torsdag 3. september 2009

”Over-natta-spor”

I går, etter trening la jeg ut et lite spor til Tara. Jeg visste nemlig at jeg skulle en tur innom Hommersåk ca. kl. 07.00 neste dag - og da kunne vi like godt ta en liten treningsøkt på Sviland etterpå, før vi gikk tur i Bråstein med Helen og Mist ;-)

Jeg startet med Tara med en gang. Hun fikk først gå litt fritt – mens jeg la ut sluttgjenstander som Dewey skulle få bryne seg på etterpå. Satte på sporline da vi nærmet oss sporstarten. Jeg så fotspor i terrenget der sporet til Tara startet – og det var ikke mine….. likevel slo Tara fint på mitt spor – og fant godbitene jeg hadde lagt ut, men jeg har hatt en mistanke om at hun unngår vanskelig terreng (går rundt det), noe hun faktisk bekreftet i dag. Jeg hadde nemlig – med vilje, gått rett gjennom ett lite kratt. Det gikk Tara fint rundt og fant sporet igjen på andre siden :-0

Tara gikk ellers sporet som om det var nesten ferskt – bortsett fra at hun ikke vinglet i sporet, sånn som hun gjør på ferske spor. Jeg hadde lagt ut gjenstander og hengt opp sløyfer for å kunne se hvor sporet gikk, men disse var vekk! I stedet var det hengt opp andre sløyfer på kryss og tvers – og parallelt og i nærheten av Tara sitt spor!

Heldigvis husket jeg noenlunde hvor jeg hadde gått, og til slutt fant Tara også både en gjenstand og slutten. Jeg er bare kanonfornøyd med dette sporet. Sporet som krysset Tara sitt må ha vært ferskere enn mitt, men Tara enset det ikke (som jeg kunne se), og det må jeg bare være fornøyd med!! :-D Jeg så til og med hvor gjenstandene hadde vært, ved å observere Tara. Så dette lover bra! Endelig et steg fremover igjen!!! :-D

Så heiv jeg Tara i bilen og tok ut Dewey for en liten ”runderingsøkt”. Nå er det vel ca ½ år siden sist han runderte, men jammen husket han hva han skulle gjøre. Han var ellevill og glad, og da jeg sa ”runder” snappet han lykkelig bittet og løp ut til gjenstanden :-0 Grrrrr!!!

Sendte han så på noen blindslag, og hver gang jeg sa ”runder” snappet han bittet. Til slutt sa jeg bare ”ut” og da var det ingen problemer!!!! Så ”runder” betyr for Dewey: ”ta bittet i munnen og for all del ikke slipp…..!”

Her er det tydelig lært inn en feil kommando på feil ting - og først i dag har jeg klart å oppdage det!!!


Ja, ja litt klokere heiv vi oss i bilen igjen for å møte Helen og Mist i Bråstein 08.30. Her gikk vi 1,5 times tur – og nå fikk Kahrma også være med. Og jammen fikk Kahrma noe å bryne seg på, for Mist klarte å stikke av fra henne – og det vet jeg ikke om andre hunder som har klart! Takk for en herlig tur Helen!!

Ingen kommentarer: