torsdag 20. august 2009

Spor etter Sven Magnus, Anders(?) og John

Tara og jeg sliter med spor for tiden, vet ikke helt hvorfor, men noe er feil. Jeg har hele tiden trodd at det er jeg som drar Tara av sporet, men kveldens sporøkt har gjort meg noe betenkt i den sammenhengen – kanskje er det ikke det – eller kanskje er det en kombinasjon (dårlig sådan…) Jeg har i alle fall fått noe å gruble litt på – og det er Sven Magnus sin ”skyld” ;-)

Sven Magnus laget et helt ukjent sporopplegg for oss. Det eneste jeg sa var: ”jeg har som mål å finne slutten”. Joda han skulle finne på noe. Så mens jeg la ut felt for Hellen/Mist så ble de 3 andre igangsatt med å legge ut spor for oss. (Sven Magnus hadde med seg egen figurant denne ettermiddagen, en ung, flink og lærevillig gutt som jeg tror heter Anders).

Tara startet bra med spor 1, men i en vinkel (der det er sannsynlig at en ukjent person har tråkket rett over sporet – Sven Magnus hadde sett fotspor) gikk hun av, og ”durte av gårde i feil spor”. (Så her ser man nytten av å trene på krysninger!) Her er jeg 150% sikker på at Tara gikk spor, derfor tenkte jeg ikke på at det kunne være feil engang…… litt slukøret tuslet vi ned igjen til der vi gikk av. Igjen durte Tara av gårde på feil spor. Til slutt fikk jeg føring for hvor sporet var, og nå gikk det bra. Tara slo igjen på spor og gikk bra en stund. Hun fant 2 gjenstander, og det var bra spordrag i lina. Så begynte hun å vimse igjen. Hun gikk nok spor, men det var veldig sekundært. Hun fant slutten – målet var nådd…..

Spor 2. Tara startet også nå ut ganske bra, men etter første gjenstand gikk hun av og vi fant ikke sporet igjen. Til slutt sa Sven Magnus at jeg burde gi meg – noe jeg også gjorde. Nå hadde vi brukt ca. en time på to korte spor, så jeg er laaaaangt ifra fornøyd. Ett spor til lå igjen, men det fikk bare ligge. Jeg hadde ikke gode nok sko til å valse rundt i mørket (ja, kl 22.00 er det ganske mørkt) – så jeg valgte å gi meg. Så det sporet kan John ”selge til høystbydende” ;-) Det er vel noen timer allerede nå!

Mens vi gikk spor 1, sa Sven Magnus at han forstod godt at Tara dro meg rundt på ”rundtur”. Han klarte ikke å lese sporatferden hennes. Så han kom med noen gode råd som jeg nok kommer til å prøve ut – der jeg skal styre henne….. Ellers reagerte han også på at jeg alltid setter på Tara sporutstyr allerede ved bilen – ”for da er det jo mange spor hun kan slå på, men som hun ikke får gå på”. Oj, ja – han har jo rett!!!

Grunnen til at jeg setter på sporline med en gang er at jeg på B-kurs fikk prentet inn at vi er i søk i det vi går fra bilen, altså skal hundene begynne å jobbe da. En annen ting er at Tara er så vàr at jeg fikk beskjed om å ”ta på lina og la henne finne sporene på egen hånd”. Men jeg tror jeg må revudere tingene litt, for jeg forstår jo godt at Sven Magnus har ett poeng! – Har bare ikke tenkt på at det kan ha noe å si.

Selv om jeg ikke er fornøyd med dagens treningsøkt, så er jeg veldig takknemmelig for tilbakemeldingene. Det er flott når andre gidder å følge med på det som skjer, og komme med råd som kan hjelpe en videre frem. Jeg er alltid takknemmelig for råd – jeg tar imot, går hjem og tygger på dem – og så bruker jeg de rådene som jeg tror kan ha noe for seg for oss :-D

Ingen kommentarer: