onsdag 17. september 2008

Trening på Åsen, om dagen

I går tok jeg med meg ”gjengen vår” en tur på Åsen. Lenge siden vi har vært og trent på dagtid nå….

Dewey
Målet med denne trenigen var i hovesak å trene inn feltoppganger på Dewey – han har begynt å jukse litt, hvis Eivind ikke er plassert riktig i forhold til han – og det er ikke alltid like lett….. Derfor shapet jeg inn feltoppgang i dag. Dewey fikk kun belønning for å søke og gå/løpe på feltet. Da han gjorde det frivillig flere ganger la jeg på kommando også. Det så ut til å fungere, men som jeg sa til Eivind; det er ikke gjort på en trening….. – og han kan risikere å få stopper pga dette. Nå er Eivind i alle fall forberedt – om det skulle skje. Jeg har også fortalt Eivind hvordan han bør trene videre - så gjenstår det å se om han følger rådene da….. Grunnen til at jeg kommer inn her, er jo at det er jeg som har trent Dewey før og at Dewey er shapet på det meste, og shaping kan jeg bedre enn Eivind…..

På slutten av andre økt, merket jeg etter hvert på Dewey at nå kunne han tenke seg å trene noe annet, så da ble det innkalling med dekk, samt litt Rallylydighet (noe vi ikke har trent på før, men det gikk veldig bra!) Til slutt trente vi på litt freestyle. Jeg lot Dewey styre litt, og da tilbød han rygging bakover både til høyre, venstre og rett frem. Dewey hadde det gøy, og det var det viktigste. Tror jeg skal ta opp igjen rallyen med Dewey. Det passer han mye bedre enn vanlig lydighet.

Tara
Tara trente også felt – i dobbelt forstand ;-)
Første økt trente også hun på feltoppganger – selv om de var veldig bra, så har hun ikke vondt av en liten repitisjon.

I andre økt trente vi rett og slett feltsøk på grusbanen. Jeg tenkte at her er det i alle fall nok av forstyrrende lukter! Tara jobbet knallbra . Jeg ga kommando ”søk felt”. Prøvde meg først på søk apport – men da prøvde Tara å ta bittet – som jo ikke var der ;-) Forberedte henne også før start ved å spørre henne om hun skulle ”finne” ting til mamma. Tara er en kommandohund, så for henne er det viktig å få rett kommando for at hun ikke skal gjøre feil. Det er en utfordring for meg, da jeg ikke alltid tenker over hva jeg sier til henne, og det kan være nok til at hun ikke gjør som forventet/ønsket.

Uansett Tara jobbet knallbra, hun startet søket med en gang. Hun plukket alle 5 gjenstandene og kom gallopperende mot meg med samtlige, og hun hadde skikkelig kuult uttrykk i fjeset – gøy!

Kahrma
Det lille trollet vårt ble jeg på den ene siden positivt overrasket over – på den andre skuffet. Prøvde å føre Kahrma i slalomen – både på høyre og venstre side og det gikk knallbra. Hun var jo kjempeflink! Fart var det også! Men bli kan hun ikke….. – noe som skuffer meg, med tanke på hvor flink hun var. Ok, vi trente bli. Nesten hele første økt trente vi på sitt og bli, og hun kom seg etter hvert, - hun er lærevillig, man må bare være konsekvent med henne, og ikke tillate den minste ”slinger i valsen”.

I andre økt ble det også bli-trening (det er en så grunnleggende ting, at det synes jeg hundene bør kunne!) Da vi hadde trent en stund til på bli, begynte Kahrma og tilby dekker i stedet, men for noen dekker :-( Her er det også tydelig at det er blitt slurvet. Kahrma hadde fine dekker før, men nå…. Huff og huff…. Det var ”sittedekker”, eller ”krypende dekker” og sånt godtar ikke jeg, så vi gikk helt tilbake og fikk til ”klaskedekker” igjen, men det må nok trenes en del på hvis det skal sette seg skikkelig i blodet på nytt.

Alle hundene fikk 2 trenigsøkter hver, pluss litt lek/lufting både før og etter treningen. De fikk også ett godbitsøk til slutt. De søkte etter godbiter, mens jeg tok en runde på banen og plukket litt søppel m.m.

Det er forresten lenge siden det har gått med så mye godbiter på en trening – stort sett bruker vi jo leker til dem, - men variasjon er jo også gøy…..

Ingen kommentarer: