lørdag 20. februar 2010

En liten, kjapp og effektiv teigsøksøkt

Onsdag og Nrh-trening igjen. Jeg hadde satt oss opp på teigsøk/overvær denne gangen. Da vi møtte frem var vi fire som skulle ha denne formen for trening, og vi ble fort enige om at vi skulle dele oss i to og to. Helen ville gjerne ha med seg meg – fordi vi har trent sammen i det siste og jeg visste hvordan hun ville ha tingene. Det er greit å slippe og forklare alt på nytt når man driver med innlæring.

Vi ”tok” sandtaket på Sviland med nærliggende områder til vårt treningsområde, så startet vi med Mist. Hun fikk noen få funn der vi fikk henne til å pendle. Det så veldig bra ut. Så tok jeg med meg Mist opp til bilen, Helen la seg ut som figurant for Tara – som fikk et overværssøk nede i sandtaket/på jorde/apellplassen m.m.
Jeg fikk en kort beskjed fra Helen før jeg gikk: oppgaven var å finne henne så fort som mulig.

Da Tara og jeg kom ned var Tara helt på høgget. Jeg prøvde å gå mot vinden, men oppdaget snart at vinden skiftet i ett sett – så det var håpløst. Derfor valgte jeg i stedet å prøve å dekke terrenget så effektivt som mulig, jeg ante jo ikke hvor Helen var. Jeg håpet jo at Tara ikke skulle få henne på spor – siden det var god vind, men hvis hun skulle slå på spor hadde jeg bestemt meg for å la henne gå denne kvelden (hadde sikkert ikke klart å få henne vekk likevel ;), men Tara gikk nydelig, hun fulgte meg flott når jeg endret retning og jeg tror hun dekket terrenget godt. Jeg hadde valgt å starte langsmed jordet (skogen var grensen) men før jeg hadde kommet halvveis hadde Tara dekket både jordet og apellplassen. Dermed hadde vi brakkene og området i nærheten av dem igjen. (Det var forresten fortsatt så mye snø at det var tungt å gå.....) I det jeg kom ned på ”veien” ser jeg at Tara slår. Hun jobber fint og kommer med melding. Vi finner så Helen oppi en av konteinerne ;) Veldig bra jobbbet både av hund og figurant :) Da vi fant Helen hadde vi brukt 8 minutter, jeg er fornøyd med det ;)

Så går vi opp med Tara og henter Mist. Denne gangen blir vi enige om at Mist også skal få søke litt (for at hun skal få litt utfordringer og ikke gå lei treningen). Det gikk flott! Jeg anbefalte Helen å tenke på å gå litt videre – skrittvis selvfølgelig.

Så la Helen seg igjen ut for Tara, mens jeg tok med meg Mist opp til bilene. Denne gangen slapp jeg Tara tidlig og lot henne søke helt fritt uten noe særlig ”kommandering”, så fulgte jeg bare på der hun gikk. Nå var det mye spor i terrenget, så jeg tenkte at det ikke lengre var så sannsynlig at hun ville få sporløsning. Det stemte. Tara jobbet et stykke inne i skogen (etter å ha gjennomsøkt apellplassen og brakkene, samt noe av jordet), og fikk Helen på overvær. Veldig godt jobba. Jeg er kjempefornøyd med begge øktene til Tara denne kvelden. Hun brukte 9 – 10 minutter fra jeg slapp henne til vi var hos Helen.

Helt til sist fikk Mist et eneste funn, men det var så knallbra at Helen ga seg med det.

Ingen kommentarer: