lørdag 5. februar 2011

Ficus spor 16, 17 og 18 + litt annet.... ;)



I dag ble det Nrh-trening igjen. Jippi!!! :D Vi skulle - overraskende nok, trene spor ;P Line fikk jobben som sporlegger og figurant i dag. Hun la ut 3 spor til Ficus på mellom 100 og 150 meter. Altså ikke så lange (jeg fulgte rådet til Aud fra forrige trening ;) Det første sporet (spor 16) ble ganske visst «bare» 70 minutter gammelt, men Ficus fikk ikke påvirkning slik hun fikk på forrige trening. Line viste meg hvor sporet var, så jeg gikk inn litt før sporet (slik at vi «snublet over sporet» når vi gikk fremover). Ficus slo på sporet ganske raskt. Hun jobbet seg først litt bakover, men etter ca 1,5 meter snudde hun og durte fremover. En bestemt ung dame :) Jeg så figuranten og lurte fælt på om Ficus gikk feil vei, men hun gikk så sikkert at jeg valgte å stole på henne (- mesteparten av veien ....;P ) Likevel klarte jeg å dra henne av. Grr....!! Heldigvis lot hun seg ikke «pille på nesen» hun valgte på ny å gå der hun ville og nå lot jeg henne bestemme... – det viste seg at hun hadde rett - så hun fant figuranten.

Spor nr. 17 skulle være 2 timer gammelt – var planen, men ting går ikke alltid som planlagt så det ble over 3 timer gammelt. Så helt uten forventninger gikk vi for å ta sporoppsøk. Det hadde i mellomtiden både regnet og blåst en del - samt at det fra før av var veldig vått i dag. Ja, ja. Da jeg fikk se hvor sporet gikk ga jeg nesten opp. Oppsøk uten noe synlig vegetasjon mer en 3 timer gammelt – «no way»..... - jeg tok feil! Ficus sleit ganske visst litt med å finne starten, men så plutselig bare durte hun avgårde. Jeg ble helt perpleks, men valgte å følge på – hadde jo ikke noe annet å gjøre ;p Hun gikk av et par ganger, men når hun satte avgårde igjen var hun så sikker i oppførselen sin at hun overbeviste meg. Hun fant figuranten ja :D

Spor nr. 18 tok vi rett etterpå, jeg ville ikke at det skulle ligge lengre, (selv om jeg vinglet litt frem og tilbake før jeg bestemte meg ;) Dette sporet gikk på motsatt side av hovedveien i den lille skogen der. Denne gangen sleit Ficus mer. Her var det mye mose – og jeg har også før registrert at noen hunder sliter i sånn terreng. Ja, ja. Tålmodighet er stikkordet. Jeg lot henne vingle rundt, hun gikk nok mesteparten av sporet men med mange avbrekk og avstikkere. Likevel fant hun figuranten på spor. Veldig fornøyd. Dette sporet var 3 ½ time gammelt!! Takk for hjelpen i dag Line (- og for lungemosen ;)!


Siden jeg syntes det ble litt lite trening på Ficus i dag (selv om hun var flink!) så tok vi ett lite ferskt felt etterpå. 4 forskjellige gjenstander måtte hun finne. Hun fant en plastslangebit, en tepose, en bilnøkkel og en ikeaball. Veldig fornøyd med dette! Ser likevel at det tar litt tid før hun forstår at det er felt hun skal søke – jeg må nok være flinkere på rutiner og kommandoer :) I dag var målet med feltsøket bare å få henne til å søke og plukke gjenstandene – og det gjorde hun :D

Vel hjemme var Ficus fortsatt i 100 – og vi har «alene hjemme» helg, så jeg forventet litt masing. Så etter et par timer i ro, bestemte jeg meg for å trene litt «hot target» med henne igjen. Man kan kort fortalt si at det er en slags dekkmarkering, men kun på en bestemt gjenstand.
Målet er at hun skal kunne velge denne gjenstanden blandt flere andre, og markere ved å dekke med gjenstanden mellom frembeina.
I dag hadde vi ett gjennombrudd også her. Jeg la gjenstanden forskjellige steder på gulvet og hun prøvde alt mulig (særlig apportering...). Til slutt klarte hun å dekke med gjenstanden mellom beina 3 ganger etter hverandre. Jippi!! :D

Kan forresten fortelle at Maia og Kahrma vant agilityen i klasse 3 på Moelven i dag. Hopp plasseringen var heller ikke så verst – mener jeg de sa....
Dette pleier å være et av de største stevnene som er i Norge, så dette var bra!!! Bare 6 ekvipasjer kom igjennom uten disk! Maia gikk også med Ruby (puddelen til Lene) og der vant de klasse 2 i agility!

Dewey disket alt bortsett fra lagløpet - som kom på 1 plass.
Tara var ikke så verst i formen. Hun fikk en 4 plass i klasse Åpen og en 9 plass i hopp. Ikke så verst med tanke på at hun har vært så dårlig i det siste - at vi har vurdert drastiske ting....
Laget hun gikk på kom på 2 plass. Regner med at Kahrma også gikk på dette laget.

Ingen kommentarer: