mandag 4. oktober 2010

Apporttrening er gøy :D

I dag har vi trent litt apport igjen. Bare små økter – men veldig intense. Selv om vi nettopp er startet på apporten så stiller jeg høye krav til Ficus. Jeg vil at det er fremgang på hver eneste trening – hvis ikke så har jeg gjort noe feil... Jeg har nemlig ingen som helst tro på at hunder er dumme, men hvis de slipper unna med en lettere oppgave så gjør de heller det – og så blir vi stående «på stedet hvil» Det gidder jeg ikke. Derfor stiller jeg krav. Ingen belønning hvis ikke Ficus prøver litt ekstra på å få til noe. Selvfølgelig så kan jeg ikke forvente mer en hun har lært, men så lenge jeg shaper så vil hun prøve seg frem for å finne ut hva som fører til belønning. I tillegg så viser jeg henne med hele meg når jeg er fornøyd. Da jubler jeg, blir leken i kroppen (eller leker med en leke) gir henne en jackpot ol. Med andre ord hun får valuta for små gjennombrudd som fører til fremgang. Dermed blir hun enda ivrigere på å gjøre meg «til lags» - det er jo gøy når mamma også hiver seg i leken. I dag prøvde hun å klatre opp på meg for å få tak i apporten – som for anledningen var en kulepen..... (man tager hva man haver for hånden – mitt motto, for mine hunder ;)

Hva krevde jeg så av Ficus i dag - som nå har trent sin 5 og 6 apportøkt.
1. Hun måtte først holde apporten fast – uten å tygge, mens jeg holdt i den.
2. Hun måtte ha drakamp med apporten – til jeg sa bra eller takk.
3. Hun måtte plukke opp apporten fra gulvet og holde den et par sekunder.
4. Hun måtte holde apporten mens jeg holdt i den og lokket henne med godbiter (omvendt lokking) – flere sekunder.
5. Hun måtte selv holde apporten mens jeg holdt godbiter forran nesen hennes, og hun fikk ikke slippe før jeg sa takk/bra.
6. Hun måtte gå/bevege seg rundt meg mens hun holdt apporten – og jeg fristet henne med godbiter.

Vi trente ca 6 - 8 minutter totalt i dag, og jeg er godt fornøyd med resultatet.

Jeg vet at mange jobber og sliter med apporten. Derfor skriver jeg dette innlegget. Kanskje det kan hjelpe noen til å se hvor de feiler? Jeg tror ikke dere gjør noe feil, men jeg tror dere belønner for «slappt» og/eller at dere ikke stiller store nok krav til hunden deres – er jeg frekk nå? Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men av det jeg har sett så gjelder det i alle fall veldig mange. Håper med dette å «vekke» dere opp litt – og selv om det kanskje vil provosere noen, så er det ikke vondt ment. Jeg mener egentlig å hjelpe dere til å tenke litt igjennom hva dere selv gjør. Husk det er mye kjekkere å trene når man har det gøy sammen!

Ingen kommentarer: