakt med Aud. Derfor slapp jeg Tara løs i håp om at hun da skulle finne Aud, men neida. Tara søkte noe aldeles kjempefint - opp alle skar og høgder, så sånn sett er jeg veldig fornøyd med henne, men Aud fant vi ikke. Slukøret tuslet vi tilbake til hytta. Da hadde vi søkt i 1 time og 10 minutter – uten pause, så det var kanskje ikke så rart at vi begge var ganske slitne.

Vel fremme ved hytta måtte jeg be om hjelp til å finne Aud, vi kunne jo ikke bare la henne ligge der ;-) Frode og Bandit var så snille og gikk ut for å finne henne. Da hadde jeg forklart Frode hvor jeg var sikker på at hun ikke var. Jeg hadde vel også etter hvert fått en viss anelse om hvor hun var…., noe som vite seg å stemme.

Jeg var egentlig ganske misfornøyd med sporet, men når jeg får tenkt meg om så jobbet jo Tara knallbra! Først på spor og siden i fritt søk. At vi ikke gjore funn, er jo bare virkeligheten!

Aud sa også at det er helt vanlig at hundene gjør som Tara gjorde - på så ferske spor, og med såpass sterk sidevind eller motvind. I alle fall gjør de BC`ene Aud kjenner, sånn. Så da handler dette kanskje bare om å lære å lese hunden sin……

Må i alle fall få trent litt mer spor i tiden fremover nå, det er sikkert. Har ikke problemer med å tro at Tara går spor, men jeg kan ikke lese henne godt nok….

Ingen kommentarer: